Takto štrajkovali zamestnanci v minulosti, najvýraznejšie uspeli lekári

Pozrite si prehľad, ako dopadli veľké protestné akcie z minulosti.

Štrajk železničiarov v roku 2003 ochromil dopravu Slovenska na niekoľko dní.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMIÍČEK)

BRATISLAVA. Veľkých zamestnaneckých protestov, aké plánujú v súčasnosti učitelia, zažilo Slovensko už niekoľko.

V minulosti tak napríklad začiatkom roku 2003 niekoľko dní nefungovala železničná doprava a v roku 2010 boli ochromené nemocnice.

Pozrite si prehľad, ako dopadli veľké protestné akcie z minulosti.

Železničiari

Začiatkom roka 2003 zažilo Slovensko po dlhých rokoch veľký štrajk. Železničiari najprv len na niekoľko hodín odstavili vlaky, no keď ich požiadavky nikto nesplnil, vyhlásili nepretržitý štrajk, ktorý znefunkčnil železničnú dopravu na niekoľko dní.

Namietali proti zrušeniu 25 regionálnych tratí, sto vnútroštátnych a piatich medzinárodných vlakov a obmedzeniu vyše 100 spojov. Škrty mali znamenať, že o prácu by podľa odborárskych bosov prišlo asi tisíc železničiarov. Nepomáhali ani vyjednávania s vládou, ktorá bola ochotná ustúpiť len v jedinej požiadavke – že počet rušených vlakov sa zníži na 100.

Dva štátne železničné podniky sa obrátili dokonca na súd, keďže štrajk bol podľa nich nezákonný.

Výsledkom bolo predbežné opatrenie, podľa ktorého sa železničiari mali vrátiť k práci. O niekoľko mesiacov neskôr sa ukázalo, že predbežné opatrenie sa nemalo ani realizovať, keďže sudkyňa sa pomýlila.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Učitelia sa s Draxlerom nedohodli. V pondelok zatvoria školy

Policajti

Nespokojnosť s platmi a sociálnymi zabezpečením priviedla do ulíc aj policajtov. Bolo to v roku 2005, keď bol ministrom vnútra Vladimír Palko (KDH).

Policajné odbory usporiadali viacero protestných zhromaždení. Na jeden z októbrových protestov pred Úradom vlády SR prišli s transparentom s nápisom „Ak nás nezaplatí štát, zaplatí nás mafia“.

 Reakciou bolo, že Palko odvolal šéfa policajných odborárov Miroslava Litvu z funkcie riaditeľa oddelenia vedecko-technického rozvoja. Ministerstvo vnútra dokonca tvrdilo, že policajti nemajú právo štrajkovať a majú to zo zákona zakázané. Odvolávalo sa na etický kódex polície či dokonca na ústavu.

Tvrdilo tiež, že odborári využili akcie na politické ciele, keďže šírili heslá napríklad o výmene vedenia rezortu. Odborári to popreli.

Po parlamentných voľbách v roku 2006 nový minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vrátil Litvu na jeho pôvodný post.

Kamionisti

V roku 2010 sa pôvodne spontánny protest niekoľkých autodopravcov, ktorí chceli „spanilou jazdou“ v Bratislave upozorniť na problémy s elektronickým mýtom, rozšíril do viacerých miest na Slovensku. V Bratislave, Ružomberku, Nitre a v ďalších mestách blokovali cesty pomalou jazdou či odstavenými kamiónmi.

Dopravcovia žiadali niekoľko zmien v elektronickom mýte a zníženie spotrebných daní z pohonných látok. Polícia neskôr začala proti štrajkujúcim pomerne tvrdo zasahovať, pokutovala ich a niektorým odobrala vodičské preukazy.

Premiér Robert Fico napokon pristúpil k rokovaniam o náprave na úsekoch, za ktoré museli kamionisti platiť, ale s podmienkou, že uvoľnia zablokované cesty.

Lekári

Za vlády Ivety Radičovej vstúpili do ostrého štrajku aj lekári. V septembri 2010 podalo vyše 2400 lekárov výpovede.

Keďže odborári nepristúpili na riešenie ich požiadaviek navrhované vládou, tá sa na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti rozhodla vyhlásiť núdzový stav. Lekárom vo výpovedi tak mohli nariadiť pracovnú povinnosť. Riešením mali byť aj lekári z Česka, keďže v nemocniciach chýbali stovky lekárov.

Napokon sa lekári a vláda dohodli a podpísali spoločné memorandum. Výsledkom boli vyššie platy lekárov, zrušenie transformácie nemocníc a zmeny v Zákonníku práce.

Problémy boli pri prenesení obsahu memoranda do legislatívy. Odborári neboli spokojní, preto aj neskôr ešte vyhlásili štrajkovú pohotovosť.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 501
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 745
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 358
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 116
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 841
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 683
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 668
  8. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 437
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 193
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 100