Profesionálny šofér: Na pozornosť vodiča vplýva aj manželka doma

Ľudia nemajú pásy radi, najmä keď majú pripútaní spať.

Havária autobusu v Srbsku sa stala počas najkritickejších ranných hodín, keď šoféra berie na spánok a cesty sú prázdne, hovorí PAVOL KOVÁČ, profesionálny vodič, ktorý má odjazdené viac ako tri milióny kilometrov bez nehody.

Poznáte trasu, po ktorej išiel havarovaný autobus z Grécka?

„Prešiel som ju niekoľkokrát, ale bolo to už dávno, takže je pre mňa ťažké túto trasu hodnotiť.“ 

Čo by mohlo byť príčinou nehody?

„To sa v tejto chvíli nedá povedať, keďže nepoznám detaily. Vplýva na to veľa vecí. Môžem byť len vďačný, že mne sa počas kariéry niečo podobné nestalo.“  

Čo sú najväčšie výzvy pre šoféra diaľkových spojov?

„Často sa hovorí o monotónnosti, ale na vodičov vplýva napríklad aj nízky tlak a zmeny počasia. V súčasnosti riziko zvyšuje aj hustejšia premávka. Navyše, človeka môžu ovplyvniť aj rodinné veci. Ja som mal šťastie, že manželka za mnou vždy stála a rešpektovala, že som si vybral takúto robotu. Takže potom som šiel odpočinutý do práce s pocitom, že doma je všetko v poriadku.“

K nehode došlo nadránom, ako sa vtedy človek cíti?

„Mal som veľa nočných jázd a nad ránom medzi druhou až pol piatou príde na človeka 20 minút, ktoré sú kritické. Ja som ich riešil tak, že som si buď spravil silnú kávu, alebo zobral citrón, ktorý som cmúľal. Keď som cítil, že to nepomáha, tak som zavolal kolegovi do spálne, nech ma vymení. Zastavili sme sa na malom parkovisku, tam si aj on spravil kávu a šiel namiesto mňa. Inokedy bol čas, kedy by som odjazdil aj viac, ale musel som sa vymeniť, pretože som musel dodržiavať predpisy.“   

Často sa pri nehodách rieši, či mali pasažieri zapnuté pásy. Akých ste mali cestujúcich v tomto smere?

„Pravdupovediac, keď som začínal, pásy ani neboli. Ani sme nevedeli, čo to je. Ja hovorím, že je to jedna z vecí, ktorá by sa mala dodržiavať, keďže problémy môžu nastať v okamihu. Trend je teraz taký, že ľudia proti nim protestujú čoraz menej a zapínajú si ich.“

Máte povinnosť ich upozorniť?

„Ja im môžem dohovoriť, ale niektorí to vnímajú len tak, že ich otravujem. Tým zodpovednejším to človek ani nemusí hovoriť a pás si dajú sami.“

V prípade nehody v Srbsku väčšina ľudí v autobuse spala. Vtedy sa ľuďom tiež nechce pripútať, nie?

„Buďme k sebe úprimní, ľudia nemajú pásy radi. Spať v polohe, keď cestujúcich niečo tlačí do sedadla, je náročné. My im môžeme dohovoriť, máme aj nálepky, ktoré ich na to upozorňujú, ale nedá sa ísť za každým osobne a kontrolovať ho.“ 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 585
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 950
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 846
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 934
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 225
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 852
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 503
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 365
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 309

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Doba, kedy sa Mečiar len rozbiehal

Slovensko zápasilo s problémami.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

ROZHOVOR

Majerský: Potrebujeme, aby nás vláda brala vážne

Podľa neho treba úrad zdynamizovať. Vylúčené nie je prepúšťanie.

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade aj dnes večer padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

Na cestách robia problémy záveje a snehové jazyky

Situáciu komplikuje silný nárazový vietor.