Čo sa odohráva v hlave dieťaťa v deň vysvedčenia, ak nemá dobré výsledky?
„Vysvedčenie by nemalo byť výnimočným prekvapením a zistením práve v ten deň. Dieťa je priebežne hodnotené po celý školský rok, má spätnú väzbu. Dobrý učiteľ by mal vytvoriť známku v spolupráci s dieťaťom. Malo by vedieť, aké aktivity, vedomosti a zručnosti boli ohodnotené. Samozrejme, že o niektorých známkach sa rozhodne až v závere školského roka, ale vysvedčenie má byť výsledkom celoročného snaženia. Sú deti, ktorým učenie ide samo a sú také, ktorým to ide ťažšie. Získať pre niekoho dvojku alebo trojku je dôsledkom permanentnej práce a toto ohodnotenie v danom čase je najlepšie, aké bolo možné.“
Je dobré pre predstavu porovnávať známku s tou z polroka alebo z minulého roka?
„Samozrejme, no je bežné, že na prvom stupni učenie dieťaťu ide, ale na druhom stupni, keď má viac učiteľov a predmetov, sa to zhorší. Vyžaduje sa viac samostatnosti pri plnení úloh. Rodičia tak často hovoria, že sa dieťa nesnaží – vlani malo jednotky a teraz je to zlé. Tie dôvody sú však objektívne. Zvyšujú sa nároky, a nie každé dieťa je skvelé vo všetkých oblastiach. Niekto je zručný v humanitných, niekto v prírodovedných predmetoch, niekto v tvorivých aktivitách. Toto všetko spolu by malo vytvárať hodnotenie dieťaťa.“