SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

V PISA testoch sa zhoršujeme, sú za tým najslabší žiaci

Šéf Inštitútu vzdelávacej politiky na ministerstve školstva Matej Šiškovič pripomenul, že výsledky žiakov ovplyvňuje aj ich socioekonomické zázemie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slovensko sa v medzinárodnom meraní čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti štúdie PISA zhoršuje.

Nezhoršujú sa však najlepší žiaci, ale klesajú tí najslabší. Povedal to riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky na ministerstve školstva Matej Šiškovič na dnešnej diskusii o kvalite vzdelávania a možnostiach ako zlepšiť výsledky vzdelávania, ktorá sa uskutočnila v Európskom informačnom centre v Bratislave. Ako dodal, najlepší slovenskí žiaci aj v roku 2012 boli na úrovni najlepších v OECD.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Zázemie

Šiškovič pripomenul, že výsledky žiakov ovplyvňuje aj ich socioekonomické zázemie. Žiaci z najlepšieho socioekonomického prostredia sú v priemere aj najlepší v meraní PISA. Platí to pre Slovensko aj pre ostatné krajiny.

Problém však podľa Šiškoviča je, že pri žiakoch z najslabšieho socioekonomického prostredia nevieme dosiahnuť tie výsledky, ktoré by sme mali. Výzvou pre slovenské školstvo je podľa riaditeľa Inštitútu vzdelávacej politiky vychovávať kvalitného učiteľa. Dôraz treba klásť na začínajúcich učiteľov, keďže mzdu treba porovnávať voči mzde zamestnancov s podobnou kvalifikáciou a práve mladší učitelia sú na tom horšie. Ako však dodal, nie je to len otázka platov, ale aj ďalších opatrení na zvýšenie atraktivity profesie.

Šiškovič vo štvrtok zároveň uviedol, že budúci učitelia by pri príprave na povolanie mali absolvovať viac praxe. Rovnako zdôraznil potrebu zabezpečiť lepšiu selekciu na začiatku, aby pre vysokoškolské štúdium učiteľstva existovali reálne prijímacie konania.

Skryť Vypnúť reklamu

Kreditové vzdelávanie

Riaditeľ vzdelávacieho inštitútu sa vyjadril aj ku kreditovému vzdelávaniu. Ako uviedol, systém mal dobrý cieľ, problém však je, že dominantnou motiváciou učiteľov sa stal zisk kreditov pre vyplácanie kreditových príplatkov a nie nadobudnutie nových zručností a vedomostí. Vhodné by podľa neho bolo oddeliť kreditový systém od kariérneho systému. Otázna je tiež podľa neho kvalita niektorých programov kontinuálneho vzdelávania.

Druhou veľkou témou pri snahe o lepšie výsledky žiakov podľa neho je znižovanie vplyvu socioekonomického zázemia. Pripomenul problém, že deti z horšieho socioekonomického zázemia majú nízku participáciu v materských školách.

Ako dodal, ministerstvo plánuje zvyšovať kapacity materských škôl, nesmie sa však zabúdať aj na motiváciu a spoluprácu s rodinou žiaka z takéhoto prostredia, aby sa dieťa zúčastňovalo na výchovnom procese v materských školách. Dôležité podľa neho je aj to, aby diagnostika detí bola spravodlivá a nezaraďovala detí bez postihu do špeciálnych škôl.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 680
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 859
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 795
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 879
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 043
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 716
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 742
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 083
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 336
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Školstvo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Školstvo (Nové Zámky), školstvo, Školstvo (Domov)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Líder Pirátov Ivan Bartoš (vľavo) a šéf hnutia STAN Vít Rakušan. Ich strany do októbrových parlamentných volieb kandidujú spoločne.

Najväčším rizikom možnej antibabišovskej vlády je ODS a jej euroskeptické krídlo.

6. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

19 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Neprehliadnite tiež

Profesor Jarčuška hovorí, že lekári museli robiť medicínu, na ktorú vôbec neboli pripravení.

Nečakal stratu súkromia, ľudia ho spoznávajú v obchode.

6 h
Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Kraj si podľa neho vie vyriešiť svojich obyvateľov do dvoch mesiacov.

6 h
Záhradu čaká obnova a potom si ju budú môcť pacienti užiť ešte viac.

Trápi ich izolácia a odlúčenie.

6 h