SME

Obsah vzdelávania by ZŠ mohli ovplyvniť cez vlastné študijné programy

Bratislava 24. januára (TASR) - Obsahovú reformu vzdelávania na základných (ZŠ) a stredných školách (SŠ) by podľa analytikov mimovládneho Centra pre ekonomické ...

Bratislava 24. januára (TASR) - Obsahovú reformu vzdelávania na základných (ZŠ) a stredných školách (SŠ) by podľa analytikov mimovládneho Centra pre ekonomické a sociálne analýzy M.E.S.A. 10 bolo možné dosiahnuť prostredníctvom vlastných študijných programov škôl.

Znamenalo by to, že štát by určil minimálny rozsah požadovaných vedomostí, ktoré by od žiakov v podobe skúšok aj vyžadoval. Zvyšná časť výuky by bola v kompetencii škôl alebo ich zriaďovateľov. "Ak by škola mala možnosť vytvoriť svoj študijný program, mohla by flexibilnejšie reagovať na požiadavky trhu a regiónu," povedal Karol Morvay z M.E.S.A. 10. Menší rozsah predpísaného učiva by zároveň podľa neho bol väčšou motiváciou pre tvorivý prístup učiteľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou výhodou by podľa Morvaya bola ľahšia voľba rodičov pri výbere školy, pretože by sa vo väčšej miere preukázali rozdiely medzi jednotlivými ZŠ a SŠ. "Škola by nechala svoj učebný program posúdiť licencovanému expertovi a v prípade splnených kritérií by bol zaradený do verejnej databázy," spomenul Morvay. Databáza by slúžila práve školám, ktoré z rôznych príčin nevytvoria vlastný program. "Je pravdepodobné, že mnohé školy nebudú mať prostriedky a záujem vytvoriť vlastný program. V takomto prípade by si ho odkúpili z databázy," dodal Morvay.

Potrebu zmeniť obsah výučby, ktorý musia deti na ZŠ absolvovať, konštatoval pri otvorení školského roka 2004/05 aj minister školstva Martin Fronc. Spomenul, že v školách by malo byť menej memorovania a viac priestoru na tvorivú činnosť. Podobný názor prezentoval na minulotýždňovej konferencii Stratégia konkurencieshopnosti Slovenska do roku 2010 aj minister financií Ivan Mikloš. Spomenul, že ako rodič považuje rozsah požadovaných vedomostí za príliš veľký. Nedostatky v logickom myslení a využití nadobudnutých vedomostí preukázali aj výsledky skúmania vedomostnej úrovne 15-ročných žiakov PISA 2003. Slovenskí žiaci preukázali medzi krajinami OECD priemernú úroveň znalostí z matematiky a podpriemernú v čitateľskej gramotnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 921
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 569
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 722
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 571
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 279
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 076
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 726
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 082
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu