BRATISLAVA. Zmluva na dve používané lietadlá Fokker 100, ktoré pribudnú do letky ministerstva vnútra, bude hotová do niekoľkých týždňov. Ako ďalej informoval hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov, súčasťou zmluvy je aj slovenský náter.
Za dva Fokkery 100 by mal rezort vnútra zaplatiť päť miliónov eur.
Generálka bude v cene
"Keďže sa nám podarilo presadiť, že za tú cenu chceme lietadlá po generálnej oprave, museli sa nájsť kapacity, priestory a sloty, pretože servisné stredisko, ktoré je v Bratislave, je obsadené. Zmluva môže byť uzavretá až vtedy, keď bude aj zmluva o technickej podpore, ktorú potrebujeme na to, aby sme mohli lietadlá zaregistrovať,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák.
Ministerstvo tak kúpi lietadlá, ktorých súčasťou bude aj generálna oprava. Už od začiatku to chce mať zadokumentované a jasne dohodnuté.
Lietadlá Fokker 100, ktoré vyrobili v roku 1991, majú nalietaných 30-tisíc hodín a dolet približne 4 900 kilometrov. Kapacita je 30 miest, lietadlo má na palube aj jedno lôžko pre ležiaceho pacienta. V cene je zahrnutá prestavba z roku 2007, generálna oprava, ako aj slovenský náter.

Airbus príde v polovici júna
Lietadlo Airbus A-319, ktoré je jedným z troch strojov obmenenej letky rezortu vnútra, priletelo na Slovensko 12. mája. V rovnaký deň odletelo do českej Ostravy, kde dostane slovenský náter. Za lietadlo zaplatilo ministerstvo vnútra 41,9 milióna eur, pôvodne však malo stáť 45 miliónov eur. Z Ostravy by sa malo lietadlo vrátiť v polovičke júna, vtedy už bude pripravené na plné využívanie. Počas nadchádzajúceho slovenského predsedníctva v Rade EÚ už budú všetky tri lietadlá k dispozícii.
Na lietadle Airbus A-319 je spravená údržba, v cene je zahrnutá aj generálna oprava v decembri 2017, poistka do roku 2017, ako aj nový náter na slovenské farby, inštalácia slovenských štátností na palube či bezpečnostný systém. V balíku za Airbus je takisto výcvik pilotov, personálu, technikov, obsahuje tiež lietanie s inštruktormi tohto typu lietadiel. Airbus má tri paluby, medzi nimi klasickú evakuačnú, ale aj akési lietajúce nemocničné oddelenie, na ktorom bude päť lôžok pre pacientov s ľahkými alebo ťažkými zraneniami v stabilizovanom stave.

Odstavený Tupolev nelieta
Lietadlo má nalietaných 4 400 hodín, má za sebou 1 300 pristátí, vyrobené bolo v roku 2005, v prevádzke je od roku 2006 a dolet má 9 000 kilometrov. Všetky tri lietadlá - dva Fokkery 100 aj Airbus A-319 sú používané.
Ministerstvo vnútra má teraz vo svojej letke dve lietadlá Jak-40 a dva Tupolevy Tu-154 M, z ktorých jeden je odstavený na ploche a nelieta. Fokkery bude podľa Kaliňáka po desiatich až pätnástich rokoch potrebné vymeniť, pretože technika sa vyvíja dynamicky. Airbus by mohol slúžiť ďalších 30 rokov. Jedno z lietadiel Tu-514 M bude aspoň tri nasledujúce roky slúžiť ako záloha alebo na humanitárne účely.