Nezávislosť v politike?
Neexistuje, pomyslí si nejeden. Každý funkcionár sa predsa niekomu zodpovedá, je niekomu zaviazaný, či rovno kúpený. Pritom k vyspelej demokracii patrí aj nezávislosť justičných, kontrolných a regulačných inštitúcií: tak ako voľby a politické strany.
Ideál systému bŕzd a protiváh, či takzvaného trojdelenia moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu, existuje už minimálne od čias francúzskeho baróna de Montesquieu a vzniku Spojených štátov amerických.
V právnom štáte preto dávno neplatia slová absolventa marxisticko-leninskej filozofie Pavla Pašku „vyhraj voľby a môžeš všetko“.
Štrngali za zmenu...
Súdy nemajú rozhodovať podľa aktuálnej nálady obyvateľstva, ale nezávisle podľa jasných pravidiel. Rovnako tak boli mimo priamy dosah vlády postavené aj mnohé iné inštitúcie.
Právomoci Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, Protimonopolného úradu či Najvyššieho kontrolného úradu siahajú od určovania podmienok podnikania cez udeľovanie mastných pokút až po pozeranie sa na prsty politikom prerozdeľujúcim miliardy eur.
Aj keď to môže znieť paradoxne, nezávislé úrady tu sú na to, aby bránili verejný záujem proti vôli konkrétnych politických strán. Ich odbornosť, akčnosť a nezaujatosť je pre životnú úroveň krajiny dôležitá rovnako ako kompetentnosť parlamentných väčšín.
Z relatívneho nezáujmu by ich teoreticky mohla vyniesť nová vláda – spolu s jej politickými či odbornými nomináciami. Koaličné strany Most-Híd a Sieť sa pred voľbami prihlásili k iniciatíve mimovládnych organizácií pod názvom Štrngám za zmenu.
Sľúbili tak sfunkčniť Najvyšší kontrolný úrad, odpojiť políciu a prokuratúru od politických vplyvov či priniesť vyššiu transparentnosť a zodpovednosť verejných funkcionárov.
Doteraz bolo zvykom s výmenou vlády personálne obmeniť vedenie vo všetkých verejných úradoch
Časť z týchto cieľov sa premietla aj do programového vyhlásenia nového kabinetu.
Nezávislosť štátnej služby by sa mala podľa dokumentu zvýšiť vymedzením hranice medzi politickými a nepolitickými funkciami.
Na Slovensku totiž doteraz bolo zvykom s výmenou vlády personálne obmeniť vedenia na takmer všetkých riadiacich úrovniach verejných inštitúcií. Teda skôr napĺňať nerozumný výrok P. Pašku, ako preberať štátnickú prax vyspelých západných krajín.