Rady na toaletný papier aj na banány, ktoré sa dali zohnať len raz za rok – pred Vianocami. A poloprázdne regály v obchode. Aj tak si dnes spomíname na obchody v časoch socializmu. Niekoľko značiek a produktov, ktoré boli vtedy populárne, však s radosťou kupujeme dodnes.

Kofola, treska v majonéze, alpa alebo indulona. Kultové výrobky, ktoré sú na trhu už desaťročia. Po zmene režimu odolali konkurencii zo Západu, teraz sa bránia pred záplavou ázijského tovaru z Východu.
Prechod zo socializmu ku kapitalizmu prežili najmä značky, ku ktorým už mali zákazníci predtým vybudovaný pevnejší vzťah. „Udržali sa skôr vďaka spomienkovému optimizmu ako pre svoju kvalitu,“ myslí si odborník na marketing Marián Timoracký.
Špecifikom socializmu bolo, že v každej krajine východného bloku to vyzeralo inak. Globálnych značiek bolo iba zopár, prím hrali tuzemské.
Keďže pôvodné československé výrobky nemali doma takmer žiadnu konkurenciu, podľa Timorackého neboli výrobcovia tlačení k mimoriadnej kvalite. K nej sa mnohé výrobky z éry socializmu dopracovali až neskôr. „Ich dnešný úspech je často daný tým, že ich niekto redizajnoval a skvalitnil,“ dodáva Timoracký.
Napriek tomu existujú aj výnimky.