SME

V špeciálnych školách je stále viac rómskych detí

V slovenských špeciálnych školách stále vzdelávame neprimerane veľký počet detí v porovnaní s okolitými krajinami.

Jana Dubovcová už v júli 2013 poukazovala na diskrimináciu vo vzdelávaní. Za tri roky sa veľa nezmenilo.Jana Dubovcová už v júli 2013 poukazovala na diskrimináciu vo vzdelávaní. Za tri roky sa veľa nezmenilo. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová upozornila na rokovaní parlamentného výboru pre školstvo na dlhodobý a pretrvávajúci problém zaraďovania veľkého počtu detí rómskeho pôvodu do špeciálnych škôl.

„Nemyslím si, že slovenské deti majú nižší inteligenčný kvocient, prípadne sú zaostalejšie ako deti v okolitých krajinách,“ povedala podpredsedníčka výboru Veronika Remišová.

Trendy v zahraničí sú opačné

Podľa Remišovej vzdelávame v špeciálnych školách na Slovensku neprimerane veľký počet detí v porovnaní s okolitými krajinami a ich počet sa dokonca ešte zvyšuje.

SkryťVypnúť reklamu

Česká republika znížila počet detí v špeciálnych školách z 9,8 percenta v roku 2001 na 3,5 v roku 2008.

Vo Fínsku, Taliansku, Veľkej Británii sa tieto počty pohybujú okolo jedného percenta. „Problém je zrejme v samotnom umiestňovaní do týchto škôl, nie v inteligencii slovenských detí

Prečítajte si tiež: Ombudsmanka Dubovcová: Vláda spravila chybu Čítajte 

Hlavný problém: diagnostika

„Na rozdiel od ostatných krajín, na Slovensku sa používa len jeden druh nástroja, ktorý navyše nezohľadňuje prostredie, v akom dieťa vyrastalo. Zanedbané dieťa nemusí byť automaticky zdravotne postihnuté dieťa," pripomenula Remišová.

"Keď v roku 2013 napísali učiteľky z Dobšinej dlhý list o problémoch vo svojej škole, najmä so vzdelávaním rómskych detí, verejnosť si zrazu uvedomila, akým problémom čelia deti aj učitelia pri výchove detí zo sociálne vylúčených komunít,“ dodala.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Emotívny list politikmi nepohol, učiteľky otvárajú centrum samy Čítajte 

Samozrejme, že tieto deti, nech by boli akokoľvek nadané a talentované, dopadnú podľa nej v diagnostických testoch katastrofálne, pretože roky boli zanedbávané, nikdy napríklad nedržali v ruke ceruzku alebo nikto ich neučil rozoznávať farby.

Normatív na žiaka alebo personál?

Verejná ochrankyňa práv na výbore tiež uviedla, že napriek tomu, že balík diferencovaných diagnostických nástrojov bol prichystaný, nikdy nebol uvedený do praxe.

„Špeciálne školy majú takisto vyšší normatív na žiaka, čo je iste zaslúžené, keďže práca s deťmi so špecifickými potrebami je náročná," uviedla Remišová.

"No je otázne, čo by sme radšej nemali podporiť špecializovaný personál alebo asistentov, aby pomohli deťom so špecifickými potrebami a z vylúčených komunít vzdelávať sa v riadnom školskom systéme,“ pokračovala.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločné vzdelávanie detí rôznych schopností, zručností, etník či postihnutí podľa nej rovnomernejšie rozvíja deti a lepšie ich pripravuje na praktický život. Upozornila, že je však potrebné, aby školský systém zohľadňoval reálne finančné aj personálne náklady na inkluzívne vzdelávanie.

Kľúč je v predškolákoch

Predpokladom na spoločné vzdelávanie je podľa Remišovej univerzálny prístup k predškolskému vzdelávaniu, čo dlhodobo presadzuje hnutie OĽaNO-NOVA.

„Posledný rok predškolského vzdelávania by mal byť povinný. Je ťažké dobehnúť za jeden rok to, čo sa v rodine detí z vylúčených komunít zanedbalo, avšak pre ich úspešný vstup do školského systému je tento prípravný rok kľúčový,“ myslí si poslankyňa.

Aj keď do týchto detí na začiatku budeme podľa nej možno musieť investovať viac v podobe podporných služieb, spoločnosti sa to niekoľkonásobne v budúcnosti vráti.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pohodlné odsunúť zanedbané deti do špeciálnych škôl, no v konečnom dôsledku vytvárame armádu nezamestnateľných ľudí bez základných zručností, ktorí budú dlhodobo závislí na sociálnom systéme," dodala.

Prečítajte si tiež: Sociálne laboratórium vo Veľkej Ide má prvé výsledky Čítajte 



 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 334
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 13 237
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 913
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 777
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 393
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 131
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 413
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Leo Sauer sa teší z gólu.

Najproduktívnejší tínedžer holandskej ligy je Slovák.


hlavný tréner HC Košice Dan Ceman

Košice inkasovali po vylúčení Deyla do konca zápasu tri góly.


TASR, SITA
dočasný hlavný tréner hokejovej reprezentácie SR Vladimír Országh

Slovenský kouč je pripravnený viesť národný tím aj na majstrovstvách sveta.


Petra Vlhová.

Kosteličová po sezónnom výpadku ovládla olympijské hry.


SkryťZatvoriť reklamu