Vodiči sa v hmle nevedia správať

Svetlá denné, stretávacie, hmlovky – vodiči v tom majú podľa odborníkov chaos.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Súčasné vlhké a hmlisté počasie odhalilo, ako málo vedia slovenskí vodiči o správnom používaní svetiel. Zhodujú sa  v tom odborníci aj inštruktori  z autoškôl.

Denné svietenie je na Slovensku povinné, pričom čoraz viac áut využíva systém denného svietenia DRL. To podľa smernice EÚ smie svietiť len samostatne smerom vpred. Smernica nepovoľuje, aby sa automaticky zapli aj zadné svetlá. V hmle potom počas dňa jazdia bez zapnutých zadných svetiel.

„Slovenskí vodiči sú veľmi konzervatívni, ťažko znášajú akékoľvek zmeny a denné svietenie ich dosť doplietlo,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský.

Čo sa nehodí do hmly

Je dôležité, aby pri zníženej viditeľnosti vodiči použili stretávacie svetlá, prípadne hmlové svetlá, pretože denné svietenie je v takomto prípade nedostatočné, tvrdí Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Napriek tomu sa vodiči podľa inštruktora školy šmyku v Škole bezpečnej jazdy Mariana Čabáka spoliehajú na automatiku, ktorá pri slabom svetle zapne k dennému svieteniu aj stretávacie svetlá. Systém však nie vždy vyhodnotí situáciu správne, svetlá nezapne a, najmä, sivé, strieborné či biele autá potom v hmle dostatočne nevidno.

„Nikto vodiča nezbavil povinnosti použiť za zníženej viditeľnosti normálne stretávacie svetlá, hovorí Čabák.

article_photo

Hmlovky, aj keď netreba

Opačným extrémom sú podľa analytikov vodiči, ktorí majú hmlové svetlá preventívne zapnuté vždy, a to aj na miestach a v situáciách, keď to nie je potrebné. „V meste je to nepríjemné, ale na niektorých úsekoch je to spôsobené aj tým, že niekde je hmla hustejšia a niekde redšia, takže tam by musel šofér každú chvíľu zapínať a vypínať hmlovky,“ povedal Čabák.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44Q4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44Q4 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Ochrana prírody v Raji sa po schválení zonácie zásadne zmenila

Národný park sa o niekoľko desiatok hektárov zmenšil.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

Kde je mafián Nigut? Zatykač má vyše štyri roky

Špekuluje sa, že už je po smrti. Okoličány spomína na posledné stretnutie.

Konkurz na šéfarchitekta Raši zrušil. Jeden uchádzač bol málo

Jediná nevylúčená záujemkyňa vraví, že chápe, čo to pre ňu znamená.