EÚ si nemôže dovoliť rozpad schengenskej zóny, hovorí eurokomisár Šefčovič

Slovenský eurokomisár zdôraznil, že EÚ sa momentálne snaží o reformné kroky, ktoré majú utlmiť migračnú krízu.

Eurokomisár Maroš Šefčovič s manželkou Helenou.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRUSEL. Migračná kríza vystavila celý systém fungovania Európskej únie veľkému tlaku, ale zo strany všetkých európskych lídrov, ako aj zo strany európskych inštitúcií cítiť jednoznačné rozhodnutie a maximálne nasadenie na to, aby sa schengenský systém voľného bezpasového pohybu udržal. Uviedol to podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Snaží sa o reformné kroky

Šefčovič v rozhovore pre TASR zdôraznil, že EÚ sa momentálne snaží o reformné kroky, ktoré majú utlmiť migračnú krízu. Ide o rôzne procedúry na udeľovanie azylu perspektívnym azylantom, reformuje sa spôsob ohľadom legálnej migrácie a prijímajú sa opatrenia proti nelegálnej migrácii.

"Je to obrovská výzva pre celú EÚ, ale myslím si, že každý v Európe si uvedomuje, akým výdobytkom je Schengen," uviedol Šefčovič.

Slovenský eurokomisár pripomenul, že si dobre pamätá na časy, keď musel žiadať o schengenské víza a dlho čakať na každej hranici na pasovú a colnú kontrolu. Aj preto by bol podľa neho návrat k tomuto systému "katastrofou", a to nielen z hľadiska občianskeho komfortu, ale aj z hľadiska negatívnych ekonomických následkov pre Európanov - i občanov Slovenska.

Šefčovič pripomenul, že dnes všetky väčšie európske firmy fungujú "reťazovým spôsobom" zásluhou cezhraničných dodávok tovarov a súčiastok.

Znamenal by veľké ročné straty

Dodal, že aj Slovensko je toho dobrým príkladom, lebo sa u nás ročne vyrobí milión áut, pričom súčiastky do fabrík sú dodávané takmer v minútových intervaloch alebo odchádzajú od nás do iných členských krajín EÚ.

"Akékoľvek obmedzenie slobody pohybu - pre voľný pohyb tovarov, osôb a kapitálu - by malo neblahé výsledky na výkonnosť európskej ekonomiky. Prvé odhady tvrdia, že by to mohlo viesť až k strate 100 miliárd eur ročne, čo si myslím, že v dnešnej dobe si nemôžeme dovoliť," upozornil Šefčovič.

Podľa jeho slov len v oblasti nákladnej dopravy by zánik Schengenu znamenal ročné straty 1,7-7,5 mld. eur. Postihlo by to aj cezhraničných zamestnancov, kde exekutíva EÚ odhaduje ročné straty vo výške 1,3-5,2 mld. eur v prepočte na stratený čas strávený čakaním na hraniciach.

"Nehovoriac o turizme, kde by s najväčšou pravdepodobnosťou zanikla taká tá denná turistika, kde si odskočíme na deň či na poldňa do susednej krajiny. Je to niečo, čo si v Európe nemôžeme dovoliť a pevne verím, že tomu zabránime," odkázal v závere Šefčovič na dôležitosť zachovania schengenského priestoru.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 787
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 395
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 368
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 964
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 815
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 630
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 486
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop