Veľká anketa politických strán: Ktorá zmena v školstve bola najhoršia?

Aké riešenia majú politici pre problémy ľudí na Slovensku? Pozrite si, ktorý porevolučný vládny krok v oblasti školstva považujú za zbytočný.

SME položilo stranám uchádzajúcim sa o hlasy v parlamentných voľbách 2016 konkrétne otázky o tom, ako by riadili krajinu. Pozrite si, ako strany odpovedali na otázku:

 Čo považujete za najhorší porevolučný vládny krok v oblasti školstva?

1. TIP: To, že po revolúcii sa nezačalo masívne investovať do školstva a potom by sme dnes boli inde. Veľkou chybou bolo normatívne financovanie na žiaka.

2. Strana moderného Slovenska: Absolútna živelnosť na všetkých úrovniach. Chýba koncepcia a zdravý rozum. Dobré sme si zničili ( jasle, škôlky, zdravotné školy atď..) a nové nestojí za nič. 5 miliónové Slovensko má pomaly 40 univerz. škôl? Hlúposť.

3. OĽaNO-Nova: 18 ministrov školstva za 26 rokov. Každý, ktorý prišiel, začal rýchlo realizovať svoju víziu a tak sme aj dopadli. Preto, paradoxne, by slovenskému školstvu po voľbách najviac pomohol jeden hlboký nádych, čiže to, aby nový minister aspoň polroka nič reálne nemenil. Za ten čas by mal vytvoriť priestor na celospoločenskú diskusiu ľudí, ktorým na slovenskom školstve záleží na vytvorenie jeho vízie. Ak si dá minister záležať, za týždeň "zameškaný" polrok hravo dobehne.

4. Demokrati Slovenska - Ľudo Kaník: Neustále menenie koncepcií a pseudokoncepcií. Dlhodobé zaostávanie za vývojom spoločnosti a nereagovanie na zmenu spoločenského systému, v ktorom sa nachádzame. Potreby praxe. Naše školstvo zostalo na polceste medzi socializmom a demokratickou spoločnosťou. Učiteľ je podhodnoteľný a úroveň dlhodobo klesá.

5. Šanca: Neúctu k vzdelaniu, absenciu vízie, neschopných ministrov. A dlhodobé a premyslené tunelovanie sociálno-demokratickými vládami.

6. Sme rodina - Boris Kollár: Zrušenie duálneho systému vzdelávania. V Nemecku a Rakúsku je nezamestnanosť mladých ľudí pod úrovňou 10 percent. Na Slovensku, v Taliansku alebo Španielsku je to viac ako 30 percent. Rozdiel je práve v tom, že Rakúsko a Nemecko kladú veľký dôraz na to, aby študenti končiacich ročníkov škôl absolvovali časť vzdelávania priamo vo firmách. Takto by podľa nás mali byť vzdelávaní aj žiaci na Slovensku.

7. Strana Zelených Slovenska: Vznik nespočetného množstva súkromných stredných a predovšetkým vysokých škôl, ktoré neposkytujú dostatočnú kvalitu výchovno - vzdelávacieho procesu.

8. Koalícia Spoločne za Slovensko: Nedostatočnú vlasteneckú, morálnu a etickú výchovu a stratu spoločenského postavenia učiteľa.

9. Maďarská kresťanskodemokratická aliancia: Neodpovedala

10. VZDOR - strana práce: Samotný prevrat v roku 1989... a následný vznik kapitalistickej ekonomiky, ktorá likviduje školstvo a aj všetko ostatné.

11. Most-Híd: Za celkovo najhoršie považujem chýbajúcu koncepciu rozvoja školstva, ktorá by bola záväzná pre všetky vlády. Sme svedkami zásadných zmien smerovania minimálne každé štyri roky, čo ma negatívny vplyv. Z nedávnych rozhodnutí to bolo priradenie kompetencie VÚC rozhodovať o počte novootvorených prvých tried na stredných školách bez ohľadu na to, kto je ich zriaďovateľom.

12. SNS: Nesystémové odovzdanie škôl samosprávam a stredného školstva vyšším územným celkom. A druhou zásadnou chybou bola prílišná liberalizácia vysokých škôl, po čom súkromné vysoké školy začali vznikať ako huby po daždi. Výsledkom je 3000 politológov či právnikov, z vysokého školstva sa stal biznis. Zlikvidovanie časti relevantných učňovských a odborných škôl.

13. Odvaha - Veľká národná a proruská koalícia: Nekontrolovateľný vznik množstva vysokých škôl, kedy absolventi nemajú šancu sa uplatniť v živote, preto mnohí umývajú riady na západe.  

14. KSS: Po roku 1989 nastúpila totálna degradácia školstva a vzdelania vôbec. Školstvo sa úplne odtrhlo od potrieb praxe, od potrieb rozvoja krajiny a kvalita vzdelania bola obrazne povedané nahradená bezcennými diplomami, ktoré sa dajú dokonca aj  kúpiť. K oddemokratizovaniu školstva  prispelo aj zrušenie bezplatných školských pomôcok. Vzdelanie sa pre mnohých stalo nedostupnou métou  a pre ďalších pomerne lacným tovarom. Za negatívum na hranici ústavnosti považujeme aj  spoplatnenie externej formy VŠ štúdia. Učitelia stratili svoju prirodzenú spoločenskú  autoritu.  U nás kedysi veľmi vyspelé školstvo a vysoká vzdelanostná úroveň sa degradovali na úroveň severoamerickej povrchnosti.

15. SDKÚ: Nepovedali by sme porevolučný ale znižovanie miery slobody vo vzdelávaní, snaha o unifikáciu škôl, neexistencia podpora škôl prostredníctvom rebríčka škôl atď.

16. Smer: Neodpovedal

17. KDH: Reformu ministra Mikolaja z roku 2008. A ďalšie nie dobré kroky sa udiali v posledných 4 rokoch tejto vlády, a ktoré pri jednofarebnej vláde, napriek všetkým upozorneniam medzinárodných meraní, viedli len k prehĺbeniu problémov vyplývajúcich z rýchlej a nepripravenej reformy z roku 2008. Už počas ministra Mikolaja sa ukázalo, že vzdelanie nie je prioritou vlády R. Fica a posledné 4 roky to potvrdzovali a komentáre premiéra k požiadavkám ISU to potvrdzujú aj pár týždňov pred voľbami.

18. SKOK: Hlavne to, že všetky vlády doteraz na školstvo kašľali. Za 25 rokov sa na čele ministerstva školstva vystriedalo až 17 ministrov. Každý z nich priniesol vlastnú reformu a zhodil zo stola všetko, čo pripravili ľudia pred ním. Nekoncepčný prístup si odniesli najmä učitelia, ale aj žiaci. Požiadavky na monitor či maturitu sa predsa nemôžu meniť každú chvíľu. Školstvo už nepotrebuje ďalšiu reformu, potrebuje odbornú dohodu na stratégii, ktorá sa nebude meniť s každým ministrom (na ktorého meno si o pár rokov už nikto ani nespomenie).

19. Ľudová strana - Naše Slovensko: Neodpovedala

20. Sieť: Pozeráme sa do budúcnosti, hodnotenie minulosti nechávame na analytikov. Nepremyslenými krokmi doterajších vlád dnes ale asi najviac trpia stredné odborné školy a podfinancovaná oblasť vedy a výskumu.

21. SMK: Bolo ich žiaľ neúrekom. Najhoršie na celom vývoji školstva však je, že každý minister iba experimentoval so školami, menili sa iba niektoré prvky systému, ale skutočná reforma stále neprebehla. Zmeny boli iba mozaikovité, parciálne a nakoniec sme sa vrátili k centralizačným úsiliam a politickým rozhodnutiam pri výbere riaditeľov.

22. Priama demokracia: Zameranie školstva na “biznis”, namiesto účinného a kvalitného vzdelávania. Zrušenie právnej subjektivity škôl a vylúčenie učňovského školstva z pôsobnost štátu. Inflačné rozširovanie vysokého školstva, s udeľovaním nezmyselných titulov, na úkor kvality vysokého školstva a vedy.

23. SaS: Neschopnosť či neochota pripraviť mechanizmus, ktorý by vedel odlíšiť slabé školy od dobrých. Rezignáciu na kvalitatívnu zmenu vzdelávania na základných školách. Mnohé z dnešných problémov sme nemuseli mať, ak by reformy školstva začali v prváckych triedach a systematickým vzdelávaním novej generácie učiteľov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 529
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 768
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 539
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 372
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 722
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 715
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 067
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 760
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 506
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 400

Téma: Parlamentné voľby 2016


Článok je zaradený aj do ďalších tém Parlamentné voľby 2016

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Domov

SHMÚ varuje pred hmlou, vodiči by mali jazdiť opatrnejšie

V sobotu niektoré oblasti potrápi aj silnejší vietor.

Domov

Mečiarova bývalá pobočníčka Ruskovi nepomohla

Obvineniu z prípravy vraždy sa Pavol Rusko bránil tvrdením, že zabiť chceli jeho. Anna Nagyová, ktorá ho vraj varovala, všetko poprela.

Domov

Fico pôjde pracovať k pásu. Na jednu noc

V rámci debaty o zvyšovaní príplatkov za prácu v noci premiér Robert Fico vyhlásil, že si odpracuje jednu nočnú zmenu. Pôjde do automobilky.

Domov

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.