BRATISLAVA. Po troch protestných akciách učitelia vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Ak do 25. januára kompetentní nenavrhnú riešenia, učitelia plánujú vstúpiť do neobmedzeného ostrého štrajku. Prácu prerušia zamestnanci materských, základných aj stredných škôl.
„Tento krok je logickým pokračovaním protestov pedagógov, ktorí vytrvalo bojujú za zlepšenie svojho postavenia a adekvátneho financovania školstva od roku 2012,“ zaznelo v pondelkovom vyhlásení štrajkového výboru Iniciatívy slovenských učiteľov. Právo na štrajk učiteľom zaručuje ústava.
Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti a následného štrajku považujú učitelia za krajné no nevyhnutné riešenie, keďže napriek „neudržateľnému stavu školstva“ sa vláda nezaoberá nahromadenými problémami a „zatvára oči pred budúcnosťou spoločnosti.“

Zomletí systémom
„Systém nás zomlel a dnes sme zostali apatickí, rezignovaní a unavení. Musíme prevziať zodpovednosť za deti. Štrajk naruší vyučovanie, výrazne ochromí fungovanie škôl, ale to, čo môžeme získať, je omnoho väčší benefit. Myslím si, že nám to za to stojí,“ povedala Jana Ftáčnik Pastorková z iniciatívy.
„Štrajková pohotovosť je v prvom rade o učiteľoch, aby sa postavili za svoje práva a za svoj spoločenský status. Je to aj o celej verejnosti, aby sa pridala a ukázala, že školstvo potrebuje systémové zmeny, potrebuje naliať financie, a že všetkým rodičom i verejnosti záleží na budúcnosti našich deti," uviedol Vladimír Crmoman z učiteľskej iniciatívy.
Úspech štrajku podľa zástupcov iniciatívy bude závisieť od toho, koľko škôl a učiteľov sa doň zapojí. Od pondelka sa môžu prostredníctvom webu registrovať školy, ktoré chcú vstúpiť do štrajku. Zároveň môžu pedagógovia štrajkový výbor informovať, ak im bolo akýmkoľvek spôsobom bránené v štrajku.
Bez oficiálnych odborov
Iniciatíva Slovenských učiteľov vyzvala, aby sa zapojil aj Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku. Zväz sa podľa jeho predsedu Pavla Ondeka do štrajkovej pohotovosti nie len že nezapojí ale „v momentálnej situácii odporúča zvážiť efektívnosť zapojenia sa do uvedených aktivít“.
V najbližších dňoch podľa jeho slov zvolávajú stretnutie partnerských organizácií pôsobiacich v rezorte školstva za účasti ministra školstva Juraja Draxlera. Na tomto stretnutí budú podľa Ondeka žiadať návrh riešenia problémov regionálneho a vysokého školstva. Odborový zväz tiež plánuje rokovať s relevantnými politickými stranami, ktoré kandidujú vo voľbách.
Ondek pripúšťa štrajk až v prípade, že programové vyhlásenie novej vlády nebude obsahovať jasné a záväzné kroky na zvýšenie kvality vzdelávania, zlepšenie materiálneho zabezpečenia škôl či mzdového a sociálneho postavenia zamestnancov.
Zapojenie do štrajku už ohlásili Nové školské odbory.

Požiadavky učiteľov
Aj keď učitelia pripustili, že minister školstva Juraj Draxler uznal opodstatnenosť ich požiadaviek, neprejavilo sa to na konkrétnych krokoch vlády. Ľudovít Sebelédi z Iniciatívy levických učiteľov preto vyzval ministra školstva Juraja Draxlera, aby tiež vstúpil do štrajku.
Medzi kľúčové požiadavky učiteľov patrí primerané ohodnotenie pedagógov, keďže ich nástupný plat aj naďalej ostáva na úrovni stredoškolských absolventov bez maturity a priemerný plat predstavuje zhruba polovicu priemernej mzdy pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním.
Učitelia od vlády požadujú zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve o 140 eur od 1. februára 2016 a o ďalších 90 eur od 1. januára 2017.
Druhou požiadavkou je vybavenie škôl didaktickými pomôckami. Učitelia tvrdia, že medzi školami sú v súčasnosti priepastné rozdiely vo vybavenosti. „Žiadame, aby vláda navýšila rozpočty ministerstva školstva a ministerstva vnútra na rok 2016 celkovo o 400 miliónov eur,“ vyhlásil za štrajkový výbor Viktor Križo s tým, že dorovnanie rozdielov má vyrovnať rozdiel rovnaký prístup ku vzdelaniu pre všetky deti.
Tretia požiadavka sa týka zmeny systému vzdelávania pedagógov.
“„Musí byť prehodnotený tak, aby sa učiteľ mohol adekvátnym spôsobom vzdelávať v oblastiach, ktoré skutočne využije pri výučbe a výchove žiakov,“ vyhlásili s tým, že od vlády požadujú novelu zákona.
„
Tou by sa opätovne zaviedlo získavanie kreditov overením kompetencií, zrušila sedemročná obmedzená platnosť kreditov a obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity. Minister školstva by zároveň mal byť zaviazaný vytvoriť komisiu za účasti stavovských organizácií v školstve, ktorá by prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov.
Pohotovosti predchádzali protesty
Pohotovosti predchádzalo viacero protestných akcií. Začiatkom novembra sa približne 400 pedagógov stretlo pred Úradom vlády a symbolicky odovzdalo ministrovi papierové dlhé nosy.
Nasledoval Deň zdravia, kedy učitelia absolvovali dlho odkladné návštevy lekárov, alebo išli darovať krv. Zapojilo sa viac než 200 škôl a viacero z nich muselo ostať zatvorených.
V decembri získali protesty ešte širšiu podporu, do akcie Babysitting day sa zapojilo 500 škôl. Prácu vykonávali do „výšky svojich platov“ a namiesto vyučovania deti iba strážili.
Akcie lokálne koordinovali miestne učiteľské iniciatívy v Bratislave, Banskej Bystrici, Leviciach, Nitre, Považskej Bystrici, Trnave, Trenčíne či Žiline. Ich spojením vzniklo neformálne združenie Iniciatíva slovenských učiteľov.

Beata
Balogová
