SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Za pokutovanie obálkami dá Kaliňák 140 miliónov eur

Namiesto avizovanej sumy 50 miliónov bude stáť systém objektívnej zodpovednosti takmer trojnásobok

Policajti by po vybudovaní systému za 140 miliónov eur už nemali zastavovať každého vodiča zvlášť.Policajti by po vybudovaní systému za 140 miliónov eur už nemali zastavovať každého vodiča zvlášť. (Zdroj: ilusračné - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vyhýbanie sa policajným hliadkam už čoskoro cestným pirátom nepomôže. Na cestách rozmiestnia do konca roka 1341 kontrolných bodov s kamerami, radarmi či inou technikou. Tá bude snímať, či vodiči jazdia v danom mieste predpisovo. Ak nie, počítač im automaticky vystaví a zašle pokutu za rýchlosť, prejazd na červenú či ďalšie vybrané priestupky.

Systém na automatické pokutovanie vodičov na základe takzvanej objektívnej zodpovednosti mal pôvodne fungovať už od tohto roka. Príprava súťaže však podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer) bola napokon komplikovanejšia ako sa očakávalo.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

„Museli sme stanoviť presnú technickú špecifikáciu či určiť, o aké zariadenia a ich množstvo potrebujeme,“ vysvetlil nedávno.

Ministerstvo tender napokon vyhlásilo v pondelok. Namiesto jeho pôvodnej hodnoty 49 miliónov eur, o ktorej hovoril Kaliňák vlani, má stať celý projekt dokopy 140 miliónov eur bez dane.

Na 16 rokov

Rozdiel v cenách ministerstvo vnútra nevysvetlilo. Uviedlo len, že systém bude od začiatku v jeho vlastníctve. 

Podľa oznámenia vo Vestníku verejného obstarávania bude samotný návrh a vybudovanie systému stáť 40 miliónov. Ďalších 75 miliónov zas jeho technická správa. Zvyšná suma v sebe zahŕňa opciu, teda možnosť predĺžiť kontrakt uzatváraný na 16 rokov v prípade záujmu o ďalších päť rokov.

Projekt by mal byť čiastočne platený aj z eurofondov. Kaliňák avizoval už pred rokom, že peniaze naň má zo strany Európskej únie zarezervované. Podľa rezortu však pôjde len o náklady na vybudovanie systému, teda o čiastku 40 miliónov eur. Zvyšných sto miliónov bude musieť nájsť rezort vo svojom rozpočte. "Ide o približne päť miliónov eur ročne," reagoval hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík na otázku, či ministerstvo už má vyčlenené peniaze na tento účel.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôvodný plán hovoril o tom, že na najrizikovejších miestach ciest by malo byť rozmiestnených 1 341 kontrolných bodov. Len časť z nich, presnejšie 280, sa mala zameriavať na nedovolenú rýchlosť. Zvyšné by sledovali ďalšie priestupky, ktoré je možné pokutovať na základe kamerového záznamu. Rezort dnes tvrdí, že počty sa ešte môžu meniť. "Je to predmetom verejného obstarávania," uviedol Netík.

Pokutovať podľa kamerového záznamu síce dokáže polícia aj dnes, no podľa nahrávky musí manuálne vyhľadávať majiteľa zachyteného vozidla a vyhodnocovať, akú pokutu si zaslúži.

Prečítajte si tiež: Na pokutách vyzbierajú menej peňazí Čítajte 

Rizikové miesta

Miesta, v ktorých budú rozmiestnené kontrolné body, si bude môcť verejnosť vopred pozrieť. Ministerstvo vnútra ju predbežne už pripravilo, no zatiaľ ju verejnosti neukázalo. Tvrdí, že do spustenia systému sa môže zmeniť, keďže slovo pri budovaní siete dostane aj víťaz súťaže.

Skryť Vypnúť reklamu

Tá má pritom skončiť 8. marca, teda len tri dni po parlamentných voľbách. Zavážiť pri vyhodnocovaní súťaže má najmä cena, v menšej miere aj efektívnosť pokrytia a správnosť rozoznávania.

Dopravný analytik Jozef Drahovský považuje budovanie systému za správny krok, hoci pomerne oneskorený. Do zákona sa totiž objektívna zodpovednosť dostala ešte v roku 2012, no ministerstvo projekt práve z dôvodu nedostatku financií dlhodobo odkladalo.

„Dôležité bude, aby boli miesta merania stanovené v rizikových úsekoch a nie tak, aby slúžili len na vyberanie pokút,“ povedal Drahovský.

Kaliňák avizoval, že prioritou bude pokryť cesty prvej triedy, na ktorých dochádza k nehodám najčastejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  3. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  10. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  6. Biobavlnu nahradila viskóza
  7. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  8. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  9. Helping people with apps and social networks in Kosice
  10. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 54 163
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 159
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 364
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 016
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 081
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 623
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 230
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 659
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 418
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 396
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvod zmluvy medzi Ruskom a Maďarskom na nákup vakcíny Sputnik V

Transparency sa môže o zmluvu súdiť.

8 h

Problémom nie je Sputnik, ale správanie expremiéra.

7 h