Text: Peter Briška
TRNAVA. PIEŠŤANY. Hodina telesnej výchovy sa začína nástupom a tradičným pozdravom, ktorý prežil desaťročia. Mohutné „zdar“ znásobuje ozvena v telocvični. Niektorí školáci ju nenávidia, no väčšina sa na ňu teší. Či už pre radosť z pohybu, alebo preto, že sa nemusia učiť. Najmä pre žiakov prvého stupňa základnej školy je to hodina, na ktorej sa môžu vyblázniť, čo je pre tento vek príznačné.
SME+
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.
Deväťročnú Veroniku zo Základnej školy na Holubyho ulici v Piešťanoch telocvik baví, lebo sa tam cvičí a behá. Podobne sa vyjadrili všetci jej spolužiaci z tretej triedy. Ich učiteľka Helena Zemánková konštatuje, že pre deti v tomto veku je telesná vždy priestorom na odreagovanie. Nielen teraz, ale aj v minulosti. „Ten záujem je trvalý. Ak hodina telesnej výchovy nie je, vnímajú to ako trest.“
Bývalý telocvikár Igor Číž si myslí, že fyzická zdatnosť detí závisí v prvom rade od ich rodičov. „Za dve hodiny telesnej týždenne v škole sa toho veľa stihnúť nedá. Ak ich doma vedú k aktívnemu pohybu, cítiť to. Nemám na mysli len súťažný šport, ale aj turistiku či akúkoľvek pohybovú aktivitu.“
Učiť začal ešte v roku 1976, dnes je „čerstvo“ na dôchodku. „Teraz je to iné ako kedysi. Rodičia väčšinou nemajú čas sa venovať svojim deťom. Tie majú zasa podstatne viac možností, ako využiť voľný čas,“ poukazuje Číž na známy fakt. Vidieť v súčasnosti deti hrať sa futbal na ihrisku pred činžiakmi, je rarita.
Ďalší, podstatne mladší učiteľ telesnej výchovy Teo Kuntšek hovorí, že záujem o telesnú medzi deťmi určite pretrváva. „Niekedy pôsobia, akoby mali nekonečné množstvo energie, čo je dôsledkom minimálneho počtu hodín telesnej výchovy a kratšieho času venovanému pohybovej činnosti po vyučovaní,“ vysvetľuje Kunštek. Vyštudoval Fakultu telesnej výchovy a športu na Univerzite Komenského v Bratislave, je kondičným trénerom, trénerom plávania a lyžovania a momentálne pôsobí v ZŠ v Drietome.
Na prvom stupni majú žiaci hodinu telesnej spojenú. Chlapci bývajú spravidla prezlečení skôr ako dievčatá a menej špekulujú nad jednotlivými činnosťami. Veľkú úlohu zohráva osoba pedagóga. Žena učiteľka má bližšie k dievčenskému kolektívu. „Pri krúžkovej činnosti je výhoda, že naň prídu zmiešané kolektívy, ktoré prejavujú o daný šport väčší záujem, a tak je práca o niečo jednoduchšia,“ dodáva Kuntšek.
Žiaci na prvom stupni sa podľa neho dajú výborne formovať, ale pracovať s 22 tretiakmi býva niekedy pre jedného pedagóga náročné. Potrebovali by individuálnejší prístup. Ak sa zabudne na senzitívne obdobie detí v tomto veku, môže sa stať, že čas na rozvoj ich pohybových schopností sa premešká.

Piatak Hološko vynikal
Dokážu učitelia telesnej výchovy objaviť v žiakoch športový talent?
Už pomocou jednoduchých testov sa dá zistiť, či je dieťa vytrvalostný, alebo rýchlostný typ. „To, samozrejme, neprezradí až tak veľa o jeho talente, ale rodičom napovie, že nebude z neho šprintér, ale v cezpoľných behoch môže niečo dokázať. Tento princíp sa dá uplatniť v širokom spektre športov,“ konštatuje Kuntšek s tým, že ide o náročný proces.