„Myslím si, že chlapec sa zbláznil!“ zareagoval otec budúceho tlačového magnáta, keď tesne po skončení vojny prišiel za ním, že vytvorí najväčšie novinové vydavateľstvo v Európe. Jeho matka taká skeptická nebola: „U neho si tým človek nemôže byť istý.“
A mala pravdu, Axel Springer SE s takmer 14-tisíc zamestnancami, s ročným obratom tri miliardy eur a aktivitami vo vyše 40 krajinách sveta (na Slovensku spoluvlastní okrem iného Nový Čas) patrí k najväčším na svete.
Popredné nemecké vydavateľstvo Taschen, ktoré sa špecializuje skôr na umeleckú fotografiu, vydalo v roku 2012 novinársky klenot. Na 760 stranách prezentuje titulky denníka Bild od jeho vzniku až po súčasnosť. Pôvodné vydanie v pevnej väzbe za sto eur vyšlo o tri roky neskôr v aktualizovanej verzii ako „taschenbuch“ už len za tretinovú cenu. A vďaka výpredajom sa mi ho podaril ukoristiť za desatinu.
Noviny pre masy, a nie pre intelektuálov
Springer vedel od začiatku, kto je jeho publikum. Prvé číslo ich vlajkovej lode, denníka Bild vyšlo v utorok 24. júna 1952. Náklad bol 455-tisíc kusov a v prvý deň bol zadarmo. Moderné noviny z Hamburgu, ako hlásal malý titulok prekrývajúci fotografiu z rasových nepokojov v JAR, stáli najprv desať pfenigov (dnešných asi 2,5 centa). Túto cenu si Bild udržal viac ako trinásť rokov a potom postupne po päťročniciach stúpala až na súčasných 80 centov.
Prvých pár mesiacov noviny úplne zodpovedali svojmu názvu, keď boli len kolážami záberov s krátkymi popiskami. Ale už od prvého dňa údernými a prevažne politickými.
„Nie je Churchill starý? Anglická tlač diskutuje o odstúpení britského premiéra,“ stojí v úplne prvom titulku. Lenže noviny nemohli byť alternatívou televízneho spravodajstva, a tak neskôr ustúpil obraz slovu. Bild dokázal mixovať veľké politické témy, povstania, okupácie, atentáty, terorizmus vo svete a v Nemecku s každodennými témami a problémami obyčajných ľudí. Redakcia chcela ľudí nielen informovať, ale aj zabávať.
Erotika a sex
Neprehliadnuteľnou súčasťou prvých strán bola erotika.