BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Školské systémy by mali byť efektívne a spravodlivé, zhodli sa ministri európskej dvadsaťpäťky na dnešnom rokovaní Rady ministrov EÚ pre vzdelanie, mládež a kultúru. Podľa slovenského ministra školstva Martina Fronca je kľúčové, že väčšina ministrov považuje za potrebné zaviesť takzvané externé skúšanie. To by malo zabezpečiť skutočne porovnateľné a kvalitné hodnotenie žiakov, informovala agentúru SITA hovorkyňa rezortu školstva Monika Murová. Ako uviedla, Fronc na rokovaní pred ministrami vyhlásil, že práve slovenskú novú maturitu a jej externý test považuje za krok k hodnovernosti našej maturity, hoci "sa mu ako ministrovi kvôli tomu občas trasie stolička". Podobné externé hodnotenie funguje napríklad vo Fínsku, ktoré dosiahlo najlepšie výsledky v PISE a ďalších monitoroch žiakov.
Na zefektívnenie školských systémov minister Fronc predložil partnerom dva návrhy, ktorými by sa mali v budúcnosti zaoberať. Mali by sa silnejšie podporovať programy na výučbu cudzích jazykov prostredníctvom tzv. "native speakers". Na ich zaplatenie nemá Slovensko, ako viaceré nové členské krajiny dostatok prostriedkov, preto by mali učiteľov financovať z programov EÚ. Fronc takisto navrhol sústrediť pozornosť na mimoriadne nadané deti a vytvoriť nové programy na ich podporu, informovala Murová. Do vzdelania by sa malo podľa šéfa rezortu školstva investovať cielene, aj presmerovaním z iných oblastí.