BRATISLAVA 19. apríla (SITA) - Ministerstvo spravodlivosti pripravilo zákon o poskytovaní právnej pomoci. Na Slovensku ide o vôbec prvú normu, ktorá upravuje túto problematiku. O zákone dnes bude rokovať Legislatívna rada vlády (LRV). Zákon upravuje pravidlá poskytnutia bezplatnej alebo čiastočne hradenej právnej pomoci vo vnútroštátnych veciach, ako aj v cezhraničných sporoch. Nárok na takúto právnu pomoc budú mať podľa návrhu zákona osoby v hmotnej núdzi. Pre účely tohto zákona to znamená, že príjem žiadateľa o pomoc a príjem fyzických osôb, ktoré sa s ňou spoločne posudzujú, nesmie prekročiť 1,4-násobok životného minima. Ďalšou podmienkou nároku na bezplatnú právnu pomoc je aj to, že hodnota sporu prevyšuje hodnotu minimálnej mzdy. Norma by podľa predloženého návrhu mala začať platiť 1. januára 2006.
Právnu pomoc bude poskytovať Centrum právnej pomoci zriadené ministerstvom spravodlivosti. Zamestnaných by v ňom malo byť 69 právnikov a náklady na prvotné vybavenie centra by mali byť 32 miliónov korún. Centrum bude poskytovať predovšetkým právne poradenstvo, pomoc pri mimosúdnych konaniach, spisovať podania na súdy, ako aj zastupovať klientov pred nimi. Pomoc budú poskytovať v občianskoprávnych, pracovnoprávnych a rodinnoprávnych veciach. V cezhraničných sporoch bude môcť byť bezplatná právna pomoc poskytnutá aj v obchodnoprávnych veciach.
LRV tiež posúdi návrh na uzavretie Zmluvy medzi členskými štátmi Európskej únie a Bulharskou republikou a Rumunskom o pristúpení Bulharska a Rumunska k Európskej únii. Poslanci Európskeho parlamentu prevažnou väčšinou hlasov schválili vstup Rumunska a Bulharska do EÚ 13. apríla. Stanovisko EP je v rozširovaní EÚ zásadné. Sofii a Bukurešti tak EP otvoril cestu k podpisu prístupovej dohody 25. apríla. Obe krajiny ostávajú naďalej počas nasledujúcich 20 mesiacov, ktoré ich delia od vstupu do EÚ, pod dohľadom Bruselu. Ak nebudú dostatočne dodržiavať svoje záväzky, EÚ môže proces vstupu kedykoľvek zastaviť uplatnením tzv. ochranných klauzúl. Zmluvu musia tiež ratifikovať všetky členské štáty
Vládni legislatívci sa budú zaoberať aj návrhom zákona o súkromnej bezpečnosti. Z doterajšej strážnej služby a detektívnej služby sa zákonom vyčleňuje odborná príprava a poradenstvo a zaraďujú sa ako tretia samostatná činnosť súkromnej bezpečnosti. Podľa doteraz platného právneho stavu odbornú prípravu a poradenstvo mohla prevádzkovať osoba, ktorá dosiahla stredoškolské vzdelanie a tieto činnosti mohli vykonávať osoby, ktorých odborná príprava spočívala v úspešnom vykonaní skúšky odbornej spôsobilosti. Teda odborný poradca nemusel mať ukončené ani základné vzdelanie. Tu vznikal priestor na fiktívne poskytovanie služieb poradenstva, za ktoré mohli prevádzkovatelia bezpečnostných služieb vyžadovať úhradu, hoci služby neposkytovali.