Juraj Smatana: Seriózna reklama na konšpiračných weboch je neštastná

Weby, ktoré šíria nezmysly, v inzercii konkurujú serióznym médiám.

Juraj Smatana, upozorňuje na šírenie mýtov a proruskej propagandy v médiách dlhodobo.(Zdroj: Archív Juraja Smatanu)

S konšpiračnými webmi sa nemá bojovať cenzúrou ale občianskym tlakom, tvrdí Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ, ktorý vytvoril zoznam webov šíriacich proruskú propagandu. 

Na sociálnych sieťach upozorňujete na inzerciu na konšpiračných weboch. Ako dlho sa tam už objavuje?

„Spočiatku tam toho nebolo veľa, ale v súčasnosti tie najpopulárnejšie weby majú reklamy hojne. Osobne som presvedčený, že toto je ich komerčný model a nie peniaze zo zahraničia.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Reklamu známych firiem zobrazujú aj konšpiračné weby

Ako to vnímate?

„Je nešťastné, ak prídete na dezinformačnú stránku, ktorá uverejňuje lži a nezmysly o politike a vedľa toho uvidíte reklamu na seriózneho mobilného operátora či automobilku. Neseriózne médiá nie len že dramatizujú správy, ale si ich aj vymýšľajú. Na jednej strane to otravuje verejnú komunikáciu a na druhej strane je to neférová konkurencia pre seriózne médiá. Keď si niekto vymyslí šokujúci titulok, že Európsky súd priznal nevinu ZSSR v prípade smrti poľských dôstojníkov v Katyni, tak je samozrejmé, že tam prichádzajú ľudia a čítajú si to. Seriózne médiá si nemôžu dovoliť písať hlúposti a takéto weby im potom konkurujú.“

Aj klasickým médiám sa stáva, že publikujú výmysly, najmä neoverené správy zo zahraničia.

„Normálne médium sa ale snaží, čím rýchlejšie takýto článok odstrániť, alebo ho upraviť do normálnej podoby. V prípade konšpiračných webov je úplne bežné, že si to nechávajú. Ja napríklad už rok upozorňujem na správu istého média o tom, že OBSE potvrdila kradnutie orgánov mŕtvolám na Ukrajine, keďže ide o vyvrátenú dezinformáciu. Aj napriek tomu ten text je stále na internete a nie je samozrejme jediný.“

Ako to súvisí s inzerciou?

„Som presvedčený, že seriózny inzerent by si v rámci ochrany svojej značky mal niečo také postrážiť. Je to nezodpovedné.“

Ako sa to dá zmeniť?

„Som odporca cenzúry. V momente, keď nám nejaké ministerstvo pravdy začne vypínať weby a zasahovať do obsahu, tak to sa mi veľmi nepáči. Ale ja verím v občiansky spotrebiteľský tlak a samoreguláciu zodpovedných podnikateľov. Myslím si, že to majú v rukách čitatelia a inzerenti. Technické nástroje umožňujú filtrovať, kde chcem a kde nechcem mať svoju reklamu.“

Na druhej strane tieto weby lákajú aj reklamu na rôzne šarlatánske výrobky. O tieto firmy neprídu, nie?  

„Ak by došlo k uvedomeniu si našej spoločnosti čiže inzerentov, zákazníkov a čitateľov, tak by sa na podobných weboch vyskytovala už len reklama neserióznych firiem. Človek by na prvý pohľad vedel na čom je, keď na tieto stránky zavíta.“ 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 974
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 155
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 720
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 112
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 411
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 308
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 167
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 149
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Na Slovensku sa rozpútala vojna o lesy

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o slovenské lesy.

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.