S lovensko žije start-upmi. Na vznik a rozvoj nových nápadov sa vytvorili vhodné podmienky. Niežeby sa o toľko posunuli služby štátu podnikateľom alebo vymožiteľnosť práva. Podstatne sa však rozšírili možnosti financovania start-upov.
Na trhu sa vyprofilovali prinajmenšom dva tucty investorov ochotných podporiť začínajúce projekty. Ibaže zároveň pribúda kritických hlasov. Že aj keď start-upov je vcelku dosť, s ich kvalitou je to zvyčajne mizéria. TREND pátral po príčinách tejto čierno-bielej skúsenosti.
Rýchle zhrnutie: realita je farebnejšia.
Slovenský start-up Photoneo prežíva príbeh ako z Kremíkového údolia. Založila ho trojica talentovaných inžinierov, ktorá sa pustila do vývoja technológie snímania trojrozmerného priestoru.
Do niečoho v štýle Kinectu, pohybového ovládača z Xboxu, len presnejšieho a spoľahlivejšieho. Nechceli však konkurovať hernej konzole. Uplatnenie videli skôr v priemyselných robotoch alebo samojazdiacich autách.
Úplné začiatky financovali autori nápadu z vlastných peňazí, neskôr im pomohol inkubátor anjelského investora. Skok na vyšší level, ktorý im umožní spustiť výrobu a predaj, prišiel tento rok v septembri.
Photoneo získalo finančnú injekciu 2,1 milióna eur od šestice investorov na čele s českou investičnou spoločnosťou Credo Ventures. Peniaze do projektu vložili aj dvaja Slováci: zakladateľ Esetu Miroslav Trnka a majiteľ spoločnosti FinViz a inkubátora BrainHouse (kde Photoneo začínalo) Juraj Ďuriš.
Niečo viac ako dva milióny eur do slovenského start-upu je jedna z najväčších investícií typu seed v tomto regióne vôbec.
„Photoneo je dôkaz, že v strednej Európe môže vzniknúť revolučná technológia s celosvetovým vplyvom,“ vysvetlil hlavný dôvod investorského rozhodnutia partner Credo Ventures Andrej Kiska mladší. Toto vyjadrenie síce vzniklo primárne pre PR potreby, ale je v ňom zakódovaná aj odvolávka na azda najzásadnejší problém slovenských start-upov.
Lakmusové papieriky
Okrem Photonea má Credo, spravujúce fondy v objeme osemnásť miliónov eur, na Slovensku už len jednu investíciu. Pred dvoma rokmi podporilo start-up Excalibur, ktorý vyvíja systém na autentifikáciu používateľov online služieb prostredníctvom mobilu.
Dôvod, prečo investícií nie je viac, Kiska vysvetľuje kvalitou projektov, čo podľa neho naznačuje aj medzinárodné porovnanie: „Na Slovensku investujeme do jedného z 250 biznis plánov, v Česku do jedného zo 130.“
Podobnú skúsenosť má aj Trnka. Ako človek so značným investorským potenciálom sa so zámermi start-upistov zoznamuje dosť často.
No niektoré problémy sa stále opakujú. Aké?