Ruinu hradu opravili svojpomocne. Trvalo to 26 rokov

Po roku 1989 bol vodný hrad v Hronseku na spadnutie. Stihol ho osud šťastného šteňaťa z útulku.

HRONSEK. Dvanásť rokov vybavovania, štrnásť rokov roboty a zhruba päť miliónov eur z vlastného vrecka. Toľko bolo treba banskobystrickému podnikateľovi Stanislavovi Rajnohovi, aby so spoločníkmi vrátili pôvodnú tvár chátrajúcej ruine hradu s bohatou históriou.

Otvoriť ho plánujú v lete. „Treba urobiť ešte nejakú kozmetiku, dozariaďovať apartmány, dečky, koberce, lampy. Takže už len také drobnosti,“ hovorí Rajnoha.

(FOTO - SME JÁN KROŠLÁK)

Kamenný vodný hrad je najstaršou zachovanou stavbou v Hronseku, medzi ZvolenomBanskou Bystricou. Obec je známa najmä dreveným evanjelickým kostolom zapísaným v zozname UNESCO. Kostol, v ktorom sa ženil Andrej Sládkovič, postavili až v roku 1726. Pred tým miestni evanjelici chodili na bohoslužby do sály vodného hradu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodná stavba je ešte z druhej polovice 14. storočia. Na hrad so štyrmi nárožnými baštami a vodnou priekopou ju prestavali v rokoch 1576 až 1612. Opevnenie slúžilo ako obrana proti tureckým nájazdom.

Prečítajte si tiež: Štát dáva nezamestnaným milióny za to, že opravujú hrady

Vzostup a pád

Majiteľmi boli najskôr Géczyovci, postupne hrad prešiel rukami viacerých šlachtických rodov. Za socializmu ho získal štát a chátral. Obnoviť sa ho podarilo v čase, keď je na Slovensku úspechom už len to, že nejaký hrad nespadne.

V roku 1983 prišiel Rajnoha do Hronseku ako zamestnanec štátnych reštaurátorských ateliérov. Na opustenom hrade robili výskum nástenných malieb. Plánom bolo zrekonštruovať ho a zariadiť tam pre ateliéry vlastné priestory.

Zámer však štát nestihol dotiahnuť. Po páde bývalého režimu sa Rajnoha osamostatnil a založil si vlastnú firmu. V roku 1990 podal žiadosť o odkúpenie hradu. Pre mnohé byrokratické prekážky sa to podarilo až v roku 2002.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C474P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C474P na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 729
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 314
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 071
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 11 046
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 594
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 410
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 245
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 072
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 656

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskej premávke sa vodiči miestami zdržia 20 minút

V Bratislave sa postupne začali rozsiahle dopravné obmedzenia.

Ľahšie cestovanie medzi krajmi: Veľký zlom má prísť o dva roky

Memorandum o spolupráci pri organizácii verejnej dopravy podpísali župani Trnavského a Bratislavského kraja ešte vlani v októbri. Najprv by chceli zintegrovať vlaky, autobusy majú nasledovať v roku 2021.

Ilsutračné foto.

V troch krajských mestách platí výstraha pred smogom

Znečistenie ovzdušia spôsobuje cestná doprava a vykurovanie pevným palivom.

Takto to vyzeralo pri trati po nehode.

Do systému duálneho vzdelávania pribudlo vyše 100 žiakov

Celkovo je do systému duálneho vzdelávania zapojených viac ako 4000 žiakov.

Absolventi Centra duálneho vzdelávania Volkswagen Slovakia .