Marián Potočný: Na rieke mi už išlo o život

Martin Filko veľmi riskoval. O tom, ako sa správať na vode, sme sa rozprávali s majstrom Slovenska v kanoistike na divokej vode, záchranárom MARIÁNOM POTOČNÝM.

Marián Potočný reprezentoval Slovensko v kanoistike.(Zdroj: SME GABRIEL KUCHTA)

O riaditeľovi Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií Martinovi Filkovi sa píše ako o nezvestnom, no šanca, že ho ešte nájdu živého, je malá. Na Veľkonočný pondelok sa s dvoma priateľmi vybral vyskúšať na Dunaj nové kanoe. Jeden z nich vystúpil, lebo loď vraj bola vratká, nebezpečne sa nakláňala. Plavili sa teda dvaja a loď sa zakrátko prevrátila. Priateľ vyplával, Filka záchranári nenašli. Podľa očitých svedkov však miniposádka riskovala. Nemala plávacie vesty ani poriadne pádla. O tom, ako sa správať na vode, sme sa rozprávali s dlhoročným slovenským reprezentantom a majstrom Slovenska v kanoistike na divokej vode, záchranárom MARIÁNOM POTOČNÝM.

 

Aké skúsenosti by mal mať človek, aby si trúfol vydať sa s loďkou na Dunaj?

Máme vodácky klub, kam chodia deti aj vysokoškoláci a učíme ich určité zásady. V prvom rade musí byť človek veľmi dobrý plavec. Musí preplávať súvisle sto metrov, a to je minimum. Musí mať dobrý výstroj. Podmienkou je vesta, a nie hocijaká - lebo staré vesty už nemajú potrebnú nosnosť. Vesta je certifikovaná na hmotnosť človeka, ktorý ju používa. Musí byť dobre upnutá, nesmie byť uvoľnená, lebo potom ujde do krku - musí byť dobre zatiahnutá a je jedno, či je leto, teplo a či vie dotyčný plávať. Vždy musí mať vestu. Povedzme na jazere sa to bez vesty toleruje, ale na Dunaji nie.

Z akého materiálu by mala byť?

Staré vesty sú väčšinou z polystyrénu, nové sú z takej peny ako karimatky. Sú ľahké a majú dobrú nosnosť.

Vesta človeka udrží?

Keď sa loď prevráti a človek z nej vypadne, vesta ho nadnáša. Je zostrojená tak, že človek má hlavu hore, pláva na hladine, nie nohami nahor. To je dôležité. Pretekárske vesty majú výtlak šesť kilogramov, nejakých šesťdesiat až sto kilogramov vesta unesie. Človek má vo vode menšiu tiaž, voda ho nadľahčuje.

Aj vo veľmi studenej vode dokáže človek vo veste určitý čas vydržať?

Je jedno, či je studená. Človek sa môže po prevrátení udrieť, môže dostať šok - teraz má Dunaj osem stupňov Celzia. Po prevrátení do vody sa mu ťažko dýcha, stiahne mu hrudník. Môže mať slabé srdce. Sú skryté srdcové chyby, ktoré sa prejavia až v kritickej situácii.

Vesta teda zásadne zvyšuje šancu na prežitie?

Jasné. Keď má človek vestu, nemá sa čoho báť. Aj keď nevie plávať, bude robiť nejaké pohyby a vesta ho nadnáša, dostane sa k brehu. Keď sa ide na Dunaj, loď musí byť zabezpečená proti potopeniu, slúži ako plavák. Keď sa prevráti, musí sama plávať. Aj keď je akokoľvek plná vody, sú v nej bezpečnostné komory alebo vaky.

Aj v kanoe?

Aj v kanoe. Musia tam byť chytacie oká, aby sa mal topiaci čoho chytiť - obyčajne tam sú laná alebo tyče. Keď má človek vestu, loď pláva vedľa neho, chytí sa jej a je v bezpečí. Akurát musí riešiť, ako sa dostať k brehu. Na Dunaj musia ísť spolu vždy aspoň dve lode, aby si posádky v prípade prevrátenia mohli pomôcť. Posunú k topiacemu špicu lode, on sa jej chytí, a keď je náhodou veľké nebezpečenstvo, napríklad sa blíži pilier, človek sa iba drží lode, kým ho odtiahnu k brehu. Iba skúsení, špičkoví reprezentanti už trénujú individuálne, ale mládežníci s menšou skúsenosťou musia ísť vždy aspoň dvaja a musia mať primeraný výstroj. Teda vesty a kvalitné pádla.

Ako sa obliecť na vodu?

Základom je umelé oblečenie, bavlna nasaje vodu. Keď si dá človek ľahkú šuštiakovú vetrovku a plávaciu vestu, je chránený proti vetru. Keď sa prevráti a je mokrý, vesta ho zahreje. Nemusí mať neoprény, nie každý ich má, stačí vesta. Tá udržuje teplo trupu aj po prevrátení. Bez vesty sa na vodu nechodí, iba ak na jazero. No na Dunaj v žiadnom prípade.

Vy chodíte vždy s vestou?

Na ťažšiu vodu chodím s vestou. My sme vodáci, jazdíme divoké rieky, ale keď je horšie počasie alebo je zvýšený stav, vesta musí byť. Keď je taký malý stav Dunaja, ako teraz, ideme aj bez vesty, najmä v lete, keď je teplo. Ale ja som bol reprezentantom, so mnou sa nemôžu obyčajní vodáci porovnávať. Desať rokov som jazdil po Európe po divokých riekach.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 424
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 879
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 158
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 694
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 334
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 316
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 070
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 652
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 621

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

Neprehliadnite tiež

Domov

Borisa Kollára naďalej vyšetrujú pre správy s chovankyňou Čistého dňa

Poslanec parlamentu Kollár, sa ku komunikácii s klientkou Čistého dňa priznal.

Domov

Prezident Kiska stále nemá Plavčanovu rezignáciu

Robert Fico vyzval ministra školstva na odchod v stredu.

Domov

Za tragickou nehodou vrtuľníka pri obci Strelníky bola aj chyba pilota

Pri nehode v septembri 2016 zahynuli štyria ľudia.

Domov

Sovietska armáda po sebe nechala viacero záťaží na životnom prostredí

Produktovod pri Vlkanovej poškodili vojaci, aby mohli predávať letecký benzín pre nelegálny obchod.