S konšpiračnými webmi sa nemá bojovať cenzúrou ale občianskym tlakom, tvrdí Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ, ktorý vytvoril zoznam webov šíriacich proruskú propagandu.
Na sociálnych sieťach upozorňujete na inzerciu na konšpiračných weboch. Ako dlho sa tam už objavuje?
„Spočiatku tam toho nebolo veľa, ale v súčasnosti tie najpopulárnejšie weby majú reklamy hojne. Osobne som presvedčený, že toto je ich komerčný model a nie peniaze zo zahraničia.“

Ako to vnímate?
„Je nešťastné, ak prídete na dezinformačnú stránku, ktorá uverejňuje lži a nezmysly o politike a vedľa toho uvidíte reklamu na seriózneho mobilného operátora či automobilku. Neseriózne médiá nie len že dramatizujú správy, ale si ich aj vymýšľajú. Na jednej strane to otravuje verejnú komunikáciu a na druhej strane je to neférová konkurencia pre seriózne médiá. Keď si niekto vymyslí šokujúci titulok, že Európsky súd priznal nevinu ZSSR v prípade smrti poľských dôstojníkov v Katyni, tak je samozrejmé, že tam prichádzajú ľudia a čítajú si to. Seriózne médiá si nemôžu dovoliť písať hlúposti a takéto weby im potom konkurujú.“
Aj klasickým médiám sa stáva, že publikujú výmysly, najmä neoverené správy zo zahraničia.
„Normálne médium sa ale snaží, čím rýchlejšie takýto článok odstrániť, alebo ho upraviť do normálnej podoby. V prípade konšpiračných webov je úplne bežné, že si to nechávajú. Ja napríklad už rok upozorňujem na správu istého média o tom, že OBSE potvrdila kradnutie orgánov mŕtvolám na Ukrajine, keďže ide o vyvrátenú dezinformáciu. Aj napriek tomu ten text je stále na internete a nie je samozrejme jediný.“
Ako to súvisí s inzerciou?
„Som presvedčený, že seriózny inzerent by si v rámci ochrany svojej značky mal niečo také postrážiť. Je to nezodpovedné.“
Ako sa to dá zmeniť?
„Som odporca cenzúry. V momente, keď nám nejaké ministerstvo pravdy začne vypínať weby a zasahovať do obsahu, tak to sa mi veľmi nepáči. Ale ja verím v občiansky spotrebiteľský tlak a samoreguláciu zodpovedných podnikateľov. Myslím si, že to majú v rukách čitatelia a inzerenti. Technické nástroje umožňujú filtrovať, kde chcem a kde nechcem mať svoju reklamu.“
Na druhej strane tieto weby lákajú aj reklamu na rôzne šarlatánske výrobky. O tieto firmy neprídu, nie?
„Ak by došlo k uvedomeniu si našej spoločnosti čiže inzerentov, zákazníkov a čitateľov, tak by sa na podobných weboch vyskytovala už len reklama neserióznych firiem. Človek by na prvý pohľad vedel na čom je, keď na tieto stránky zavíta.“

Beata
Balogová
