Slovensko je členom najväčšej svetovej ekonomiky už 12 rokov

Za 12 rokov členstva dosiahlo Slovensko významný pokrok a s odstupom času možno bez preháňania povedať, že šlo o najúspešnejšie obdobie v doterajšej histórii krajiny, povedal Dušan Chrenek.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Prvého mája oslávi Slovensko okrem sviatku práce aj 12. výročie vstupu do Európskej únie. Spolu s Cyprusom, Českou republikou, Estónskom, Litvou, Lotyšskom, Maďarskom, Maltou, Poľskom a Slovinskom vstúpilo Slovensko do Európskej únie 1. mája 2004. Ako agentúru SITA informovala Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie v SR, okrem začlenenia Slovenska do jadra európskej integrácie, získania nových práv vyplývajúcich z občianstva EÚ prinieslo členstvo Slovensku aj mnohé ekonomické výhody. EÚ je najväčšou svetovou ekonomikou a už 12 rokov majú na tento trh neobmedzený prístup aj slovenské podniky. Až 85 percent slovenského exportu smeruje do členských krajín EÚ.

"Vstup Slovenska do Európskej únie sprevádzali veľké očakávania, ktoré boli do značnej miery aj naplnené. Za 12 rokov členstva dosiahlo Slovensko významný pokrok a s odstupom času možno bez preháňania povedať, že išlo o najúspešnejšie obdobie v doterajšej histórii krajiny," povedal vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.

Slovensko je súčasťou eurozóny, čo uľahčuje cestovanie aj podnikanie. Kým v roku 2003, pred vstupom do EÚ, bol hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa na úrovni 55 percent priemeru EÚ, dnes už dosahuje 77 percent európskeho priemeru. To sa podarilo dosiahnuť aj vďaka európskym fondom, z ktorých krajina spolufinancuje až 80 percent svojich verejných investícií. " Vďaka európskym prostriedkom vidíme po celej krajine hmatateľné prínosy členstva - zrekonštruované školy, nemocnice, nové vedecké parky, diaľnice, kvalitnejšiu verejnú dopravu a nové pracovné miesta pre mladých. Všetky tieto projekty nám zvyšujú kvalitu nášho života,” uviedol Chrenek.

Slovensko je v rámci Európskej únie súčasťou schengenského priestoru bez hraníc. Až na 94 percentách slovenských hraníc odpadli hraničné kontroly. Voľný pohyb Slováci dlhodobo vnímajú ako najväčší prínos vstupu do EÚ. Podľa prieskumu Eurobarometer oceňuje voľný pohyb osôb, tovarov a služieb v rámci EÚ až 75 percent Slovákov, vážia si, že môžu voľne cestovať a bez akýchkoľvek obmedzení sa rozhodnúť, kde chcú žiť, pracovať či študovať. Od roku 2004 vycestovalo za štúdiom do zahraničia prostredníctvom programu študentskej mobility Erasmus a Erasmus+ viac ako 25 tisíc študentov, viac ako tri tisíc študentov absolvovalo zahraničnú stáž v podnikoch a viac ako sedem tisíc vysokoškolských učiteľov absolvovalo výmenné programy.

V 12. roku svojho členstva bude Slovensko po prvýkrát predsedníckou krajinou Rady EÚ. "Pre Slovensko to bude výzva a zároveň veľká príležitosť. Počas šiestich mesiacov na kapitánskom mostíku, môže Slovensko ukázať svoje schopnosti a potenciál, ” povedal Chrenek s tým, že ako predsednícka krajina Rady Európskej únie bude Slovensko riešiť významné legislatívne návrhy v mnohých oblastiach dôležitých pre náš život.

V rámci všetkých 14 operačných programov programového obdobia 2007-2013 Slovensko vyčerpalo k 31. marcu tohto roka z prostriedkov EÚ 10, 86 miliardy eur. Na programové obdobie 2014-2020 má vyčlenených 15,3 miliárd eur. Podarilo sa vybudovať viac ako 130 km diaľnic, pričom ďalších 135 km sa stavia. Zmodernizovalo sa vyše 1 830 km ciest I., II. a III. triedy. Podarilo sa postaviť viac ako 80 km železníc a obstarať 100 nových a zmodernizovaných regionálnych vlakov. Hlavné mesto Bratislava získalo 60 nových električiek a 15 vlakových súprav pre prímestskú dopravu, 120 nízkopodlažných trolejbusov a buduje električkovú trať do Petržalky cez Starý most. Modernizácie mestskej dopravy sa dočkalo aj mesto Košice, ktoré má na zmodernizovaných električkových tratiach 33 nových električiek a nové prímestské vlaky.

Od členstva Slovenska v EÚ sa podarilo zmodernizovať vyše 1 050 škôl, 88 nemocníc a polikliník či 208 zariadení sociálnej starostlivosti. Prácu získalo približne 130 tisíc ľudí a vybudovalo sa 26 priemyselných parkov. Priamu podporu získalo 788 malých a stredných podnikov a 167 vedeckých inštitúcií. Podporu získalo takmer 570 zariadení cestovného ruchu a zregenerovalo sa viac ako 1 200 sídiel a verejných priestranstiev.

S tým súvisí aj 1 800 km novej kanalizačnej infraštruktúry, 230 projektov na zníženie znečistenia vzduchu a 43 zrekonštruovaných čistiarní odpadových vôd.
Slovensko získalo v roku 2004 aj podporu od Fondu solidarity v súvislosti s ničivou víchricou v Tatrách vo výške 5,7 milióna eur, v roku 2010 získala SR v súvislosti s povodňami finančnú pomoc až 20,4 milióna eur. Slovensko uskutočnilo v oblasti protipovodňových opatrení s podporou EÚ aj 99 projektov vo výške takmer 150 miliónov eur.
V galériách, múzeách a knižniciach sa podarilo zdigitalizovať tisícky až stotisícky objektov, záznamov a dokumentov.

V novom programovom období očakáva Slovensko dokončenie ďalších 115 km nových diaľnic a rýchlostných ciest, 300 km nových a zmodernizovaných ciest I. triedy, 110 km zmodernizovaných železničných tratí či kúpu 35 nových vlakových súprav. Obnoviť treba aj električkové trate v Bratislave a Košiciach. Slovensko čaká aj kúpa 78 nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy (MHD) a vybudovanie ôsmich terminálov osobnej dopravy. Stredobodom záujmu modernizácie Slovenska je aj pokrytie všetkých domácností širokopásmovým pripojením na internet s rýchlosťou minimálne 30 Mbit za sekundu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 929
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 732
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 285
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 698
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 312
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 3 261
  7. Kam do tepla v januári? 2 458
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 248
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 104
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 260

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Vlani sa najviac podaní na NKÚ týkalo plytvania financií

Najväčší počet podaní smeroval do oblasti územnej samosprávy.

Agrorezort schválil projekty zelenej infraštruktúry za takmer 13 miliónov eur

Najčastejšie podľa neho žiadali mestá a obce peniaze na revitalizáciu vnútroblokov sídlisk.

Obcou Kendice sa rútil rýchlosťou 118 kilometrov za hodinu

Vodič dostal pokutu 650 eur a zadržali mu vodičák.

V dielni sa učí pracovať päť Rómov. Pollák hovorí o divadle v osade

Bývalý splnomocnenec vlády: Je to nesystémové a neefektívne.

Dopravu na severe Slovenska komplikovalo sneženie a vietor

Horský priechod Vernár už sprejazdnili aj pre nákladiaky.