BRATISLAVA. Prvácke učiteľky dostávali do tried aj deti s problémami výslovnosti, nezrelé, netrpezlivé, neposedné, s problémami sústrediť sa na výkon.
Bol to dôsledok januárového zápisu predškolákov na povinnú školskú dochádzku. Nová právna úprava posunula zápis až na apríl a väčšina škôl to považuje za prínos.
Anna Chlupíková, riaditeľka Základnej školy na Pribinovej ulici v Novákoch, povedala, že pri neskoršom zápise je jasnejšie, ktoré dieťa už dozrelo na školskú dochádzku.
„V minulosti sa stávalo, že sme dieťa po zápise v januári, februári zapísali a v máji rodičia na základe odporúčaní centra pedagogicko-psychologického poradenstva požiadali o odklad jeho nástupu do školy. Tak nastával v školách zmätok, čo neprospievalo ani dieťaťu, ani organizácii v škole,“ hovorí Chlupíková.
Predškolák s odkladom bol sklamaný, jedno či dve deti neraz rozhodovali, či škola otvorí ďalšiu triedu, alebo nie.
Rodič si presadí svoje
U malých detí aj tri mesiace môžu v ich príprave na základnú školu znamenať progresívne obdobie v oblasti mentálnej aj emocionálnej zrelosti, hovorí Róbert Schwarcz, riaditeľ Základnej školy Jozefa Urbana v Košiciach.
Janka Krajčiová, ktorá riadi Základnú školu s materskou v Kočovciach, celkom nesúhlasí, nevidí v posunutom termíne prínos k dovŕšeniu školskej zrelosti dieťaťa.