SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Školstvo má značný problém s nedostatkom a nevhodnosťou učebníc

Pre úspešne fungujúci systém je základnou podmienkou dostatok financií na nákup učebníc.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slovenské školstvo má podľa názoru riaditeľov a učiteľov v medzinárodnom porovnaní značný problém s nedostatkom a nevhodnosťou učebníc.

Túto situáciu spôsobili nutnosť tvorby nových učebníc v dôsledku zavedenia kurikulárnej reformy ako aj dlhodobo nedostatočný objem peňazí na učebnice. Informoval o tom vo svojom komentári Inštitút vzdelávacej politiky pod ministerstvom školstva.

Pre zvýšenie kvality učebníc odporúča inštitút poskytnúť školám možnosť výberu z viacerých učebníc, ktoré by ministerstvo školstva dodalo školám bezplatne alebo by im poskytlo príspevok na ich zakúpenie.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

"Odporúčame, aby si ministerstvo ponechalo kompetenciu posudzovať a schvaľovať učebnice, avšak aby sa zaviedli prísnejšie kritériá na výber hodnotiteľov a zvýšila sa transparentnosť procesu posudzovania učebníc," uvádza vo svojej správe Inštitút vzdelávacej politiky.

Medzinárodné štúdie 

Inštitút zároveň pripomína, že na nevyhovujúci stav v oblasti kvality a dostupnosti vzdelávacích zdrojov, vrátane učebníc na Slovensku poukazujú viaceré medzinárodné štúdie.

Podľa štúdie OECD PISA 2012 riaditelia škôl reprezentujúcich až 80 percent žiakov uviedli, že možnosti ich školy sú limitované nedostatkom alebo kvalitou učebného materiálu. To je úplne najhorší výsledok zo všetkých testovaných krajín. Najbližšie k nášmu ukazovateľu mali Kolumbia, Tunisko, Peru a Kostarika.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobné výsledky odhalila aj ďalšia štúdia OECD TALIS 2013. Slovensko sa v oblasti učebného materiálu opäť ocitlo na poslednom mieste. Riaditelia škôl reprezentujúcich až 82 percent učiteľov uviedli, že ich škola je limitovaná zabezpečovať kvalitné vzdelávanie pre nedostatok alebo nevhodnosť učebného materiálu.

Zatiaľ čo donedávna boli problémy týkajúce sa nedostatku učebníc spôsobené aj ich oneskoreným vydávaním v dôsledku nedostatočnej prípravy kurikulárnej reformy, v súčasnosti súvisia najmä s obmedzenými výdavkami na ich nákup.

Napríklad v roku 2014 boli celkové požiadavky škôl na nákup a distribúciu učebníc 15,6 milióna eur, avšak vyčlenený rozpočet na ich nákup a distribúciu bol len 6,5 milióna eur. Školám preto nedoručili všetky objednané učebnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýba evidencia aj monitoring 

Inštitút vzdelávacej politiky upozorňuje, že v súčasnosti sa nezbierajú a neanalyzujú údaje o počte dodaných učebníc do jednotlivých škôl.

Chýba tak evidencia a monitoring, do akej miery sú požiadavky škôl oprávnené a či sa neplytvá. Napriek relatívne lepšej situácii v zabezpečení základných učebníc ani v súčasnosti neexistujú nové učebnice pre všetky predmety.

Chýbajú napríklad učebnice techniky pre 5. ročník základných škôl, či geografie pre 1. ročník gymnázia. Zložitejšia je situácia v prípade učebníc odborných predmetov v stredných odborných školách, kde chýbajú desiatky titulov.

"Jedna z kľúčových výhrad k súčasnému učebnicovému systému spočíva v tom, že učitelia si nemôžu vyberať z viacerých štátom bezplatne poskytovaných učebníc. Učitelia tak nemajú možnosť zvoliť si učebný materiál, ktorý najlepšie vyhovuje ich postupom a zámerom. Navyše, ak školy nemajú možnosť výberu z viacerých alternatívnych učebníc, nemôžu ani vyvinúť tlak na zvyšovanie ich kvality," uvádza vo svojom komentári Inštitút vzdelávacej politiky a dodáva, že slovenský učebnicový systém sa vyznačuje predovšetkým veľkou zviazanosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvorbu učebníc iniciuje ministerstvo

Tvorbu učebníc iniciuje ministerstvo, ktoré zároveň vydáva schvaľovaciu doložku, čím určuje, ktorú učebnicu školám poskytne bezplatne.

Takto nastavený systém prakticky znemožňuje, aby si učitelia vyberali vhodnú učebnicu z viacerých alternatív a tvorcov učebníc nemotivuje k ich tvorbe, čo môže negatívne vplývať aj na kvalitu učebníc.

Pre úspešne fungujúci učebnicový systém je základnou podmienkou dostatok finančných prostriedkov na nákup učebníc. Požiadavka na objem financií bude v prípade systému viacerých učebníc pravdepodobne vyššia ako v súčasnosti. Cena jednotlivých učebníc totiž vo všeobecnosti rastie so znižujúcim sa počtom objednaných kusov danej učebnice.

Z hľadiska jednoduchosti a otvorenosti systému považuje Inštitút vzdelávacej politiky za najlepšiu alternatívu postupnú decentralizáciu učebnicového systému a zavedenie učebnicového príspevku pre jednotlivé školy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  2. AURES Holdings sa vydáva na západ
  3. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  4. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  8. Reverzné inžinierstvo na FVT
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 297
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 494
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 904
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 11 271
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 816
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 254
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 744
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 185
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 865
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 5 656
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Školstvo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Školstvo (Nové Zámky), školstvo, Školstvo (Domov)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Starosta Marianky Dušan Statelov. Auto mu zapálili ešte pred dvomi rokmi.

Za vraždu ponúkali desaťtisíce eur.

1 h
Minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 373-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 970 obetí.

7 h
Zuzana Kepplová.

Demisia sa nepodáva za odmenu.

22 h

Neprehliadnite tiež

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský vyvrátil tvrdenia, že by chcel vakcínu Rusom vrátiť a žiadal by od nich vrátenie peňazí.

28m
Grigorij Mesežnikov.

Ani Mečiar, ani Fico sa na nič také nezmohli.

31m
Ilustračné foto.

Sudcovský talár obliekal od roku 1980.

52m
Eduard Kukan v relácii Rozhovory ZKH.

„Rozhodne ide o veľmi čudný, neštandardný postup," hovorí bývalý minister zahraničných vecí.

1 h