Pozrite sa, ktoré tri témy okrem platov najviac trápia učiteľov

Anketa medzi štrajkujúcimi učiteľmi odhalila aj ďalšie témy, ktoré trápia školstvo.

Ilustračná fotografia,(Zdroj: ilustračné - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Anketa medzi štrajkujúcimi učiteľmi poukázala na ďalšie témy, ktoré okrem platov pedagógov trápia školstvo. Okrem kvality a dostupnosti učebníc, málo kreatívneho prostredie, nadmernej byrokracie či nízkeho spoločenského statusu učiteľov sa medzi štrajkujúcimi najčastejšie skloňovali tieto tri:

Článok pokračuje pod video reklamou

1. Posilnenie kompetencií zriaďovateľov

Zriaďovateľ nemusí na výkon funkcie spĺňať žiadne vzdelanostné ani kvalifikačné predpoklady. „Z toho dôvodu považujeme za neprípustné, aby rozhodoval o nevymenovaní riaditeľa, ktorý vzišiel z výberového konania a jeho vzdelanostné a kvalifikačné predpoklady ustanovuje zákon,“ vysvetľuje Mária Barancová zo Slovenskej komory učiteľov.

V praxi takáto úprava môže viesť k politizácii školstva, keďže väčšina starostov a predsedov samosprávnych krajov kandidovala za politické strany. Úprava zákona tak vytvorila priestor na korupciu a klientelizmus. „Zriaďovateľ by mohol nevymenovať riaditeľa školy z dôvodu predsudkov voči pohlaviu, veku, politickému presvedčeniu, náboženskému presvedčeniu, národnosti alebo rasy uchádzača,“ uviedla komora.

Podľa prieskumu komory učiteľov na vzorke 1400 riaditeľov sa starostovia dokážu vyhrážať riaditeľom odvolaním z funkcie alebo dokonca stratou zamestnania. Až 80 percent opýtaných riaditeľov na základe predchádzajúcich skúseností vyjadrilo nesúhlas s posilnením kompetencií starostov a primátorov pri voľbách riaditeľov škôl. Riaditelia vraj boli nútení uprednostniť pri obsadzovaní pozícií rodinných príslušníkov zriaďovateľov, známych, pracovníkov s nižšou kvalifikáciou či nekvalifikované sily.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Povedali aj o svojich platoch. Toto sú štrajkujúci učitelia

2. Kreditový systém

Medzi početnými výhradami, ktoré majú učitelia k systému ich dodatočného vzdelávania, sa najčastejšie skloňuje sedemročná platnosť kreditov. „Platnosť po siedmich rokoch nestrácajú ani záverečné učňovské skúšky, maturitné skúšky, bakalárske skúšky, magisterské skúšky, ale ani rôzne osvedčenia počnúc zváračským listom, cez masérsky certifikát až po vodičské oprávnenie,“ hovorí Barancová.

Podľa pripomienok k systému nemožno preukázať, že by po siedmich rokoch pedagogickí a odborní zamestnanci stratili vedomosti a zručnosti, ktoré získali na akreditovaných školeniach.

Je tiež nepravdepodobné, aby vedecké poznanie v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychológie zaznamenalo taký pokrok, že by informácie zo školení boli zastarané, neplatné alebo dokonca škodlivé. Sedemročnému obmedzeniu nenahráva ani tempo, akým do škôl pribúdajú nové technológie a didaktické pomôcky.

Učitelia podľa Barancovej považujú ustanovenie obmedzenej platnosti kreditov za diskriminačné a nespravodlivé od prijatia zákona v roku 2009. Neustále odkladanie účinnosti zrušenia sedemročnej platnosti kreditov vnímajú učitelia ako neodôvodnenú snahu šetriť na platoch učiteľov a odborných zamestnancov.

Minister Juraj Draxler vytvoril k dodatočnému vzdelávaniu pracovnú skupinu. Po minulotýždňovom rokovaní so štrajkovým výborom učiteľov to bola podľa jeho slov jediná požiadavka štrajkujúcich, na ktorej sa zhodli.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako ministerstvo školstva skreslilo učiteľské platy

3. Financovanie škôl

Učitelia a riaditelia dlhodobo žiadajú prehodnotenie systému financovania všetkých typov škôl a školských zariadení, ako aj dôsledné prehodnotenie tvorby normatívu. Komora učiteľov by tiež privítala, ak by peniaze na žiaka putovali priamo škole, nie zriaďovateľovi.

Súčasný spôsob financovania škôl a školských zariadení považuje komora za neprehľadný, nespravodlivý a diskriminačný. „Zvyšuje rozdiely medzi jednotlivými školami v podmienkach na výchovu a vzdelávanie žiakov i na prácu učiteľov,“ uviedla Barancová.

Alena Petáková, predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska tvrdí, že dynamika nárastu normatívu vôbec nekopíruje potreby škôl. Základné školy vnímajú podľa Petákovej normatívne financovanie ako vcelku spravodlivý systém. Problém je však v tom, že ministerstvo zaviedlo koeficienty pre školy s menším počtom žiakov ako 250.

„Tým sa stáva tento systém pokrivený. Pokiaľ viem, koeficienty boli zavedené na prechodné obdobie, aby zriaďovatelia mali čas pripraviť sa na normatívne financovanie. Prechodné obdobie trvá od roku 2004 dodnes. Veľa škôl s počtom žiakov do 300 rieši dilemu, či prizná zvýšený počet žiakov nad 250 a prepočítava financie. V praxi sa stáva, že dofinancované školy majú viac peňazí ako nedofinancované,“ spresňuje Petáková.

Kým základným školám normatívne financovanie na žiaka v princípe neprekáža, stredné a vysoké školy devastovalo. „Čo vyhovuje základným školám, to nemusí vyhovovať stredným a vysokým. Druhý problém je v tom, že normatív je nízky. Zavedený bol v roku 2004, keď potreby škôl boli diametrálne iné ako dnes," dodáva Petáková.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štrajkujúci učitelia: Vydržíme dni, týždne, aj mesiace

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 405
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 401
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 12 747
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 922
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 810
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 154
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 592
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 434
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 126
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 223

Téma: Školstvo


Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

ŽENA

Pijete každý večer a vravíte, že nemáte problém? Máte

Funkčný alkoholizmus sa týka aj matiek.

DOMOV

Prieskum AKO: Smer sa stabilizoval, extrémisti predbehli SNS

PS chýba do parlamentu jedno percento.

Neprehliadnite tiež

Sólymos: Výchova žiakov je kľúčová pri ochrane prostredia

Envirorezort predstavil krásy Dunaja deťom z bratislavských základných škôl.

Lubyová je podľa SaS povinná učiteľom vysvetliť, prečo nerieši problémy

Iniciatíva slovenských učiteľov poukazuje na zlý stav školstva.

Dozrel čas na prezidenta Bugára, Hrnčiar verí spoločnosti

Doba sa zmenila, ľudia nepozerajú na národnosť, ale na kvality, uviedol Hrnčiar.

Ravasz obhajoval povinnú predškolskú dochádzku

Rómsky splnomocnenec pomáha rozšíriť kapacity škôlky v Hranovnici.