BRATISLAVA 14. februára (SITA) - Minister školstva Martin Fronc vníma stanovisko Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ) pozitívne. Vysokoškoláci sú síce proti zavedeniu poplatkov, hoci zákon, ktorý ich zavádza apriori neodmietajú. Minister preto víta, že študenti oceňujú viaceré časti zákona, napríklad sociálny systém i pôžičky. "Samozrejme, že existuje určitá psychologická bariéra na prekonanie otázky poplatkov. Ale jednoducho sa nedá nič iné robiť, len to prekonať," vyhlásil minister, ktorý zdôraznil, že zákon o študentských pôžičkách môže byť účinný a dobrý, len ak bude prijatý ako celok.
Fronc odmieta, že by pri rokovaní v parlamente prijali poslanci len určité časti zákona. Postoj študentov, že nechcú platiť, ale sú za sociálny systém a štipendiá, chápe. Argumentuje prirovnaním o liečbe vysokého školstva, keď "spolu s penicilínom ide aj nejaký ten kúsok čokolády." Pripomína však, že už v mnohom vysokoškolákom ustúpil a ešte stále je ochotný urobiť nejaké ústupky.
Minister zároveň ocenil, že ŠRVŠ je proti akýmkoľvek nátlakovým akciám. Sú totiž jedinou reprezentáciou študentov, s ktorou je ochotný rokovať. "Je to tak dobré, lebo veci sa riešia len v dialógu," zdôraznil. Okrem reprezentácií vysokých škôl zostávajú ministrovi ešte rokovania s poslancami, ktorí by o zákone mali rozhodovať už počas marcovej schôdze. Ako dodal, Slobodnému fóru už zákon predložil a v súčasnosti čaká na stretnutie. Ochotný je stretnúť sa aj s poslaneckým klubom Smeru, z ktorého už oslovil Dušana Čaploviča. Nebráni sa ani rokovaniu s ĽS-HZDS, avšak je otázne, či z jej strany bude záujem. Fronc zároveň verí, že s koaličnými partnermi v parlamente už rokovať nebude musieť.
V súvislosti s rokovaním o zákone Fronc predpokladá, že "citlivým" problémom bude zrejme návrh zrovnoprávniť financovanie súkromných a verejných vysokých škôl, ktorý už na vládu ide v troch alternatívach. Hoci by ministri mali rozhodnúť o jednej z nich, minister ešte očakáva o tejto otázke veľkú diskusiu aj v rámci rozpravy. Okrem zrovnoprávnenia je jednou z alternatív ponechanie súčasného stavu, teda možnosť štátu financovať rovnako súkromné školy ako aj verejné. Tretí variant hovorí o tom, že ak by súkromné školy vyberali poplatky nad rámec zákonom stanovenej hranice, tak o to menej by dostávali prostriedky zo štátu.
Agentúra SITA vydá k správe zvukovú správu.