Bratislava 11. januára (TASR) - Od začiatku roka funguje na Slovensku Notársky centrálny archív listín. Umožňuje občanom zaregistrovať si dôležitú listinu na jednom notárskom úrade a získať jej osvedčený odpis kedykoľvek neskôr na ľubovoľnom inom úrade.
"Archív je určený pre fyzické a právnické osoby, ktoré potrebujú rýchly prístup k svojim listinám a dokumentom bez ohľadu na čas a miesto, kde sa nachádzajú," informoval dnes novinárov prezident Notárskej komory SR Štefan Kutenič.
Elektronický archív obsahuje kópie originálov v naskenovanej podobe. Spolu s listinou sú uložené aj informácie popisujúce, kde, kedy, kým a na ako dlho bola listina archivovaná a údaje určujúce osoby oprávnené k nej pristupovať.
Občan zaplatí poplatok od 40 do 140 korún za uloženie každej strany do archívu v závislosti od doby uloženia. Za vydanie overenej kópie z archívu zaplatí rovnaký poplatok ako v súčasnosti za overenie originálu dokumentu, teda 40 korún.
"V prípade elektronického archívu nie je podstatná náhrada papiera za digitálnu formu, ide o skvalitnenie procesov spojených s preukazovaním a dostupnosťou právnych skutočností, podotkol Kutenič.
Systém spravuje Siemens Business Services. Proti zneužitiu je zabezpečený viacerými prvkami. "Prístup do archívu je chránený prostredníctvom osobných certifikátov notárov, na prenos údajov sa používa bezpečný prenosový protokol, uloženie listín je zabezpečené zálohovým systémom, takže k ich strate nedôjde," uviedol obchodný riaditeľ spoločnosti Emil Fitoš. Podľa jeho slov môže systém zlyhať iba v prípade nefunkčnosti internetu, ktorý sa využíva na prenos informácií.