SME

Autorský zákon zlegalizoval kopírovanie a poškodil autorov

BRATISLAVA 29. septembra (SITA) - Nový autorský zákon, ktorý platí od začiatku tohto roka, má viaceré chyby a podľa riaditeľa autorskej spoločnosti LITA Ľubomíra Fifika poškodzuje napríklad autorov literárnych ...

BRATISLAVA 29. septembra (SITA) - Nový autorský zákon, ktorý platí od začiatku tohto roka, má viaceré chyby a podľa riaditeľa autorskej spoločnosti LITA Ľubomíra Fifika poškodzuje napríklad autorov literárnych diel. Ako na dnešnej tlačovej besede povedal Fifik, autorský zákon totiž umožnil kopírovať diela nielen ľuďom pre svoju osobnú potrebu, ale umožnil kopírovanie aj právnickým osobám - podnikateľom a to tak pre osobnú potrebu, ako aj na podnikanie. Táto veľká výnimka podľa Fifika znamená väčšiu možnosť prístupu k autorským dielam. "Ale tá zvykne byť zvyčajne v európskom práve primerane kompenzovaná," konštatoval. Nemalo by sa stávať, že diela autorov budú v kníhkupectvách ležať ako ležiaky, ale pritom ich budeme všetci čítať kopírované, upozornil Fifik. Tento stav povoľuje zákon, podľa ktorého môže byť časť autorského diela kopírovaná a ďalej šírená. Jedno dielo sa tak môže kopírovať po častiach, môže sa s nimi podnikať a v konečnom dôsledku sa môžu jeho časti poskladať do celku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapujúce výsledky podľa Fifika priniesol prieskum o kopírovaní na Slovensku, ktorý pre LITA urobila spoločnosť NFO AISA od 16. do 25. augusta na vzorke 1 285 respondentov vo veku 15 až 69 rokov. "Zo štatistického prieskumu nám vyšlo, že mesačne sa na Slovensku kopíruje 806 miliónov kusov textov a obrázkov," upozornil Fifik. Ročne je to takmer 9,7 miliardy autorsky chránených strán textu a obrázkov. Aj po odpočítaní predpokladaných 10% tzv. voľných diel, teda diel autorov, od smrti ktorých uplynulo aspoň 70 rokov a ich diela sa dajú voľne používať, je toto číslo veľmi veľké. Bez spomínaných voľných diel sa totiž podľa Fifika kopíruje približne 8,7 miliardy textových a obrazových strán ročne. Ak by autorské spoločnosti počítali s minimálnou cenou 10 halierov, ktorá sa platí za kopírovanie jednej strany autorovi, mali by autorom rozdeliť ročne približne 870 miliónov korún. LITA však vyberá ročne za kopírovanie len okolo 14,4 milióna korún, upozornil Fifik.

SkryťVypnúť reklamu

Ak podľa Fifika zákon umožnil voľnejšie kopírovanie diel, mal by zároveň aj vynahradiť autorom ich straty. LITA ako organizácia, ktorá chráni práva autorov literárnych, dramatických, hudobnodramatických diel, ale aj diel choreografických, audiovizuálnych a najnovšie aj práva výtvarníkov a fotografov, chce preto po novom roku začať s ministerstvom kultúry rokovania o zmene autorského zákona. Na rezort kultúry sa obráti aj SOZA, ktorú medzi inými trápia aj problémy s nezákonným kopírovaním notových zápisov, tzv. notovín. Ako však podotkol riaditeľ Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA) Ladislav Briestenský, s novým zákonom sú aj dobré skúsenosti. Napríklad sadzby za predaj zvukových a zvukovo - obrazových nosičov, teda napríklad CD a DVD, ako aj za predaj nahrávacích prístrojov sú stanovené rozumne, čo sa odrazilo na dobrej spolupráci autorských organizácií s ich dovozcami a výrobcami.

SkryťVypnúť reklamu

Briestenský zároveň chce vyvrátiť mýtus o vysokých autorských odmenách, ktoré vyplácajú umelcom. Zo štatistiky SOZA, ktorá spravuje práva k hudobným dielam, vyplýva, že mesačný honorár 85% umelcov je pod úrovňou polovice priemerného mesačného platu na Slovensku, dodal Briestenský.

Podrobnosti o práci SOZA ponúka internetová adresa http://www.soza.sk a o LITA http://www.lita.sk.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 017
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 623
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 861
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 671
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 850
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 288
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 141
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Bezpečnostnú situáciu ovplyvňovali útoky, vojna na Ukrajine aj migrácia.


TASR
Ilustračné foto

Celková hodnota je viac ako 2,2 milióna eur.


TASR
Centrum Košíc.

Spracovaná má byť do trinástich mesiacov.


TASR 3
Minister práce Erik Tomáš.

Dôchodkový strop by mal byť aspoň pre manuálne pracujúcich, myslí si.


TASR 1

Sportnet

ONLINE: Kvalifikácia na Veľkú cenu Monaka 2025

Sledujte s nami ONLINE prenos z kvalifikácie na Veľkú cenu Monaka 2025 v rámci seriálu formula 1 (F1).


Stanislav Lobotka oslavuje zisk titulu s Neapolom

Slovák dostal vysokú známku.


Jacob Markstrom v zápase Švédsko - USA na MS v hokeji 2025

Švédsko v semifinále MS v hokeji 2025 čelí USA. Pozrite si všetky góly a zaujímavé momenty.


Charles Leclerc

Domáci jazdec sa ako jediný dostal pod hranicu jednej minúty a jedenástich sekúnd.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu