Žiar nad Hronom 15.marca (TASR) - V súvislosti s pripravovanou výstavbou cesty I/65 v podobe rýchlostnej komunikácie v úseku Žarnovica - Šašovské Podhradie vznikla v Žiari nad Hronom petičná akcia občanov, usilujúca sa zmeniť navrhovanú trasu. Petíciu podpísalo 580 občanov, z ktorých 60 v Žiari nad Hronom nebýva a výstavba by sa bezprostredne dotkla ani nie sto občanov.
Po stretnutí s prednostom Okresného úradu (OÚ) v Žiari nad Hronom Michalom Novotným odstúpili požiadavky petičného výboru so stanoviskami príslušných odborov OÚ na Ministerstvo životného prostredia SR, ktoré v súčasnosti posudzuje Správu o hodnotení pripravovanej rýchlostnej komunikácie I/65. Prednosta Novotný dnes pre TASR uviedol, že i napriek petičnej akcii predstavitelia štátnej správy a samosprávy okresu Žiar nad Hronom očakávajú, že s výstavbou rýchlostnej komunikácie, vrátane západného obchvatu okresného mesta, sa začne v roku 2004. Nová cesta, zaradená do systému rýchlostných komunikácií na Slovensku, by mala viesť aj medzi súčasnou priemyslovou a obytnou časťou Žiaru nad Hronom.
Iniciátori petičnej akcie požadujú viesť komunikáciu cez lokalitu Ladomerské lúky a nie blízko ich obydlí, pretože sa obávajú nadmerného hluku. Novotný uviedol, že štátna správa nemá námietky voči požiadavkám petičného výboru, ak sa ukáže, že navrhované protihlukové opatrenia nie sú dostatočné a ani dodatočné opatrenia by neobmedzili vplyv na životné prostredie na prípustnú mieru. Prednosta poznamenal, že viesť komunikáciu cez Ladomerské lúky by znamenalo postaviť navyše dva mosty cez Hron a zároveň by to bol zásah do ochranného pásma rezervného zdroja pitnej vody pre mesto, ako aj zásah do chráneného pôdneho fondu.
Výstavba rýchlostnej komunikácie v úseku Žarnovica - Šášovské Podhradie je nielen súčasťou januárového uznesenia vlády SR o rozvoji diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií, ale i schválených opatrení na revitalizáciu Žiarskej kotliny z 24. februára tohto roku. Požiadavkou mesta i okresu je, aby v nadväznosti na výstavbu 2. etapy komunikácie I/65 sa realizoval i západný obchvat mesta v smere na Handlovú, pretože približne pätnásť rokov doprava cez mesto spôsobuje havarijnú situáciu.
Rýchlostná komunikácia I/65 v úseku Žarnovica - Šášovské Podhradie meria takmer 19 kilometrov. Jej prvá etapa by sa mala začať stavať v roku 2004, druhá o rok neskôr. O výstavbe rýchlostnej komunikácie medzi Hronským Beňadikom a Zvolenom sa rozhodlo ešte v roku 1988 s tým, že mala byť dokončená do roku 1995, najneskôr do roku 2000. Doteraz je hotový úsek Budča - Šášovské Podhradie v plnom profile a obchvat Žarnovice v polovičnom profile. Pracuje sa na obchvate Novej Bane.