BRATISLAVA. Navýšenie rozpočtu pre školstvo na výšku šesť percent hrubého domáceho produktu, zvýšenie platov najlepším učiteľom o 50 percent či zmena normatívneho financovania na žiaka na normatívne financovanie na triedu sú priority SDKÚ-DS pre oblasť školstva na najbližšie štyri roky.
SDKÚ-DS zároveň vo svojom volebnom programe navrhuje zaviesť normatív na učebnice a učebné pomôcky, pripraviť vzdelávacie poukazy pre učiteľov na kontinuálne vzdelávanie a štátnym štipendiom podporiť štúdium v preferovaných odboroch.
Zvyšovanie kapacít škôlok
„Všetky tieto ciele sú zamerané na to, aby sa naše deti cítili v škole príjemne, šťastne a aby tam dosahovali výsledky,“ vysvetlil Tibor Maťaš zo sekcie vzdelávania SDKÚ-DS.
Maťaš presadzuje aj zmenu vysokoškolskej prípravy učiteľov s dôrazom na pedagogické kompetencie. Dnešné ministerstvo školstva chce SDKÚ-DS transformovať na ministerstvo vzdelávania tak, aby sa celé riadenie a financovanie školstva zjednotilo pod jednou strechou.
„Školstvo je oblasť, ktorá neprešla žiadnou poriadnou reformou za 25 rokov. Dve najzrelšie oblasti na reformy sú dnes školstvo a zdravotníctvo,“ povedal predseda SDKÚ-DS Pavol Frešo.
Za kľúčové problémy považuje nedostatok škôlok, ročne sa podľa neho do materských škôl nedostane približne 11-tisíc detí. Na zvyšovaní kapacít škôlok by sa podľa jeho slov mal podieľať aj štát, nielen samospráva.
Frešo navrhuje zvýšiť platy najlepším učiteľom v základnom a strednom školstve do výšky 50 percent, aby motivovali ostatných učiteľov, že pracovať v školstve má zmysel. Slovensko má podľa lídra SDKÚ-DS veľa škôl a slabé vybavenie.
Systém duálneho vzdelávania
V rokoch 2005 až 2015 počet žiakov klesol o takmer pätinu, no počet škôl sa znížil len o 5,5 percenta a počet učiteľov o takmer osem percent.
“Celkovo je zníženie počtu škôl a učiteľov pomalšie ako počtu žiakov,“ konštatoval Frešo.
Odborné školstvo podľa jeho slov potrebuje zrozumiteľný systém duálneho vzdelávania, kde regionálna respektíve mestská samospráva bude aktívne hľadať partnerov zo súkromného sektora pre školy. „Kvóty striktne odmietame. Aby sa deti nedostali na školy, hoci spravia prijímacie skúšky. Jedinou kvótou pri výbere strednej školy alebo osemročného gymnázia musí byť prospech žiaka, nič viac, nič menej,“ dodal predseda SDKÚ-DS.
Slovensko podľa neho rovnako potrebuje menej vysokých škôl. „Ak Slovensko chce mať kvalitných absolventov univerzít, musí zredukovať ich počet,“ poznamenal.
Peniaze, ktoré chýbajú v školstve, sa podľa Freša ukrývajú napríklad v sociálnych balíčkoch. „SDKÚ-DS je ochotná zrušiť Ficove korupčné sociálne balíky. Nemá zmysel rozhadzovať peniaze len tak jednorazovo, radšej ich dajme na vzdelanie,“ podotkol Frešo.
Slovensko podľa jeho slov potrebuje novú stredopravú vládu, „lebo s Ficom sa ďalej nepohneme,“ uzavrel Frešo.