Takto štrajkovali zamestnanci v minulosti, najvýraznejšie uspeli lekári

Pozrite si prehľad, ako dopadli veľké protestné akcie z minulosti.

Štrajk železničiarov v roku 2003 ochromil dopravu Slovenska na niekoľko dní.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMIÍČEK)

BRATISLAVA. Veľkých zamestnaneckých protestov, aké plánujú v súčasnosti učitelia, zažilo Slovensko už niekoľko.

V minulosti tak napríklad začiatkom roku 2003 niekoľko dní nefungovala železničná doprava a v roku 2010 boli ochromené nemocnice.

Pozrite si prehľad, ako dopadli veľké protestné akcie z minulosti.

Železničiari

Začiatkom roka 2003 zažilo Slovensko po dlhých rokoch veľký štrajk. Železničiari najprv len na niekoľko hodín odstavili vlaky, no keď ich požiadavky nikto nesplnil, vyhlásili nepretržitý štrajk, ktorý znefunkčnil železničnú dopravu na niekoľko dní.

Namietali proti zrušeniu 25 regionálnych tratí, sto vnútroštátnych a piatich medzinárodných vlakov a obmedzeniu vyše 100 spojov. Škrty mali znamenať, že o prácu by podľa odborárskych bosov prišlo asi tisíc železničiarov. Nepomáhali ani vyjednávania s vládou, ktorá bola ochotná ustúpiť len v jedinej požiadavke – že počet rušených vlakov sa zníži na 100.

Dva štátne železničné podniky sa obrátili dokonca na súd, keďže štrajk bol podľa nich nezákonný.

Výsledkom bolo predbežné opatrenie, podľa ktorého sa železničiari mali vrátiť k práci. O niekoľko mesiacov neskôr sa ukázalo, že predbežné opatrenie sa nemalo ani realizovať, keďže sudkyňa sa pomýlila.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Učitelia sa s Draxlerom nedohodli. V pondelok zatvoria školy

Policajti

Nespokojnosť s platmi a sociálnymi zabezpečením priviedla do ulíc aj policajtov. Bolo to v roku 2005, keď bol ministrom vnútra Vladimír Palko (KDH).

Policajné odbory usporiadali viacero protestných zhromaždení. Na jeden z októbrových protestov pred Úradom vlády SR prišli s transparentom s nápisom „Ak nás nezaplatí štát, zaplatí nás mafia“.

 Reakciou bolo, že Palko odvolal šéfa policajných odborárov Miroslava Litvu z funkcie riaditeľa oddelenia vedecko-technického rozvoja. Ministerstvo vnútra dokonca tvrdilo, že policajti nemajú právo štrajkovať a majú to zo zákona zakázané. Odvolávalo sa na etický kódex polície či dokonca na ústavu.

Tvrdilo tiež, že odborári využili akcie na politické ciele, keďže šírili heslá napríklad o výmene vedenia rezortu. Odborári to popreli.

Po parlamentných voľbách v roku 2006 nový minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vrátil Litvu na jeho pôvodný post.

Kamionisti

V roku 2010 sa pôvodne spontánny protest niekoľkých autodopravcov, ktorí chceli „spanilou jazdou“ v Bratislave upozorniť na problémy s elektronickým mýtom, rozšíril do viacerých miest na Slovensku. V Bratislave, Ružomberku, Nitre a v ďalších mestách blokovali cesty pomalou jazdou či odstavenými kamiónmi.

Dopravcovia žiadali niekoľko zmien v elektronickom mýte a zníženie spotrebných daní z pohonných látok. Polícia neskôr začala proti štrajkujúcim pomerne tvrdo zasahovať, pokutovala ich a niektorým odobrala vodičské preukazy.

Premiér Robert Fico napokon pristúpil k rokovaniam o náprave na úsekoch, za ktoré museli kamionisti platiť, ale s podmienkou, že uvoľnia zablokované cesty.

Lekári

Za vlády Ivety Radičovej vstúpili do ostrého štrajku aj lekári. V septembri 2010 podalo vyše 2400 lekárov výpovede.

Keďže odborári nepristúpili na riešenie ich požiadaviek navrhované vládou, tá sa na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti rozhodla vyhlásiť núdzový stav. Lekárom vo výpovedi tak mohli nariadiť pracovnú povinnosť. Riešením mali byť aj lekári z Česka, keďže v nemocniciach chýbali stovky lekárov.

Napokon sa lekári a vláda dohodli a podpísali spoločné memorandum. Výsledkom boli vyššie platy lekárov, zrušenie transformácie nemocníc a zmeny v Zákonníku práce.

Problémy boli pri prenesení obsahu memoranda do legislatívy. Odborári neboli spokojní, preto aj neskôr ešte vyhlásili štrajkovú pohotovosť.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 454
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 321
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 957
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 555
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 451
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 360
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 243
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 092
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 071

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Na Slovensku sa rozpútala vojna o lesy

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o slovenské lesy.

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.