BRATISLAVA. Billboardy s vodkou pri liečebni alkoholikov či pred strednými školami, predseda Národnej rady voziaci sa na traktore, alebo neuvádzanie dostatočných informácií v kampaniach na lieky.
Zverejňovanie niektorých typov reklamy limituje zákon, napríklad politici nemôžu vystupovať v kampaniach na súkromne produkty, obmedzená je aj skrytá reklama.
Ak máte podozrenie na porušenie zákona v nejakej reklame, môžete sa obrátiť na Radu pre vysielanie a retransmisiu so svojím podnetom. Vlani riešila 940 podnetov, čo je takmer trojnásobok v porovnaní s rokom 2014, keď rada dostala 339 sťažností. Sankcie, ktoré uložila, sa najčastejšie týkali práve reklamy.
Pochybeniami v reklame sa zaoberá aj Rada pre reklamu, ktorej členmi sú viaceré firmy alebo médiá. Jej cieľom je presadzovať, aby vysielaná alebo zobrazovaná reklama spĺňala etické kritériá. Riadi sa etickým kódexom reklamnej praxe.
V roku 2014 posudzovala spolu 97 reklám, na ktoré prišlo 156 sťažností.
Na aké reklamy možno podať sťažnosť, keď ich uvidíte na billboardoch alebo vo vysielaní?
Politici v reklame
Predstavte si politika v zhone, vybavujúceho dôležité veci vo svojej kancelárii. Zrazu sa zastaví a zasníva sa. Obraz sa zmení a politik sa ocitá ako šofér traktora kosiaceho lúku.