Juraj Smatana: Seriózna reklama na konšpiračných weboch je neštastná

Weby, ktoré šíria nezmysly, v inzercii konkurujú serióznym médiám.

Juraj Smatana, upozorňuje na šírenie mýtov a proruskej propagandy v médiách dlhodobo.(Zdroj: Archív Juraja Smatanu)

S konšpiračnými webmi sa nemá bojovať cenzúrou ale občianskym tlakom, tvrdí Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ, ktorý vytvoril zoznam webov šíriacich proruskú propagandu. 

Na sociálnych sieťach upozorňujete na inzerciu na konšpiračných weboch. Ako dlho sa tam už objavuje?

„Spočiatku tam toho nebolo veľa, ale v súčasnosti tie najpopulárnejšie weby majú reklamy hojne. Osobne som presvedčený, že toto je ich komerčný model a nie peniaze zo zahraničia.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Reklamu známych firiem zobrazujú aj konšpiračné weby

Ako to vnímate?

„Je nešťastné, ak prídete na dezinformačnú stránku, ktorá uverejňuje lži a nezmysly o politike a vedľa toho uvidíte reklamu na seriózneho mobilného operátora či automobilku. Neseriózne médiá nie len že dramatizujú správy, ale si ich aj vymýšľajú. Na jednej strane to otravuje verejnú komunikáciu a na druhej strane je to neférová konkurencia pre seriózne médiá. Keď si niekto vymyslí šokujúci titulok, že Európsky súd priznal nevinu ZSSR v prípade smrti poľských dôstojníkov v Katyni, tak je samozrejmé, že tam prichádzajú ľudia a čítajú si to. Seriózne médiá si nemôžu dovoliť písať hlúposti a takéto weby im potom konkurujú.“

Aj klasickým médiám sa stáva, že publikujú výmysly, najmä neoverené správy zo zahraničia.

„Normálne médium sa ale snaží, čím rýchlejšie takýto článok odstrániť, alebo ho upraviť do normálnej podoby. V prípade konšpiračných webov je úplne bežné, že si to nechávajú. Ja napríklad už rok upozorňujem na správu istého média o tom, že OBSE potvrdila kradnutie orgánov mŕtvolám na Ukrajine, keďže ide o vyvrátenú dezinformáciu. Aj napriek tomu ten text je stále na internete a nie je samozrejme jediný.“

Ako to súvisí s inzerciou?

„Som presvedčený, že seriózny inzerent by si v rámci ochrany svojej značky mal niečo také postrážiť. Je to nezodpovedné.“

Ako sa to dá zmeniť?

„Som odporca cenzúry. V momente, keď nám nejaké ministerstvo pravdy začne vypínať weby a zasahovať do obsahu, tak to sa mi veľmi nepáči. Ale ja verím v občiansky spotrebiteľský tlak a samoreguláciu zodpovedných podnikateľov. Myslím si, že to majú v rukách čitatelia a inzerenti. Technické nástroje umožňujú filtrovať, kde chcem a kde nechcem mať svoju reklamu.“

Na druhej strane tieto weby lákajú aj reklamu na rôzne šarlatánske výrobky. O tieto firmy neprídu, nie?  

„Ak by došlo k uvedomeniu si našej spoločnosti čiže inzerentov, zákazníkov a čitateľov, tak by sa na podobných weboch vyskytovala už len reklama neserióznych firiem. Človek by na prvý pohľad vedel na čom je, keď na tieto stránky zavíta.“ 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 930
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 981
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 312
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 082
  5. Kam do tepla v januári? 1 737
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 470
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 393
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 232
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 866

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

Kde je mafián Nigut? Zatykač má vyše štyri roky

Špekuluje sa, že už je po smrti. Okoličány spomína na posledné stretnutie.

Konkurz na šéfarchitekta Raši zrušil. Jeden uchádzač bol málo

Jediná nevylúčená záujemkyňa vraví, že chápe, čo to pre ňu znamená.

Sľubujú dôchodcom výhru za nákup. Peniaze nedorazia

Dôverčivý 97-ročný dôchodca minul na produkty už vyše 250 eur.