Bratislava 18. septembra (TASR) Posudzovať vplyvy každej ľudskej činnosti na životné prostredie prikazuje už desaťročie aj na Slovensku zákon. Nasledovali sme tak príklad vyspelých krajín, ktoré sa riadili od roku 1985 smernicami Európskeho spoločenstva a od roku 1991 vo Fínsku prijatým Dohovorom Európskej hospodárskej komisie OSN. Nové medzinárodné postavenie SR si vyžiadalo aj úpravu pôvodnej právnej normy v oblasti environmentálnej politiky štátu aj po jej niekoľkonásobnej novelizácii. Ministerstvo životného prostredia reaguje novým zákonom na fakt, že sme v roku 2003 podpísali medzinárodný dokument o vplyvoch na životné prostredie presahujúcich štátne hranice. Jeho podobu by mal schvaľovať vládny kabinet na svojom nasledujúcom zasadaní už na budúci týždeň.
Dôležitou zmenou po schválení zákona v parlamente bude, že strategické plány a zámery musia jednoznačne určiť aj ich ovplyvňovanie kvality životného prostredia. Svoj názor na dopady nových činností, ale aj stavieb bude môcť predkladať štátu i obciam laická i odborná verejnosť. Názor ľudí na možné ohrozenia preto bude mať väčšiu váhu než doteraz.
Nová právna úprava ráta s tým, že podrobné analýzy budú vypracované aj v etape predloženia zámeru, a nie až po nezvratných zásahoch do prírody a krajiny. Litera zákona stanoví aj nové lehoty na vypracovanie posudkov, aby sa environmentálne hľadiská nestali brzdou realizácie projektov. Na základe desaťročných skúseností s posudzovaním vplyvov na životné prostredie boli v časti návrhu zákona upravené niektoré ustanovenia, ktoré umožnia jeho lepšiu a racionálnejšiu implementáciu a zároveň skrátia lehoty pre jednotlivé etapy posudzovania navrhovanej činnosti. Bude to dôležitým inštitútom aj napríklad pri koncepcii rozvoja diaľničnej siete, ktorá ráta s výstavbou na niekoľko rokov dopredu.
Ministerstvo sa podľa nového zákona podelí o svoje právomoci v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie s krajskými a obvodnými úradmi životného prostredia. Bude však ako jediné rozhodovať o strategických zámeroch ovplyvňujúcich národnú obranu, civilnú ochranu, finančné alebo rozpočtové plány alebo vládne programy, napríklad v oblasti energetiky, dopravy, poľnohospodárstva, lesného hospodárstva, regionálneho rozvoja a využívania územia. Environmentálne hľadisko sa stane súčasťou povoľovacieho procesu pre činnosti, ktoré taxatívne vymenúva zákon. Dôležitým predpokladom pre objektívne posudzovanie bude vypracovanie zámeru vo variantoch. Tento spôsob prípravy posudzovania dáva väčší priestor pre formovanie takého konečného riešenia, ktoré bude predstavovať optimálnu kombináciu ekologických a ekonomických možností využitia.
Účasť verejnosti napomôže navrhovateľovi i príslušnému orgánu pochopiť očakávania a námietky zainteresovanej verejnosti a dotknutých orgánov, identifikovať potenciálne kontroverzné otázky a získať doplňujúce relevantné informácie týkajúce sa navrhovanej činnosti.