BRATISLAVA. S výsledkom rokovaní za okrúhlym stolom má byť spokojný rodič, žiak a učiteľ. „Už teraz možno s určitosťou povedať, že rodič, žiak a tobôž učiteľ spokojní nebudú,“ hovorí za Iniciatívu slovenských učiteľov Ľuboš Sibert. Učitelia žiadali viac peňazí pre školstvo a úpravu zákona o vzdelávaní. Opäť však neuspeli.
„Točíme sa v kruhu niekoľko rokov. Pokiaľ nebude finančné krytie reformy, nebude možné ju realizovať,“ vyjadril sa o rokovaniach predseda Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Sibert to ilustruje na starších reformných projektoch ako Comenius, Minerva či Milénium, ktoré skončili v úradníckych šuflíkoch z rovnakého dôvodu – pre nedostatok zdrojov. Okrúhle stoly, spoluprácu na tvorbe vládneho programu a rozpracovaných téz vníma iniciatíva učiteľov skôr ako politickú mediálnu bublinu.

Plavčan si bude pýtať peniaze
Minister Peter Plavčan potvrdil, že pri rokovaní o návrhu štátneho rozpočtu bude na reformu žiadať peniaze. Na rokovaniach sa podľa jeho slov chce opierať o platformu odborníkov zo všetkých skupín zo združení, školských odborov a iniciatív. „A že si vyžadujú istú sumu peňazí, bez ktorej to nie je možné uskutočniť,“ povedal. Koľko presne by stálo splnenie úloh zatiaľ nie je známe.
„Na tvorbe sme sa nijakým spôsobom nepodieľali. Programové vyhlásenie, ako aj tézy sme ostro kritizovali. Žiaľ, ministerstvo naše argumenty a požiadavky neakceptovalo,“ hovorí Sibert. Ministerstvo sa podľa neho snaží vzbudiť dojem spolupráce a komunikácie, ide však o jednostranné presadzovanie zámerov ministerstva a vlády.

Výsledkami okrúhleho stolu si nie sú istí ani v Asociácii výchovných poradcov. Okrúhle stoly podľa predsedníctva asociácie síce vytvárajú priestor na diskusiu, ale výsledky nemajú záväzný charakter a nie je záruka, že budú akceptované a použité pri tvorbe koncepcií a legislatívy.

Hra s ilúziou
„Skôr vytvárajú ilúziu legitimizovania toho, čo nakoniec ministerstvo predloží vláde a parlamentu na schválenie,“ hovorí za asociáciu Alžbeta Štofková Dianovská.
Predseda nových školských odborov Ľudovít Sebelédi napriek tomu označil diskusiu za okrúhlym stolom za konštruktívnu a materiály vníma ako dobre pripravené. „Návrhy diskutujúcich boli zapisované a v budúcnosti sa nádejáme, že aj budú zohľadnené,“ hovorí.