BRATISLAVA. Slovenská rektorská konferencia podporuje úsilie o reformu školstva, jeho lepšie financovanie a posilnenie akademického výskumu na Slovensku.
Vyjadrenie názorov partnerských reprezentácií pôsobiacich v školstve preto považuje za oprávnené a legitímne. Vyplýva to zo stanoviska k programovému vyhláseniu vlády, ktoré prijala Slovenská rektorská konferencia na svojom dnešnom mimoriadnom zasadnutí. Informovala o ňom generálna sekretárka Slovenskej rektorskej konferencie Mária Čikešová.
Podieľať sa bude aj na riešení problémov
Rektorská konferencia zároveň vyhlásila, že je pripravená podieľať sa na tvorbe strategických opatrení pre realizáciu programového vyhlásenia vlády SR a riešení nahromadených problémov. Zároveň oceňuje záujem vlády o zvyšovanie kvality a rozvoj slovenského školstva a vedy a potvrdzuje požiadavky vysokých škôl vyjadrené v Deklarácii partnerských reprezentácií pôsobiacich v školstve na podporu skvalitňovania podmienok a úrovne vzdelávania a vedy.
Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a ostatní signatári deklarácie poukazujú najmä na to, že aj keď sa niektoré ich požiadavky dostali do programového vyhlásenia vlády, nemajú finančné krytie. Nespokojní sú napríklad aj s plánovaným nárastom platov pedagogických a nepedagogických zamestnancov.
Nepedagogických zamestnancov nespomína
Vláda vo svojom programovom vyhlásení uviedla, že urobí legislatívne úpravy, aby platovú tarifu pedagogických a odborných zamestnancov od 1. septembra a následne, za predpokladu uskutočnenia zásadných vnútorných zmien v systéme výchovy a vzdelávania, od 1. januára 2018 každoročne zvýšili priemerne o šesť percent. Rovnako chce postupovať vláda aj pri platovej tarife vysokoškolských učiteľov.
Nepedagogických zamestnancov v programovom vyhlásení nespomína. Signatári deklarácie však žiadali, aby sa platové tarify pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve zvýšili od 1. januára 2017 o 25 percent a každý ďalší rok o 10 percent.
Deklarácia sa týka aj platu nepedagogických zamestnancov. Organizácie žiadajú, aby sa ich tarifný plat začínal na úrovni minimálnej mzdy, od ktorej by sa mali odvíjať platové triedy a platové stupne. Žiadali tiež, aby plat začínajúceho vysokoškolského učiteľa na pozícii odborného asistenta dosiahol najmenej úroveň 1,7-násobku priemerného platu v národnom hospodárstve.