Obyčajní vyzývajú Sólymosa, aby prehodnotil kompu cez Dunaj

Pre kauzu čelil koncom minulého roka pokusu o odvolanie bývalý minister životného prostredia.

Poslankyňa Remišová. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) by mal prehodnotiť prevádzku kompy na trase Vojka-Kyselica na vodnom diele Gabčíkovo a zabezpečiť, aby bola jej prevádzka minimálne taká hospodárna, ako keď ju prevádzkoval štát.

Vyzývajú ho k tomu opoziční poslanci za hnutie OĽaNO-NOVA Veronika Remišová a Igor Matovič.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vzťahy okolo kompy za milióny spájajú Glváčovi spoločníci

Chcú vysvetlenie 

Šéfa rezortu životného prostredia taktiež žiadajú, aby nasledoval kroky ministra dopravy Romana Brecelyho (Sieť) a zrušil zmluvu s firmou Process Management, s. r. o., ktorá radí pri verejnom obstarávaní a podľa opozičných poslancov bola zapletená do kauzy kompa.

"Od ministra životného prostredia očakávame vysvetlenie, prečo si vybral spomedzi stoviek firiem, ktoré pôsobia v oblasti poradenstva pri verejnom obstarávaní, práve firmu, ktorá radila pri predraženom tendri. Zákazu dostala v júni na 180-tisíc eur za poradenstvo," priblížila Remišová.

Poslankyňa upozornila, že štát spoločnosti Ponton City, a. s., od júla minulého roka do mája tohto roka zaplatil za prevádzku kompy viac ako dva milióny eur. Keď podľa jej slov kompu prevádzkoval štát prostredníctvom Slovenského vodohospodárskeho podniku, ročné náklady boli 490.670 eur. "Daňových poplatníkov stojí prevádzka kompy v réžii firmy o minimálne 1,5 milióna eur ročne viac ako v réžii štátneho podniku," upozornila Remišová.

Podľa Matoviča štát prevádzkoval kompu za necelých sedem miliónov na 15 rokov. Terajšej firme môže za prevádzku zaplatiť až 70 miliónov eur v závislosti od vývoja ceny nafty. "Je tam špeciálny dodatok. Ak by prevádzkovateľovi kompy vzrástli náklady za rok o milión eur pre nárast cien nafty, namiesto milióna mu preplatíme 11 miliónov eur," skonštatoval.

Poslanci s odvolaním sa na týždenník Plus 7 dní uviedli, že firma Ponton City pokladá súčasnú prevádzku kompy za najlepšie a najlacnejšie riešenie a plánuje sa prihlásiť aj do novej verejnej súťaže.

"Na základe týchto vyhlásení sa obávame, že nové verejné obstarávanie nič nevyrieši," podotkla Remišová. Tá zároveň upozornila, že bývalý šéf Vodohospodárskej výstavby Ladislav Lazár, ktorého meno sa spomínalo v súvislosti s kauzou obstarávania kompy cez Dunaj, pôsobí v kontrolných orgánoch spoločnej firmy Vodohospodárskej výstavby a Siemens.

"Je nepochopiteľné, že ho minister ponechal v kontrolných orgánoch firmy. Toto sa nepodobá na vyvodenie zodpovednosti, ale skôr na priateľské dohody medzi kamarátmi," tvrdí Remišová.

Polopravdy?

Minister Solymos vníma  slová poslancov z OĽaNO ako polopravdy. „Pán Matovič kopne do každého, nie je pravda, čo hovoria. Sklamala ma poslankyňa Remišová, ktorú som prijal na ministerstve. Vysvetľoval som jej, aké problémy sú vo veci, právne dôsledky a aké máme možnosti, aby sme tú službu neprerušili,“ povedal dnes po rokovaní vlády Solymos. Dodal, že urobil všetko, čo bolo v jeho kompetencii.

„Urobil som tak, aby sa nestalo, že ľudia nebudú mať možnosť sa cez Dunaj premávať, keby kompa nepremávala. Vysvetlil som jej, aké môžu byť právne následky, keď vypovieme zmluvu,“ dodal minister. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V pozadí kompy bolo vidieť aj Lazárovho známeho z golfu

Kauza kompa 

Pre kauzu obstarania kompy cez Dunaj čelil koncom minulého roka opozičnému pokusu o odvolanie bývalý minister životného prostredia Peter Žiga (Smer).

Ministra však vtedy podržali všetci prítomní poslanci vládnej strany Smer-SD. V odôvodnení návrhu na odvolanie opoziční poslanci uviedli, že štátny podnik Vodohospodárska výstavba uzatvoril 26. júna 2015 zmluvu o poskytovaní služby so spoločnosťou Ponton City, a. s. Jej predmetom je poskytovanie dopravy na trase Vojka-Kyselica na vodnom diele Gabčíkovo.

Zmluva bola podľa nich podpísaná na 15 rokov bez reálnej možnosti jej skoršieho ukončenia. Opozícia tvrdila, že priebeh verejného obstarávania a znenie samotnej zmluvy sú dôkazom manipulácie verejného obstarávania a významných škôd pre štát. Žiga v reakcii oponoval, že štát v prípade kompy neprišiel o jediné euro a nikto nič neukradol.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 760
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 688
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 629
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 628
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 596
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 340
  7. Kam do tepla v januári? 2 418
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 179
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 071
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Na Úrade špeciálnej prokuratúry dominujú prípady rasistických útokov

Úrad špeciálnej prokuratúry riešil 178 trestných vecí týkajúcich sa extrémizmu. Obvinených bolo 47 osôb.

Ombudsmanka chce oslobodiť deti od poplatkov za odvoz

Zákonník práce podľa Patakyovej zakazuje fyzickej osobe do 15 rokov prácu, z ktorej by plynul príjem.

V Maďarsku si uctili slovenských vojakov, ktorí zahynuli pri leteckom nešťastí

O život vtedy prišlo 41 vojakov a jeden civilný zamestnanec rezortu obrany.

Spoplatnenie plastových tašiek nepomohlo, OĽaNO chce ľudí motivovať inak

Tri štvrtiny odpadu smerujú na skládky a plastové tašky sa predávajú ďalej.