Bratislava 23. septembra (TASR) - Návrh zákona o výchove a vzdelávaní, zameraného predovšetkým na obsahovú reformu výučby, mieni Ministerstvo školstva (MŠ) SR predložiť na rokovanie vlády a následne do parlamentu v roku 2005.
Verejná diskusia k tejto otázke bola ukončená 15. septembra a z 385 prijatých návrhov považujú zamestnanci MŠ SR 257 za zmysluplných. Dnes o tom informoval minister školstva Martin Fronc.
Zámerom ministra je preorientovať vzdelávanie zo súčasného teoretického na tvorivé a praktické. "V prvom rade sme sa museli vysporiadať s financovaním a organizáciou školstva. Teraz potrebujeme pripraviť legislatívu na prijatie obsahovej reformy. Následne by mala začať pracovať kurikulárna rada, ktorá bude prijaté závery implementovať do praxe," informoval Fronc. Pre obsahovú reformu je podľa šéfa rezortu školstva mimoriadne dôležitá štúdia PISA. Tú pripravuje Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a hodnotí vzdelanostnú úroveň pätnásťročných žiakov v 59 krajinách sveta.
Z verejných podnetov k obsahovej reforme je minister školstva naklonený predovšetkým k možnosti zmeniť povinnú školskú dochádzku na povinné školské vzdelávanie, napríklad aj vo forme domáceho vzdelávania. Za relevantný považuje aj väčší priestor pre školu a učiteľa a možnosť využiť vo výučbe prvého stupňa základných škôl učiteľov s titulom bakalára. Ministerstvo sa taktiež snaží zosúladiť hodnotenie žiakov na základných a stredných školách. Podľa Aleny Tomengovej zo Štátneho pedagogického ústavu sa na základe celoslovenského prieskumu žiakov 9. ročníka ZŠ a 4. ročníka SŠ ukázalo, že žiaci, ktorí na školách boli hodnotení ako päťkári, preukázali vedomosti na úrovni dvojkárov až štvorkárov.
Moderný zákon o výchove a vzdelávaní sa na Slovensku nepodarilo schváliť už 13 rokov. Napriek tomu, že tzv. školský zákon bol vypracovaný už v predchádzajúcom volebnom období, predchádzajúci minister školstva Milan Ftáčnik ho nepredložil na schválenie.