Ak sa pozrieme na program vlády, na rozloženie síl vo vláde a vidíme, že dominantnou silou je strana, ktorá zásadne určovala vývoj za posledných desať rokov, akú máme nádej, že v kľúčových oblastiach, konkrétne v školstve, nastane zlepšenie?
„Verím, že minister školstva si uvedomuje, aké je školstvo dôležité. V programovom vyhlásení vlády je prísľub veľkej sumy – dvoch miliárd eur na najbližšie štyri roky. Otázkou je, ako sa zdroje použijú. Nemali by sme sa pozerať len na finančné objemy, ale skôr aj na to, čo chceme za tie peniaze dosiahnuť. Cieľom by mali byť vzdelané deti a motivovaný učiteľ, to by bol ideálny stav školstva.“
Hovoríte o dobre motivovaných učiteľoch, ale vláda im nedala platový prísľub, aký všetci učitelia čakali. Ich nespokojnosť trvá. Rozumiete im?
„Rozumiem učiteľom v tom, že potrebujeme vrátiť rešpekt a úctu k vzdelaniu. Aj keď diskutujem s ľuďmi, riešime zdravotníctvo, korupciu, rómsku problematiku, ale k školstvu sa málokedy vracajú ako k priorite. Som nesmierne smutný, že si nevážime vzdelanie. Stratili sme úctu k školstvu, a školstvo je v prvom rade učiteľ. Školy nemajú z čoho vyberať budúcich učiteľov. Mladí ľudia nechcú ísť študovať za učiteľov, na pedagogických fakultách mnohí študenti nedosahujú zďaleka úroveň, akú by sme očakávali. Klobúk dole pred tými, ktorí idú do školstva z odhodlania. Kým nebudeme mať kvalitných učiteľov, nebude ani kvalitné školstvo.“
Aká cesta k tomuto stavu vedie?
„Školstvo musí prejsť zásadnou reformou – toho, čo učíme, ako to učíme. Diskutoval som s ministrom aj o predškolskej príprave, regionálnom školstve, o vysokých školách. Ak tomu správne rozumiem, vláda chce, aby sa školstvo zreformovalo. A keď pri zdravotníctve hovorím, že je tam možno aj dosť peňazí a len tam treba spraviť poriadok, pri školstve potrebujeme peniaze určite pridať. V programovom vyhlásení je Národný program výchovy a vzdelávania, ktorý má minister pripraviť do konca roka, čo má byť vízia asi na desať rokov. S veľkým napätím očakávam, čo tam bude, ako by mala reforma prebehnúť. Myslím si, že ak sa aj učitelia pripoja – je medzi nimi veľa ľudí, ktorí vedia, ako by školstvo malo vyzerať – dokáže sa pripraviť kvalitná reforma školstva. Jej súčasťou by malo byť aj nové nastavenie platového ohodnotenia učiteľov. Potrebujeme nielen vyššie platy, ale aj zmenu toho, čo učíme a ako učíme.“
Celý rozhovor o povolebnom vývoji, extrémizme a programe vlády prinesieme v sobotnom vydaní SME.
Autor: bb, pat

Beata
Balogová
