Juraj Smatana: Seriózna reklama na konšpiračných weboch je neštastná

Weby, ktoré šíria nezmysly, v inzercii konkurujú serióznym médiám.

Juraj Smatana, upozorňuje na šírenie mýtov a proruskej propagandy v médiách dlhodobo.(Zdroj: Archív Juraja Smatanu)

S konšpiračnými webmi sa nemá bojovať cenzúrou ale občianskym tlakom, tvrdí Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ, ktorý vytvoril zoznam webov šíriacich proruskú propagandu. 

Na sociálnych sieťach upozorňujete na inzerciu na konšpiračných weboch. Ako dlho sa tam už objavuje?

„Spočiatku tam toho nebolo veľa, ale v súčasnosti tie najpopulárnejšie weby majú reklamy hojne. Osobne som presvedčený, že toto je ich komerčný model a nie peniaze zo zahraničia.“

Prečítajte si tiež: Reklamu známych firiem zobrazujú aj konšpiračné weby

Ako to vnímate?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Je nešťastné, ak prídete na dezinformačnú stránku, ktorá uverejňuje lži a nezmysly o politike a vedľa toho uvidíte reklamu na seriózneho mobilného operátora či automobilku. Neseriózne médiá nie len že dramatizujú správy, ale si ich aj vymýšľajú. Na jednej strane to otravuje verejnú komunikáciu a na druhej strane je to neférová konkurencia pre seriózne médiá. Keď si niekto vymyslí šokujúci titulok, že Európsky súd priznal nevinu ZSSR v prípade smrti poľských dôstojníkov v Katyni, tak je samozrejmé, že tam prichádzajú ľudia a čítajú si to. Seriózne médiá si nemôžu dovoliť písať hlúposti a takéto weby im potom konkurujú.“

Aj klasickým médiám sa stáva, že publikujú výmysly, najmä neoverené správy zo zahraničia.

„Normálne médium sa ale snaží, čím rýchlejšie takýto článok odstrániť, alebo ho upraviť do normálnej podoby. V prípade konšpiračných webov je úplne bežné, že si to nechávajú. Ja napríklad už rok upozorňujem na správu istého média o tom, že OBSE potvrdila kradnutie orgánov mŕtvolám na Ukrajine, keďže ide o vyvrátenú dezinformáciu. Aj napriek tomu ten text je stále na internete a nie je samozrejme jediný.“

Ako to súvisí s inzerciou?

„Som presvedčený, že seriózny inzerent by si v rámci ochrany svojej značky mal niečo také postrážiť. Je to nezodpovedné.“

Ako sa to dá zmeniť?

„Som odporca cenzúry. V momente, keď nám nejaké ministerstvo pravdy začne vypínať weby a zasahovať do obsahu, tak to sa mi veľmi nepáči. Ale ja verím v občiansky spotrebiteľský tlak a samoreguláciu zodpovedných podnikateľov. Myslím si, že to majú v rukách čitatelia a inzerenti. Technické nástroje umožňujú filtrovať, kde chcem a kde nechcem mať svoju reklamu.“

Na druhej strane tieto weby lákajú aj reklamu na rôzne šarlatánske výrobky. O tieto firmy neprídu, nie?  

„Ak by došlo k uvedomeniu si našej spoločnosti čiže inzerentov, zákazníkov a čitateľov, tak by sa na podobných weboch vyskytovala už len reklama neserióznych firiem. Človek by na prvý pohľad vedel na čom je, keď na tieto stránky zavíta.“ 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  4. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  5. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 762
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 931
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 642
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 563
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 410
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 257
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 439
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 197
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 768

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zdravotnícke šmejdy ponúkajú naďalej. Zakročiť nevie nikto

Pomôcky predáva firma zo súostrovia Komory.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.

DOMOV

Klimatológ: Minulý rok prišli tri víchrice za tri mesiace

O víchrici, ktorá zasiahla Slovensko, sme hovorili s klimatológom Pavlom Faškom.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Všetko zadarmo, Fico sa vrátil

Šéf Smeru je späť, skúša starú formu.

Rodine dievčaťa, ktoré zomrelo pod troskami na Pohode, má festival zaplatiť 60-tisíc eur

Od tragédie prešlo deväť rokov. Rozsudok zatiaľ nie je právoplatný.

Rómky z osád zlákali do Británie. Nútili ich k prostitúcii a predávali Pakistancom

Každý kšeft s nevestou z chatrče vyniesol trebišovskému gangu do 3 000 eur.

Poslanec: Radnica dala zelenú biznisu manželiek smerákov na úkor seniorov

Michalovská radnica sa obhajuje tým, že seniorom ponúkla lepšie podmienky.

Nová mestská karta začína pomaly pripomínať kauzu EEI

Veľmi chcú informovať o novej neziskovke, ale tvrdia, že nemôžu.