Pozrite sa, ktoré tri témy okrem platov najviac trápia učiteľov

Anketa medzi štrajkujúcimi učiteľmi odhalila aj ďalšie témy, ktoré trápia školstvo.

Ilustračná fotografia,(Zdroj: ilustračné - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Anketa medzi štrajkujúcimi učiteľmi poukázala na ďalšie témy, ktoré okrem platov pedagógov trápia školstvo. Okrem kvality a dostupnosti učebníc, málo kreatívneho prostredie, nadmernej byrokracie či nízkeho spoločenského statusu učiteľov sa medzi štrajkujúcimi najčastejšie skloňovali tieto tri:

1. Posilnenie kompetencií zriaďovateľov

Zriaďovateľ nemusí na výkon funkcie spĺňať žiadne vzdelanostné ani kvalifikačné predpoklady. „Z toho dôvodu považujeme za neprípustné, aby rozhodoval o nevymenovaní riaditeľa, ktorý vzišiel z výberového konania a jeho vzdelanostné a kvalifikačné predpoklady ustanovuje zákon,“ vysvetľuje Mária Barancová zo Slovenskej komory učiteľov.

V praxi takáto úprava môže viesť k politizácii školstva, keďže väčšina starostov a predsedov samosprávnych krajov kandidovala za politické strany. Úprava zákona tak vytvorila priestor na korupciu a klientelizmus. „Zriaďovateľ by mohol nevymenovať riaditeľa školy z dôvodu predsudkov voči pohlaviu, veku, politickému presvedčeniu, náboženskému presvedčeniu, národnosti alebo rasy uchádzača,“ uviedla komora.

Podľa prieskumu komory učiteľov na vzorke 1400 riaditeľov sa starostovia dokážu vyhrážať riaditeľom odvolaním z funkcie alebo dokonca stratou zamestnania. Až 80 percent opýtaných riaditeľov na základe predchádzajúcich skúseností vyjadrilo nesúhlas s posilnením kompetencií starostov a primátorov pri voľbách riaditeľov škôl. Riaditelia vraj boli nútení uprednostniť pri obsadzovaní pozícií rodinných príslušníkov zriaďovateľov, známych, pracovníkov s nižšou kvalifikáciou či nekvalifikované sily.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Povedali aj o svojich platoch. Toto sú štrajkujúci učitelia

2. Kreditový systém

Medzi početnými výhradami, ktoré majú učitelia k systému ich dodatočného vzdelávania, sa najčastejšie skloňuje sedemročná platnosť kreditov. „Platnosť po siedmich rokoch nestrácajú ani záverečné učňovské skúšky, maturitné skúšky, bakalárske skúšky, magisterské skúšky, ale ani rôzne osvedčenia počnúc zváračským listom, cez masérsky certifikát až po vodičské oprávnenie,“ hovorí Barancová.

Podľa pripomienok k systému nemožno preukázať, že by po siedmich rokoch pedagogickí a odborní zamestnanci stratili vedomosti a zručnosti, ktoré získali na akreditovaných školeniach.

Je tiež nepravdepodobné, aby vedecké poznanie v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychológie zaznamenalo taký pokrok, že by informácie zo školení boli zastarané, neplatné alebo dokonca škodlivé. Sedemročnému obmedzeniu nenahráva ani tempo, akým do škôl pribúdajú nové technológie a didaktické pomôcky.

Učitelia podľa Barancovej považujú ustanovenie obmedzenej platnosti kreditov za diskriminačné a nespravodlivé od prijatia zákona v roku 2009. Neustále odkladanie účinnosti zrušenia sedemročnej platnosti kreditov vnímajú učitelia ako neodôvodnenú snahu šetriť na platoch učiteľov a odborných zamestnancov.

Minister Juraj Draxler vytvoril k dodatočnému vzdelávaniu pracovnú skupinu. Po minulotýždňovom rokovaní so štrajkovým výborom učiteľov to bola podľa jeho slov jediná požiadavka štrajkujúcich, na ktorej sa zhodli.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako ministerstvo školstva skreslilo učiteľské platy

3. Financovanie škôl

Učitelia a riaditelia dlhodobo žiadajú prehodnotenie systému financovania všetkých typov škôl a školských zariadení, ako aj dôsledné prehodnotenie tvorby normatívu. Komora učiteľov by tiež privítala, ak by peniaze na žiaka putovali priamo škole, nie zriaďovateľovi.

Súčasný spôsob financovania škôl a školských zariadení považuje komora za neprehľadný, nespravodlivý a diskriminačný. „Zvyšuje rozdiely medzi jednotlivými školami v podmienkach na výchovu a vzdelávanie žiakov i na prácu učiteľov,“ uviedla Barancová.

Alena Petáková, predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska tvrdí, že dynamika nárastu normatívu vôbec nekopíruje potreby škôl. Základné školy vnímajú podľa Petákovej normatívne financovanie ako vcelku spravodlivý systém. Problém je však v tom, že ministerstvo zaviedlo koeficienty pre školy s menším počtom žiakov ako 250.

„Tým sa stáva tento systém pokrivený. Pokiaľ viem, koeficienty boli zavedené na prechodné obdobie, aby zriaďovatelia mali čas pripraviť sa na normatívne financovanie. Prechodné obdobie trvá od roku 2004 dodnes. Veľa škôl s počtom žiakov do 300 rieši dilemu, či prizná zvýšený počet žiakov nad 250 a prepočítava financie. V praxi sa stáva, že dofinancované školy majú viac peňazí ako nedofinancované,“ spresňuje Petáková.

Kým základným školám normatívne financovanie na žiaka v princípe neprekáža, stredné a vysoké školy devastovalo. „Čo vyhovuje základným školám, to nemusí vyhovovať stredným a vysokým. Druhý problém je v tom, že normatív je nízky. Zavedený bol v roku 2004, keď potreby škôl boli diametrálne iné ako dnes," dodáva Petáková.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štrajkujúci učitelia: Vydržíme dni, týždne, aj mesiace

 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 841
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 631
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 876
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 702
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 427
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 638
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 401
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 583
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 986
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 868

Téma: Štrajk učiteľov


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Lajčákovi chýba platforma, na ktorej by sa dalo s Ruskom pragmaticky debatovať

Otvorená komunikácia s Ruskom aj o témach vyvolávajúcich rozdielne názory je dôležitá, tvrdí minister.

Drucker uznal rešpekt pacientom na bicykloch, sám prešiel časť trate

Pacienti so sklerózou multiplex sa spolu s podporovateľmi vydali na bicykloch naprieč Slovenskom.

Cez Slovensko sa budú najbližšie dni presúvať zahraniční vojaci

Namierené majú na medzinárodné cvičenia do Lotyšska a Rumunska.

Výber letnej dovolenky s malými deťmi netreba podceňovať

Návštevu lekára pred cestou do iných krajín by nemal opomenúť ani dospelý.