SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Pri riešení migračnej krízy nebolo podľa Lajčáka cítiť silné líderstvo Európskej únie

Lajčák sa neobáva ani toho, že únia bude Turecku zľavovať iba z dôvodu, že ho potrebuje pri zastavení migračnej vlny do Európy.

Minister zahraničia Miroslav Lajčák.Minister zahraničia Miroslav Lajčák.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pri riešení bezprecedentnej výzvy, akou je migračná kríza, nebolo podľa šéfa slovenskej diplomacie Miroslava Lajčáka spočiatku vidieť silné líderstvo Európskej únie a jej inštitúcií. "Na začiatku krízy nebolo cítiť, že sme schopní mať jednotnú politiku, ktorá je vykonateľná a akceptovateľná všetkými. Namiesto toho sa objavili pokusy jednotlivých krajín alebo skupiny krajín hľadať čiastkové riešenia, ale riešením je iba silná jednotná únia," konštatoval.

Čo sa týka odmietania istých návrhov Európskej komisie, Lajčák pripomenul heterogénnosť únie, keďže časť štátov je v eurozóne, časť v Schengene a iné majú výnimku z realizácie niektorých politík únie. Napriek tomu mnohých v EÚ prekvapilo, že sa Vyšehradská štvorka ohradila voči zavedeniu povinných kvót na prerozdeľovanie migrantov.

"To bolo istým spôsobom niečo nové, lebo my sme vždy disciplinovaní a nespôsobujeme problémy. Ani jedna z tých kríz, s ktorými Európska únia za posledných šesť-sedem rokov zápasí, nemá pôvod v nových členských krajinách. A partneri si zrejme zvykli na to, že my vždy súhlasíme a sme súčasťou riešenia," vysvetlil Lajčák.

Kvóty boli riešením bez diskusie

Ako dodal, keďže hlas V4 bol dostatočne razantný, niektorí na to zareagovali nevhodne, keď naznačovali, že Vyšehrad ako prijímateľ európskych zdrojov o ne môže prísť. Pripomenul, že to nie je spôsob, akým sa v Európskej únii komunikuje.

"Nehovoriac o tom, že je to nevykonateľné, pretože eurofondy a kvóty spolu absolútne nesúvisia. Vychádzame však z toho, že na konci zvíťazí európsky duch. Teda, že mať iný názor nebude problém, ale dôvod na to, aby sme sa navzájom vypočuli," podotkol.

Poukázal na to, že kvóty boli rýchlym, administratívnym riešením bez reálnej diskusie, navyše nanútené väčšinovým hlasovaním na zasadnutí ministrov vnútra členských štátov EÚ. To podľa neho logicky vyvolalo vlnu nevôle a následne neprimerané ohlasy. "Pre mňa z toho plynie jediný záver - riešme európske problémy európskym spôsobom tak ako dosiaľ - v dôkladnej diskusii a konsenzom všetkých," poznamenal.

Otvorenie prístupových kapitol s Tureckom je správne

Nedávne odblokovanie prístupového procesu s Tureckom zo strany Európskej únie považuje Lajčák za správny krok, a to napriek tomu, že sa udial v kontexte migračnej krízy, a nie európskej integrácie Ankary. Ako poznamenal, nie je fér, ak sa s nejakou krajinou začnú rokovania, ktoré sa potom z politických dôvodov dlhodobo blokujú.

"Aj keď to bolo založené na tom, že Turecko neplnilo niektoré svoje záväzky, ale ak chceme, aby sa krajina menila, tak sa to robí prostredníctvom negociačného procesu. Európska únia má podstatne silnejší vplyv na dianie v krajine, keď sú jednotlivé kapitoly otvorené a potom hodnotí, do akej miery sa plnia," pripomenul s tým, že jeho blokovaním únia vygenerovala v Ankare antagonistický pocit, čím stratila vplyv na formovanie reformných procesov v Turecku.

Otvorenie prístupových kapitol je podľa neho príležitosť na to, aby EÚ videla, ako vážne to príslušná krajina myslí so svojím členstvom a prispôsobením svojho systému európskym štandardom.

Neobáva sa ani toho, že únia bude Turecku zľavovať iba z dôvodu, že ho potrebuje pri zastavení migračnej vlny do Európy. "Ten proces je merateľný a riadi sa jasnými kritériami. Rôzne skratky by boli na škodu Turecku aj Európskej únie. Slovensko si tým prešlo a vieme, čo to prináša. Keby sme si čokoľvek na tej ceste zľahčili a únia by privrela oči, tak dnes by sme na to doplácali my aj druhí," konštatoval Lajčák.

Európska únia otvorila 14. decembra po dvoch rokoch novú kapitolu číslo 17, ktorá sa zaoberá hospodárskou a menovou politikou. Únia od toho očakáva väčšiu spoluprácu Turecka pri riešení utečeneckej krízy a lepšiu ochranu jeho hraníc so Sýriou.

Turecko si podalo prihlášku o členstvo ešte v roku 1987. Status kandidátskej krajiny má od roku 1999, prístupové rokovania sa začali v roku 2005. Z celkových 35 kapitol má v súčasnosti otvorených 15, z nich sa mu podarilo uzatvoriť iba jednu. Ďalšie sú z rôznych dôvodov zablokované.

Európska komisia v každoročnom balíčku hodnotenia pokroku kandidátskych krajín na členstvo, ktorý zverejnila v novembri, Ankaru nešetrila. Upozorňovala najmä na obmedzovanie slobody prejavu a ohrozenie nezávislosti súdnictva v krajine.

 

 

 

 

 

er von

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 222
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 7 566
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 228
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 257
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 6 052
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 275
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 135
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 795
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 227
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 918

Téma: Miroslav Lajčák


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia, Turecko, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

Fínsky expert o slovenskom hokeji: Netušil som, čomu budem čeliť

Jukka Tiikkaja hovorí o pomeroch v slovenskom hokeji.

Jukka Tiikkaja.
Adam Valček
Jim Carrey

Behajú aj varia. Niektoré strany poňali kampaň na štýl Dzurindu

Moderátor Krnčok sa stretol aj s odsudzujúcimi reakciami.

Neprehliadnite tiež

Ivan Fiačan.

Košický kraj chce vypovedať kontroverzné zmluvy

Župan Trnka: Ročne platíme 35 miliónov eur za tri zmluvy.

Zľava Gabriel Šipoš a Rastislav Trnka.

Vodiči košickej hromadnej dopravy hrozia štrajkom počas šampionátu

Kolektívne vyjednávanie je na mŕtvom bode. Hrozí, že spoje nepôjdu.

Pôjdu počas MS v hokeji električky?

Slovensko pošle do zaplavených častí Iránu materiálnu pomoc

Záplavy zasiahli stovky iránskych obcí a miest.

Záplavy pripravili o život viac ako 70 ľudí.

Na Terase prepadli sporiteľňu, páchatelia sú na úteku

Dvaja muži v kuklách vošli do priestorov so zbraňami.

Ilustračné.