Sadzba za registráciu auta by mala byť len jedna, hovorí SaS

Liberáli predložili do parlamentu novelu zákona o správnych poplatkoch.

Richard Sulík.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Rozdielna sadzba za prvý zápis auta dovezeného zo zahraničia na Slovensku na základe výkonu motora je podľa SaS v rozpore so Zmluvou o fungovaní EÚ.

Výšky správnych poplatkov

Liberáli preto predložili do parlamentu novelu zákona o správnych poplatkoch.

„Prvý zápis držiteľa motorového vozidla je administratívny úkon rovnaký pre všetky druhy áut bez ohľadu na výkon motora a niet dôvodu diferencovať výšku správnych poplatkov do pásiem v závislosti od výkonu motora,“ zdôvodňujú predloženie novely poslanci Miroslav Ivan, Jana Kiššová, Alojz Baránik a Jozef Rajtár.

Rovnaké výšky správnych poplatkov platia v súčasnosti pri prvom zápise na nové motorové vozidlá, zakúpené v obchodnej sieti v SR, ale aj na ojazdené motorové vozidlá, dovezené do SR zo zahraničia. „To aj zo štátov EÚ, čo je v rozpore so Zmluvou o fungovaní EÚ,“ upozorňujú predkladatelia novely.

Začaté konanie voči Slovensku

Podľa zmluvy žiaden členský štát nezdaní výrobky z iných členských štátov nijakou priamou alebo nepriamou vnútroštátnou daňou prevyšujúcou dane ukladané priamo či nepriamo na podobné domáce výrobky.

„V tejto záležitosti je už známa odpoveď Európskej komisie na otázku poslanca EP Richarda Sulíka, ktorá potvrdzuje, že v takomto prípade je nutné zohľadniť pri stanovení registračnej dane amortizáciu motorového vozidla.

Pričom registračný poplatok je v kontexte spôsobu jeho nastavenia výšky chápaný európskou komisiou ako registračná daň,“ argumentujú poslanci SaS. Podľa vyjadrenia zástupcu Európskej komisie v odpovedi bolo už začaté konanie voči Slovenskej republike.

V prípade, že by ostali pravidlá výberu registračných poplatkov za motorové vozidlá pri prvom zápise bez zmeny, hrozia podľa liberálov Slovenskej republike škody z titulu oprávnenia tých, ktorí už za ojazdené dovezené vozidlá takto stanovený poplatok zaplatili a tiež tých, ktorí v budúcnosti ešte za dovezené použité vozidlá zaplatia.

Preto navrhujú stanoviť poplatok výhradne na princípe administratívnych nákladov spojených s úkonom registrácie vozidla bez ohľadu na výkon motora vozidla alebo iných technických údajov. Takýto poplatok by mal byť podľa nich stanovený na 33 eur.

Chcú zrušiť povinnosť hlásiť pobyty v zahraničí

Skupina opozičných poslancov Peter Osuský, Ondrej Dostál, Lucia Nicholsonová, Martin Poliačik a Martin Klus navrhuje zrušiť povinnosť občanov hlásiť ich prechodný pobyt a pobyt v zahraničí dlhší ako 90 dní.

Táto povinnosť by sa podľa nich mala zmeniť len na právo pobyt ohlásiť, pokiaľ si to budú sami želať. Príslušným návrhom zákona by sa mala Národná rada (NR) SR zaoberať na svojej najbližšej schôdzi, ktorá sa uskutoční v júni.

"Tí občania, ktorí budú chcieť, aby úrady o nich evidovali aj takéto informácie, budú aj naďalej môcť prechodný pobyt v rámci Slovenskej republiky či v zahraničí úradom ohlásiť. A úrady budú povinné tieto informácie vo vzťahu k nim evidovať. Tí občania, ktorí nemajú záujem informovať úrady o svojom prechodnom pobyte v rámci Slovenskej republiky alebo v zahraničí, už nebudú mať povinnosť takýto pobyt ohlásiť. Neohlásením takéhoto pobytu sa už nebudú dopúšťať priestupku a nebude im za takéto konanie hroziť sankcia v podobe pokuty. Úrady budú vo vzťahu k takýmto občanom evidovať iba adresu ich trvalého pobytu," konštatujú poslanci v dôvodovej správe k novele.

V súčasnosti za neohlásenie prechodného pobytu či pobytu v zahraničí na dobu dlhšiu ako 90 dní možno uložiť pokutu do 33 eur, podľa dôvodovej správy sa však pokuty reálne neukladajú.

 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 929
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 732
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 285
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 698
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 312
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 3 261
  7. Kam do tepla v januári? 2 458
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 248
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 104
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 260

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Vlani sa najviac podaní na NKÚ týkalo plytvania financií

Najväčší počet podaní smeroval do oblasti územnej samosprávy.

Agrorezort schválil projekty zelenej infraštruktúry za takmer 13 miliónov eur

Najčastejšie podľa neho žiadali mestá a obce peniaze na revitalizáciu vnútroblokov sídlisk.

Obcou Kendice sa rútil rýchlosťou 118 kilometrov za hodinu

Vodič dostal pokutu 650 eur a zadržali mu vodičák.

V dielni sa učí pracovať päť Rómov. Pollák hovorí o divadle v osade

Bývalý splnomocnenec vlády: Je to nesystémové a neefektívne.

Dopravu na severe Slovenska komplikovalo sneženie a vietor

Horský priechod Vernár už sprejazdnili aj pre nákladiaky.