BRATISLAVA 28. júla (SITA) - Najčastejším problémom slovenských spotrebiteľov je nedostatok informácií o ich právach, tvrdia to mimovládne spotrebiteľské organizácie (MSO). Zástupcovia niekoľkých desiatok mimovládnych i štátnych spotrebiteľských organizácií dnes ukončili sériu seminárov, ktoré v rámci školení Phare projektu prebiehali od začiatku roka. Ako pre médiá uviedla zástupkyňa organizátorov seminárov Renáta Proková, približne 50 účastníkom odovzdajú dnes certifikáty. O semináre bol podľa Prokovej veľký záujem. Dôležité je, že školenia okrem nových vedomostí a kontaktov, ktoré poskytli, jednotlivé MSO aj zblížili, domnieva sa Proková.
Jedným z výstupov seminára pre spotrebiteľov bude webovská stránka. V blízkej budúcnosti by sa tak na internete mali objaviť všetky informácie o tom, ako postupovať v prípade nekvalitných tovarov a služieb. Pomôcť by mali aj pripravované letáky. MSO si zároveň uvedomujú, že aj ich hlavnou úlohou je informovať spotrebiteľov o ich právach. Napríklad Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska, ktorá sa od roku 1999 orientuje najmä na problémy spojené s energetikou sa snaží vzdelávať mládež už v školách. Ako pre agentúru SITA uviedla prezidentka asociácie Božena Stašenková, smernice Európskej únie, ktoré na slovenskom trhu platia od 1. mája priniesli spotrebiteľom veľa pozitívneho. "Na Slovensku je ale jeden problém - všetky smernice majú málo kontrolných mechanizmov na to, aby fungovali, aby ich pravidlá vošli do praxe," potvrdila Stašenková závery ostatných spotrebiteľských organizácií. Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska zo Starej Ľubovne zastrešuje deväť spotrebiteľských organizácií a 19 spotrebiteľských klubov v školách. Viac o jej činnosti ponúka internetová adresa www.spotrebiteliask.sk.
Ako pre agentúru SITA povedal prezident Spotrebiteľského centra Generácie 2000 z Nových Zámkov Róbert Kováč, najčastejšie majú problémy spotrebitelia s nekvalitnou obuvou, ale i s potravinami po záruke. Niektoré supermarkety napríklad prebaľujú chladené mäso do nových obalov s novou, dlhšou záručnou lehotou. Spotrebitelia by si tiež mali dávať pozor na tovar predávaný v tržniciach. Práve na trhoviskách hrozí podľa spotrebiteľských organizácií najväčšie riziko kúpy nekvalitného či zdraviu škodlivého tovaru. "Výrobky neobsahujú návody, niekedy sú nebezpečné zdraviu, spotrebiteľ vlastne kupuje tovar, ktorý nie je odskúšaný. Na trh sa tak dostáva neuveriteľne veľa výrobkov, ktoré nespĺňajú základné normy," konštatoval Kováč.
Ak spotrebiteľ zistí, že nie je spokojný so zaplatenou službou alebo tovarom, mal by sa okamžite obrátiť na vedúceho prevádzky služieb, či predajne. Ak mu nevyjdú v ústrety, mal by požiadať o pomoc niektorú zo spotrebiteľských organizácií alebo obchodnú inšpekciu, dodal Kováč.