BRATISLAVA. Ruská školáčka bola v Berlíne 30 hodín znásilňovaná imigrantmi, písal v januári český server AC24. To, že ide o mýtus, ktorý do troch dní vyvrátili nemeckí vyšetrovatelia analýzou jej mobilného telefónu, sa už v článku nespomína.
Z analýz Európskeho tímu pre boj s ruskou propagandou StratCom East vyplýva, že web AC24 nepresných a prekrútených článkov publikuje niekoľko za týždeň. V roku 2014 mal priemernú mesačnú návštevnosť 1,9 milióna užívateľov. Správcovia portálu sa koncom minulého roka chválili, že tieto čísla rapídne rastú.
Vysoká návštevnosť láka aj inzerciu. Cez reklamný systém Adwords od spoločnosti Google je na stránkach AC24 možné nájsť aj inzerciu známych firiem. Ich zobrazenie je náhodné, pretože reklama sa prispôsobuje návštevníkovi a každý človek môže nájsť na webe zobrazenú inzerciu rôznych firiem.
Redaktorom denníka SME sa napríklad v istom čase zobrazili Slovenská sporiteľňa, mobilný operátor O2, reklama na lyžiarske lístky od spoločnosti Tatra Mountain Resorts, káblová spoločnosť UPC, internetový obchod Hej. Firmy prejavili prekvapenie, že ich inzeráty sú na takýchto weboch a chcú túto inzerciu stiahnuť.
„Naozaj je absurdné, aby reklama dotovala stránky, ktoré šíria antieurópsku, extrémistickú či nejakú militantne antikapitalistickú rétoriku ako z 50. rokov,“ povedal Marian Jaslovský, manažér sociálnych médií v mediálnej agentúre Mindshare Slovakia.

Vylúčiť konšpiračné weby je náročné
V prípade reklamných systémov ako je Google Adwords si zadávateľ vie zobrazovanie reklamy nastaviť v užívateľskom rozhraní. Na starosti to má jeho online marketér, tvrdí Juraj Mýtny, odborník na online marketing z firmy Finc3.
Či má spoločnosť Google zoznam konšpiračných webov, ktoré by mohol zadávateľ reklamy jednoducho vopred vylúčiť, spoločnosť nepovedala.
„Je možné vylúčiť niektoré kategórie stránok, ako napríklad sexuálny obsah, prípadne tragédie, ale špecificky konšpiračné alebo pro-ruské weby vylúčiť nie je možné,“ tvrdí Ján Urbančík, riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess, ktorá so systémom Google Adwords denne pracuje. Agentúra NetSuccess je čiastočne vlastnená spoločnosťou Petitpress, ktorá vydáva aj denník SME.
„Je to možné iba spätne kontrolou štatistík, v ktorých sa dá pozrieť každý jeden web, kde sa reklama klienta zobrazila. Môže samozrejme ísť o tisícky webov a preto je takáto kontrola náročná. Následne je možné takéto weby manuálne vylúčiť z kampaní,“ povedal Urbančík.