BRATISLAVA 5. novembra (SITA) - Slovenský školský systém je úplne rozbitý, za čo nesie zodpovednosť rezort školstva, ktorý podporuje len niektoré segmenty. Ministerstvo z toho dnes obvinil predseda Smeru Robert Fico, podľa ktorého minister školstva Martin Fronc za KDH používa pravicovosť a trhové pravidlá na zakrytie podstaty jeho pôsobenia na ministerstve. "Tou podstatou nie je vstup náboženskej ideológie do štátnych škôl, ale najmä oslabenie vplyvu štátu a posilnenie cirkevných a súkromných zariadení," tvrdí Fico, ktorý v mene Smeru Froncovi pripomenul, že "je ministrom školstva SR a nie ministrom súkromných a cirkevných škôl." Napriek tomu, že na nedávnej schôdzi parlamentu neprešiel opozícii návrh na vyslovenie dôvery Froncovi, jeho odvolanie je podľa Fica stále aktuálne. Je pravdepodobné, že sa ním budú opoziční lídri zaoberať na stretnutí už v polovici novembra.
Podpredseda Smeru Dušan Čaplovič kritizuje rezort za sľubované znižovanie počtu škôl a školských zariadení. "Čísla hovoria niečo iné ako ministerskí úradníci," dodal tieňový minister školstva Smeru, podľa ktorého sa reálne veľa škôl nezrušilo. Hlavným dôvodom je to, že pre výborné podmienky vznikajú súkromné a cirkevné školy, pričom štátne zanikajú. Podľa údajov MŠ malo zaniknúť tento rok 700 škôl, analýzy Smeru hovoria o 170 a medializované počty sú ešte nižšie, podľa nich zaniklo len 136 zariadení.
K zlepšeniu školského systému povedie len jeho reforma. Čaplovič preto apeluje na urýchlené predloženie "zákona zákonov" pre regionálne školstvo, ktorým je zákon o výchove a vzdelávaní. Keďže ministerstvo s filozofiou tejto normy mešká, rozhodol sa Čaplovič spolu so svojím tímom predložiť ju sám. Chce tak urobiť do januára, pričom bude na diskusiu zverejnený na internetovej stránke Smeru, ale diskutovať o ňom bude aj parlamentný výbor pre vzdelanie. "Tento návrh bude úplne odlišný ako ministerský," konštatoval Čaplovič. Ide mu predovšetkým o odideologizovanie školstva a o zmenu jeho štruktúry, aby jej súčasťou boli aj predškolské zariadenia. "Treba tiež zvážiť počty detí v triede, aby ich maximálne bolo 20 až 22," dodal Čaplovič, ktorý chce zaviesť systém vzdelávania založený na dialógu. Blízky mu je pritom najmä projekt, ktorý zavádza susedná Česká