O azyl na Slovensku požiadalo 11 tisíc ľudí

Bratislava 26. decembra (TASR) - O azyl na Slovensku požiadalo v tomto roku viac ako 11 tisíc osôb. Slovensko však naďalej zostáva tranzitnou krajinou ...

Bratislava 26. decembra (TASR) - O azyl na Slovensku požiadalo v tomto roku viac ako 11 tisíc osôb. Slovensko však naďalej zostáva tranzitnou krajinou a väčšina žiadateľov o azyl sa snaží iba urýchliť svoju "cestu na západ".

"V tomto roku sme udelili 14 azylov," potvrdil pre TASR riaditeľ Migračného úradu SR Bernard Priecel. Podľa štatistík je to o tri viac ako v roku 2003. Neudelených viac ako 1 100 azylov. "Treba však pripomenúť, že veľa žiadateľov o azyl sa nám každoročne opakuje," podotkol Priecel.

V roku 1992, odkedy Slovensko vedie samostatné azylové štatistiky a riadi sa vlastnou politikou v oblasti utečencov, bolo zaznamenaných 87 žiadostí o azyl, z čoho bolo 56 udelených. Počet žiadateľov každoročne narastal a najväčší boom nastal v roku 2001, keď bol zaznamenaný medziročný nárast až o viac ako 6 500 žiadostí. Počet udelených azylov naopak priebežne klesal, až sa ustálil na počte 11 až 18 udelených azylov ročne.

Podľa Priecela však nízky počet udelených azylov nie je spôsobený tým, že by ich Migračný úrad nechcel udeľovať. Je to spôsobené nedostatkami v žiadostiach, nepresnými udaniami dôvodov alebo nepreukázaním možnej hrozby, ktorá je príčinou "migrácie" utečenca. Utečenec je podľa medzinárodného práva osoba, ktorá sa nachádza mimo svojej vlasti a má oprávnené obavy pred prenasledovaním z dôvodov rasových, náboženských, národnostných, alebo z dôvodov príslušnosti k určitým spoločenským vrstvám alebo i zastávania určitých politických názorov, a nie je schopná prijať, alebo vzhľadom k vyššie uvedeným obavám, odmieta ochranu svojej vlasti.

Podľa platnej legislatívy utečenec, ktorý uniká zo svojej krajiny z ekonomických dôvodov, nemá právo na pridelenie štatusu azylanta. "Migračný úrad sa riadi iba príslušnou legislatívou, a práve väčšina utečencov migruje z ekonomických dôvodov," povedal Priecel. Migračný úrad SR je inštitúciou, ktorá je výkonným orgánom azylovej politiky na Slovensku. Podľa Priecelových slov dlhodobo zápasí s problémom nedostatku financií a personálu. Kým vo Švédsku je v štátnom orgáne zameranom na výkon azylovej politiky zamestnaných takmer 3 000 ľudí, na Slovensku je to iba 172 zamestnancov.

Na Slovensku pôsobí i viacero mimovládnych organizácií, ktoré sa zaoberajú problematikou utečencov. Organizáciou s najväčším poľom pôsobnosti je Úrad vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR). Ten každý rok vyzýva Migračný úrad k zvýšenej pružnosti vybavovania žiadostí a k zvýšeniu počtu žiadostí vybavených kladne. Napriek tomu zástupcovia UNHCR a Migračného úradu svorne tvrdia, že sú na jednej lodi, len ich pohľady na problematiku, sú rozdielne.

V súčasnosti prebiehajú snahy na zjednotenie migračnej politiky členských štátov Európskej únie. V uplynulých dňoch bolo možné pripomienkovať návrh koncepcie migračnej politiky Slovenskej republiky. Návrh predpokladá transformáciu migračnej politiky do roku 2007. Nakoľko migračné pohyby budú naďalej pokračovať a bude narastať počet migrujúcich osôb, treba do príprav spoločného postupu zakomponovať príčiny, ktoré vedú k tomuto fenoménu, cez vstupy, prijímaciu politiku, integráciu, až po návraty neúspešných žiadateľov o azyl a nelegálnych migrantov do krajín pôvodu, uvádza sa v predkladacej správe dokumentu. Cieľom koncepcie je navrhnúť realizáciu migračnej politiky, jej financovanie a materiálno-technické a personálne krytie.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 356
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 368
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 737
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 558
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 452
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 062
  7. Kam do tepla v januári? 2 196
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 934
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 768
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

V Pieninách nájdete malebné zákutia aj historické klenoty

Ako jeden z mála národných parkov na Slovensku už má hotovú zonáciu.

Kňazom vydávali falošné doklady, skončili v base

Levočania Martin Hritz a Fridrich Fritz sa snažili pomôcť.

Rozhovor

Milan Majerský: Prešov je krásny, ale v Levoči je moje srdce

Prešovský župan sa sťahovať z Levoče nechce.

Tragický piatkový večer: O život prišli dvaja chodci

K jednej nehode došlo pri Košiciach, druhá sa stala v Michalovskom okrese.

Na západe bude v nedeľu snežiť, na cestách sa môžu tvoriť snehové jazyky

Snehové jazyky môžu skomplikovať dopravu na cestách.