BRATISLAVA 8. decembra (SITA) - Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) nesúhlasí s názorom Združenia a Cechov autoškôl, že pripravovaný zákon o autoškolách je likvidačný. Naopak, viac ako polovica autoškôl, ktoré v súčasnosti vlastnia evidenčný list na výcvik žiadateľov o vodičské preukazy podľa predsedu predstavenstva SKVZA Antona Michaličku v podstate spĺňa podmienky nového zákona. Michalička je presvedčený, že ďalšia približne štvrtina je schopná počas prechodného obdobia jedného roka podmienky splniť bez potreby výrazného zvýšenia ceny výcviku. Vyjadrenia zástupcov Združenia a Cechov autoškôl, že prijatie zákona vyvolá zvýšenie ceny na 20 až 30-tisíc korún za výcvik považuje za neuvážené, neopodstatnené a zavádzajúce. Ako pripomenul, Združenie a Cechy autoškôl zastupuje 50 zo 699 autoškôl a preto nemožno povedať, že prezentuje názor väčšiny.
SKVZA súhlasí aj s požiadavkou navrhovanej normy, podľa ktorej majú učebne autoškôl slúžiť len pre ich účely. "Chovanie vodičov na cestách, dopravné nehody a ich následky jednoznačne naznačujú, že je potrebné veľa v celej spoločnosti zmeniť," skonštatoval Michalička. Podľa predstaviteľov SKVZA budú musieť autoškoly zmeniť prístup k príprave nových vodičov a vychovávať ich k ohľaduplnému a bezpečnému správaniu v premávke. K tomu by malo poslúžiť prostredie, atmosféra a technické zázemie autoškôl. "Nie je možné tolerovať súčasný stav, keď v niektorých prípadoch autoškolu predstavuje auto, mobil a kufrík s fiktívnymi nájomnými zmluvami," podotkol Michalička.
SKVZA privítala, že rezort dopravy upustil od povinnosti prevádzkovania autocvičiska a autoškola si môže vybrať alternatívu autotrenažér alebo cvičisko. Povinnosť mať autocvičisko pre každú autoškolu považujú predstavitelia SKVZA za nesplniteľnú. "Alternatíva autotrenažér je podľa nášho názoru bez problémov splniteľná pre všetky autoškoly, pričom cena trenažéru sa pohybuje od 400 do 900 tisíc korún," uviedol Michalička.
Za novú nepovažuje SZKVA požiadavku na pracovné zmluvy pre inštruktorov. Naopak, zvyšovanie profesionality a odbornosti práce v autoškolách znižovaním súčasnej externej formy činnosti je žiaduce, tvrdí Michalička. SZKVA plne podporuje aj zábezpeku 100 tisíc korún na každé auto, lebo to odstráni možnosť zakladania tzv. kufríkových autoškôl. Súhlasí tiež s právomocou obvodných úradov pozastaviť činnosť autoškoly do rozhodnutia súdu. "Autoškola, ktorá bude pracovať v súlade so zákonom a vykonávacími predpismi, sa nemá čoho obávať," zdôraznil Michalička. Podľa predstaviteľov SKVZA nie je na autoškoly vytváraný žiadny nátlak a nie sú nijako zastrašované. Myslí si, že skôr odporcovia zákona sa snažia svojimi aktivitami o zastrašovanie a vydieranie verejnosti hrozbou vysokých cien výcviku.