Už tretí rok organizuje s kolegom Milošom Kováčom pivný festival Salón piva, na ktorom prezentujú svoje produkty malé remeselné pivovary. „Chceli sme na Slovensku vytvoriť pivnú kultúru a ukázať pivnú rozmanitosť,“ hovorí Ivan Čižmárik.
Čo sa skrýva za boomom malých pivovarov na Slovensku?
Malé pivovary sme tu mali aj predtým, ale niektoré zanikli, lebo ľudia ešte neboli na ich ponuku pripravení. Navyše spôsob výroby piva v malom je náročnejší. Máte vysoké vstupné náklady, musíte dodržať technologický postup, používať kvalitné suroviny a konečná cena piva pre spotrebiteľa je tým zákonite vyššia.
A dnes? Sú už Slováci na ponuku malých pivovarov, čiže na craft beer pripravení?
Dovolím si tvrdiť, že na Slovensku zažívame pivnú revolúciu. Čoraz viac ľudí prišlo na to, že existujú rôzne pivné štýly, že pivo sa dá piť aj kultivovane – zo skleného pohára a aj v menších množstvách než pol litra naraz. Veľa Slovákov ochutnalo rôzne pivné špeciály či vrchne kvasené pivá v zahraničí a začali hľadať alternatívu k produktom veľkých pivovarov aj u nás doma.
Sú pivní štamgasti ochotní si priplatiť?
Našťastie je už si z čoho vyberať. Obrovský boom veľkých hypermarketov je preč. Dnes si kupujeme mäso z vybraného chovu, syry a mliečne výrobky priamo z farmy a jeme raw koláče. Ľudia sú ochotní zaplatiť za kvalitu, ale pozor, najdrahšie neznamená automaticky najlepšie. Treba si nájsť zlatú strednú cestu a pivo, ktoré mi chutí. Aj ja si dám od smädu pivo ležiakového typu, na ktoré je zvyknutá aj väčšina Slovákov. Ale keď si chcem pochutiť, tak si musím priplatiť. Tak to je. Za kvalitný produkt si musíme skrátka priplatiť.
Čím si ponuka malých pivovarov získala fanúšikov?