Za pokutovanie obálkami dá Kaliňák 140 miliónov eur

Namiesto avizovanej sumy 50 miliónov bude stáť systém objektívnej zodpovednosti takmer trojnásobok

Policajti by po vybudovaní systému za 140 miliónov eur už nemali zastavovať každého vodiča zvlášť.(Zdroj: ilusračné - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vyhýbanie sa policajným hliadkam už čoskoro cestným pirátom nepomôže. Na cestách rozmiestnia do konca roka 1341 kontrolných bodov s kamerami, radarmi či inou technikou. Tá bude snímať, či vodiči jazdia v danom mieste predpisovo. Ak nie, počítač im automaticky vystaví a zašle pokutu za rýchlosť, prejazd na červenú či ďalšie vybrané priestupky.

Systém na automatické pokutovanie vodičov na základe takzvanej objektívnej zodpovednosti mal pôvodne fungovať už od tohto roka. Príprava súťaže však podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer) bola napokon komplikovanejšia ako sa očakávalo.

„Museli sme stanoviť presnú technickú špecifikáciu či určiť, o aké zariadenia a ich množstvo potrebujeme,“ vysvetlil nedávno.

Ministerstvo tender napokon vyhlásilo v pondelok. Namiesto jeho pôvodnej hodnoty 49 miliónov eur, o ktorej hovoril Kaliňák vlani, má stať celý projekt dokopy 140 miliónov eur bez dane.

Na 16 rokov

Rozdiel v cenách ministerstvo vnútra nevysvetlilo. Uviedlo len, že systém bude od začiatku v jeho vlastníctve. 

Podľa oznámenia vo Vestníku verejného obstarávania bude samotný návrh a vybudovanie systému stáť 40 miliónov. Ďalších 75 miliónov zas jeho technická správa. Zvyšná suma v sebe zahŕňa opciu, teda možnosť predĺžiť kontrakt uzatváraný na 16 rokov v prípade záujmu o ďalších päť rokov.

Projekt by mal byť čiastočne platený aj z eurofondov. Kaliňák avizoval už pred rokom, že peniaze naň má zo strany Európskej únie zarezervované. Podľa rezortu však pôjde len o náklady na vybudovanie systému, teda o čiastku 40 miliónov eur. Zvyšných sto miliónov bude musieť nájsť rezort vo svojom rozpočte. "Ide o približne päť miliónov eur ročne," reagoval hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík na otázku, či ministerstvo už má vyčlenené peniaze na tento účel.

Pôvodný plán hovoril o tom, že na najrizikovejších miestach ciest by malo byť rozmiestnených 1 341 kontrolných bodov. Len časť z nich, presnejšie 280, sa mala zameriavať na nedovolenú rýchlosť. Zvyšné by sledovali ďalšie priestupky, ktoré je možné pokutovať na základe kamerového záznamu. Rezort dnes tvrdí, že počty sa ešte môžu meniť. "Je to predmetom verejného obstarávania," uviedol Netík.

Pokutovať podľa kamerového záznamu síce dokáže polícia aj dnes, no podľa nahrávky musí manuálne vyhľadávať majiteľa zachyteného vozidla a vyhodnocovať, akú pokutu si zaslúži.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Na pokutách vyzbierajú menej peňazí

Rizikové miesta

Miesta, v ktorých budú rozmiestnené kontrolné body, si bude môcť verejnosť vopred pozrieť. Ministerstvo vnútra ju predbežne už pripravilo, no zatiaľ ju verejnosti neukázalo. Tvrdí, že do spustenia systému sa môže zmeniť, keďže slovo pri budovaní siete dostane aj víťaz súťaže.

Tá má pritom skončiť 8. marca, teda len tri dni po parlamentných voľbách. Zavážiť pri vyhodnocovaní súťaže má najmä cena, v menšej miere aj efektívnosť pokrytia a správnosť rozoznávania.

Dopravný analytik Jozef Drahovský považuje budovanie systému za správny krok, hoci pomerne oneskorený. Do zákona sa totiž objektívna zodpovednosť dostala ešte v roku 2012, no ministerstvo projekt práve z dôvodu nedostatku financií dlhodobo odkladalo.

„Dôležité bude, aby boli miesta merania stanovené v rizikových úsekoch a nie tak, aby slúžili len na vyberanie pokút,“ povedal Drahovský.

Kaliňák avizoval, že prioritou bude pokryť cesty prvej triedy, na ktorých dochádza k nehodám najčastejšie.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 476
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 036
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 507
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 396
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 744
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 674
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 003
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 753
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Domov

Zuzana Bartová: Vznešené povolanie zachránilo rodine život

Manželia Bartovci napokon uznali, že komunizmus pre nich nie je to pravé: „Precitnutie bolo u každého iné a u niekoho k nemu ani nedošlo.“

Domov

SHMÚ varuje pred hmlou, vodiči by mali jazdiť opatrnejšie

V sobotu niektoré oblasti potrápi aj silnejší vietor.

Domov

Mečiarova bývalá pobočníčka Ruskovi nepomohla

Obvineniu z prípravy vraždy sa Pavol Rusko bránil tvrdením, že zabiť chceli jeho. Anna Nagyová, ktorá ho vraj varovala, všetko poprela.

Domov

Fico pôjde pracovať k pásu. Na jednu noc

V rámci debaty o zvyšovaní príplatkov za prácu v noci premiér Robert Fico vyhlásil, že si odpracuje jednu nočnú zmenu. Pôjde do automobilky.