BRATISLAVA 13. marca (SITA) - Dopravná polícia by mala prejsť podľa poslanca NR SR Stanislava Janiša (SDKÚ) z ministerstva vnútra na ministerstvo dopravy. "Nedostatočne pružná komunikácia medzi týmito ministerstvami má napríklad za dôsledok jazdu preťažených kamiónov po slovenských cestách," povedal Janiš pre agentúru SITA. Zároveň upozornil, že keď z rakúska prichádzajú dva kamióny, na slovenskej strane náklad naložia do jedného, pretože prepravcovia majú istotu, že váhu im kontrolovať nik nebude. Tým sa ničia slovenské cesty. Janiš zároveň priznal, že zatiaľ nemáme v tejto oblasti ani dostatočnú legislatívu, ktorá by za porušovanie predpisov stanovila prísne sankcie.
Podľa Janiša pre nedostatočne pružnú koordináciu by bolo najlepším riešením, keby sa na Slovensku zriadila samostatná cestná polícia. "Jedným z východísk je zmena legislatívy tak, aby bola dopravná polícia zaradená pod ministerstvo dopravy. Je to najschodnejšie riešenie, ale očakávam odpor ministerstva vnútra," uviedol Janiš.
Uvedeným problémom sa zaoberala aj parlamentná dopravná komisia. "V súčasnosti nefunguje súčinnosť medzi ministerstvom vnútra a ministerstvom dopravy," uviedol pre agentúru SITA jej predseda Ľubomír Vážny (Smer). Poslanci komisie sa preto snažia tento stav vyriešiť. Prvým krokom je vytvorenie manuálu pre policajtov a pracovníkov ministerstva dopravy, v ktorom by boli informácie o ich kompetenciách i povinnostiach pri problémoch v cestnej doprave. Mala by sa tiež vypracovať analýza súčasného stavu. Ak to nepomôže aj podľa Vážneho by bolo najlepším riešením, aby ministerstvo dopravy prevzalo dopravnú políciu. "Tvorca zákonov o cestnej doprave by tak dostal do rúk aj kontrolu," zdôraznil.
Takýto návrh má podľa ďalšieho poslanca Ladislava Polku svoju logiku. "Na Slovensku už existuje železničná polícia, ktorú riadi ministerstvo dopravy. Boli dva pokusy o jej začlenenie pod ministerstvo vnútra. Dozrel čas, aby sa tento uzol rozťal, či všetky polície budú riadené ministerstvom vnútra alebo prejdú do kompetencií iných ministrov," povedal Polka pre agentúru SITA. Podľa Polku treba dopravnú políciu dobudovať. "Chýba akákoľvek forma ochrany verejného poriadku na vodných plochách a tokoch. To sa musí veľmi rýchlo rozvinúť," upozornil Polka s tým, že pripomenul niektoré tragické nehody pri jazde na vodných skútroch. Podľa neho ani na Dunaji nie je poriadok, preto sa tam musí vybudovať policajná štruktúra.
Ďalším problém podľa Polku je ochrana letísk. "Treba vytvoriť špecializovanú policajnú službu, ktorá sa bude starať o sprievod lietadiel, ale predovšetkým o stráženie parkujúcich lietadiel a samotné letiskové plochy, budovy," zdôraznil Polka. Podľa neho v tomto smere výrazne zaostávame a ministerstvo vnútra to vôbec nemá vo svojom programe. "To je ďalší dôvod pre vznik dopravnej polície riadenej ministerstvom dopravy," povedal Polka. Zároveň dodal, že nový model by za istých mimoriadnych situácií, akou je napríklad teroristický útok, mohol dať jednotné velenie do rúk ministra vnútra.
Podľa poslanca Ivana Šimka by pridelenie dopravnej polície pod ministerstvo dopravy bolo zlým trendom. "To aj ministerstvo kultúry si po tom môže vytvoriť kultúrnu políciu," povedal Šimko. Upozornil, že by sa takouto zmenou mohli množiť kompetenčné spory. Podľa neho, ak to v súčasnosti nefunguje, dá sa to riešiť aj inak. Zároveň dodal, že trend by mal byť opačný a skôr železničná polícia by mala prejsť z rúk ministerstva dopravy na ministerstvo vnútra.
"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií bude o tom s ministerstvom vnútra určite rokovať," povedal pre agentúru SITA hovorca ministerstva Tomáš Šarluška. Podľa neho sa však uvidí ako iniciatíva poslancov dopadne. "Žiadny takýto návrh zatiaľ oficiálne nepadol a preto ministerstvo vnútra sa tým nezaoberalo," povedala Monika Kuhajdová z tlačového oddelenia ministerstva