BANSKÁ BYSTRICA, KOŠICE. Splnomocnenec vlády pre rómske komunity Ábel Ravasz prijal výzvu na šachovú simultánku s rómskymi šachistami z Hrochote. Turnaj prebehol 22. júna v Centre voľného času Havranské 9 v Banskej Bystrici.
„Bola to krásna akcia, splnomocnenec hral s piatimi Rómami zo skupiny Hrochotskí jazdci, ktorí sú súčasťou Junior klubu Banská Bystrica," povedal pre SME prezident Slovenského šachového zväzu František Jablonický.
"Rómovia vyhrali nad splnomocnencom 3 : 2. Hralo aj sedemročné dievča Agáta Berková, a krásne bolo, že za stavu 2 : 2 rozhodlo to talentované dievča,“ dodal Jablonický.

Hrochotskí jazdci dostali po skončení turnaja darček.
"Firma rodiny Pagáčovcov darovala tejto rómskej partii nádherné šachy s mramorovou šachovnicou a ručne vyrobenými cínovými figúrkami v hodnote dvetisíc eur," dodal prezident šachového zväzu.
Škola hrou
Poslanie šachového zväzu
Naším poslaním je vytvárať a rozvíjať podmienky pre rozvoj šachu, presviedčať verejnosť o využívaní jeho pozitívneho vplyvu na rozvoj tvorivého myslenia, pamäti, fantázie, presnosti a vôle, a tým prispievať k budovaniu vedomostnej spoločnosti.
Zdroj: chess.sk
Jablonický sa netají tým, že sa v šachovom zväze inšpirovali myšlienkou Jana Amosa Komenského, že škola má byť organizovaná tak, aby sa deti učili hravou formou a názorným príkladom.
K dvom pôvodným líniám svojho projektu Šach na školách pridali tretiu.
„Na Slovensku beží projekt Šach na školách už dlho, cieľom je výchova šachistov. Ide to v dvoch formách, na 150 školách sú šachové krúžky a na ôsmich školách sa učí šach ako predmet. Tam je cieľ vychovávať šachistov, kvalitných hráčov,“ priblížil pôvodný projekt Jablonický.
Novinkou, treťou líniou, sú matematicko-didaktické hry. Nemajú vychovávať šachistov, ale spoločensky úspešných ľudí. Prejaví sa to tak, že sa žiaci zlepšujú nielen v matematických zručnostiach, ale aj v čítaní s porozumením.

Výučba matematiky pomocou šachu
Pionierom je Súkromná základná škola v Skalici, kde už päť rokov prebieha výučba matematiky pomocou šachu pod vedením Viery Haraštovej.
„Od budúceho septembra by výučba mala prebiehať na desiatke dobrovoľne zapojených škôl. Medzi nimi bude aj viacero tried s deťmi z rómskych komunít. Podobná výučba v takýchto triedach napríklad prebieha vo Veľkej Ide, v ktorej takto učia deti z blízkej osady," uviedol Alexander Riabov.
Riabov je členom Výkoného výboru Slovenského šachového zväzu so zodpovednosťou za mediálnu oblasť a právne záležitosti.

Základná škola vo Veľkej Ide začala na jeseň 2015, práve má za sebou jeden školský rok skúseností.
Spojenú hodinu matematiky a šachu učí Vladimír Strýčko v štyroch prváckych triedach. Dve z nich sú zložené prevažne z rómskych detí, zvyšné dve sú čiastočne zmiešané.
„Veríme, že hravou formou pomôžeme tomu, aby rómske deti zostávali v škole, mali záujem o vzdelávanie a radi tam chodili. Deti si v matematicko-didaktickom projekte ani neuvedomujú, že sa učia, a pritom dosahujú lepšie výsledky,“ vysvetlil František Jablonický.
Podľa jeho skúseností a informácií od pedagógov, ktorí sa do projektu výučby matematiky pomocou šachu zapojili, žiaci nechcú skončiť, dokonca chcú pokračovať cez prestávky.
Projekt chcú šíriť
Pre tento projekt vypracovala metodické pokyny a učebné osnovy Viera Haraštová zo Súkromnej základnej školy v Skalici. Podľa nich zaškoľujú učiteľov zo škôl, ktoré sa chcú zapojiť. V júni 2016 dokonca pripravili školenie aj pre materské školy, do ktorých chce šachový zväz rozšíriť svoje pôsobenie.
"V zahraničí sú zdokumentované u podobných projektov pozitívne dopady na celkový prospech, zlepšenie dochádzky, výchovných aspektov, ale aj v sociálnej, či dokonca zdravotnej oblasti. Na tieto pozitívne dopady by sme radi nadviazali aj na Slovensku,“ uviedol Alexander Riabov.
Slovenský šachový zväz vidí v matematicko-didaktickom vzdelávacom projekte celospoločenský prínos a plánuje ho šíriť nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách Európy.


Beata
Balogová
