SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Mediálny analytik: Televízie potrebujú zisk, bulváru sa nevyhnú

Množstvo rýchlo kvasených moderátorov po nástupe Markízy nebolo dobré pre diváka ani pre moderátorov samotných, tvrdí Rasťo Kužel z Memo 98.

Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. (Zdroj: Archív Rasťa Kužela)

Nebolo štandardné, aby jedna neparlamentná strana mala toľko mediálneho priestoru ako ANO v televízii Markíza, hovorí o období pred voľbami 2002 Rasťo Kužel z mimovládnej organizácie Memo 98. Tá mapuje objektivitu televízneho spravodajstva. Naopak, v posledných voľbách patrila televízia podľa neho medzi tie objektívnejšie.

Ako hodnotíte spravodajstvo v začiatkoch Markízy?

„Treba to hodnotiť v kontexte toho, že STV bola v tom čase politicky zneužívaná. Vtedy súkromná televízia Markíza poskytla divákom alternatívu, či už z hľadiska technickej kvality, ale aj obsahu. Televízia vtedy vyplnila priestor, ktorý tu bol. Navyše priniesla modernejší štýl, ktorý vidíme v iných krajinách.“

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Markízu chcel pôvodne Mečiar, prispela k jeho pádu Čítajte 

Bolo to vidieť aj na správaní moderátorov?

„Určite áno, bolo vidieť, že prešli inými školeniami a tréningami a bolo vidieť stopu zahraničného majiteľa. Z tohto pohľadu Markíza priniesla niečo iné a kvalitnejšie.“

Súhlasíte s tvrdením, že Pavol Rusko mal nos na kvalitných ľudí s potenciálom stať sa medzi ľuďmi celebritami?

„Ťažko povedať, či Pavol Rusko mal nos na ľudí, nakoniec, stačí sa pozrieť, kam sa neskôr posunuli. U nás vo všeobecnosti chýbala stredná generácia novinárov. Staršia generácia vyrastala ešte v socialistickom systéme a mladá sa potom veľmi rýchlo dostala na vyššie pozície. Napríklad aj v oblasti moderovania politických diskusií. Sú to pozície, ktoré sa v zahraničí napríklad v BBC dávajú ľuďom až pri konci ich kariéry. Musia najprv prejsť všetkými ostatnými pozíciami. U nás bolo veľa rýchlo kvasených moderátorov, a nie vždy to bolo vhodné, či už pre diváka, alebo pre tých samotných novinárov. Samozrejme, nedá sa poprieť, že veľa z nich má svoju kvalitu, ale ťažko to paušalizovať na to, že to bolo dielo jedného človeka.“

Kedy ste začali mať pocit, že spravodajstvo Markízy napriek Ruskovým tvrdeniam o nestrannosti sa začalo prikláňať k Mečiarovým oponentom?

„Prvé náznaky bolo vidieť počas volieb v roku 1998. Tam sa ukázalo, že alternatívne informácie neznamenajú automaticky aj to, že sú automaticky objektívne. Hoci bol dopyt po objektívnych informáciách a Markíza vyplnila dieru na trhu, už vtedy trochu poslúžila opozícii. Oveľa viac to bolo vidieť počas prezidentských volieb v roku 1999 pri podpore Rudolfa Schustera. To bolo obdobie, keď bola televízia využívaná na promovanie strany ANO. Mám pocit, že aj väčšina z tých známych tvárí Markízy nebola nadšená, že musia robiť príspevky, ktoré by za normálnych okolností nerobili.“

Strana ANO využívala na svoju propagáciu tváre Markízy. Bolo cítiť, že sa podpora tejto strane prejavuje aj v spravodajstve?

„Určite áno, v tom čase sme robili dlhodobo monitoring. Mali sme faktické a empirické dáta, ktoré potvrdzovali, že na rozdiel od ostatných strán, ktoré boli vykresľované negatívne alebo neutrálne, strana ANO v tom čase (pred voľbami 2002, pozn. redakcie) dostávala väčší priestor a ten priestor bol pozitívny. A to bola ešte neparlamentnou stranou. My sme na to v tom čase poukazovali, keďže podľa nášho názoru išlo o jednoznačný konflikt záujmov. Jednoducho, nie je úplne štandardné, aby televízia takýmto spôsobom robila spravodajstvo o jednej strane.“

O Markíze sa písalo aj to, ako vykresľovala osoby blízke mafii v pozitívnom a viac ľudskom svetle. Takisto ste si to všimli?

„Netrúfal by som si to hodnotiť takto. Nevylučujem to, ale nestačí vidieť len zopár príspevkov, aby som prišiel s takýmto vážnym tvrdením.“

Prečítajte si tiež: Ako skončili známi Markizáci Čítajte 

Ako spravodajstvo Markízy ovplyvnilo jej ovládnutie spoločnosťou CME?

„Najlepšie obdobie slovenskej žurnalistiky bolo v čase, keď väčšinu médií vlastnili zahraniční investori. Prioritou pre tieto spoločnosti bolo vykázať zisk, takže sa nezasahovalo až tak do osobnej slobody médií. Po roku 2008, keď nastala finančná kríza a viaceré médiá sa dostali do rúk slovenských vlastníkov, sa to zmenilo. Už pri posledných voľbách sme videli, že niektoré médiá boli v politickom boji opäť použité. Naopak, spravodajstvo Markízy informovalo o voľbách objektívnym spôsobom a aj jej publicistika po voľbách bola atraktívna pre diváka.“  

Ako sa to odrazilo na bulvarizácii spravodajstva?

„Samozrejme, dá sa hovoriť o nástupe ľahšieho prístupu k spravodajstvu. Z tohto pohľadu si myslím, že treba mať verejnoprávne médium, kde by spravodajstvo nemalo pokrývať veci takýmto štýlom.“

Môže televízia, ktorá chce ostať na trhu lídrom, robiť spravodajstvo bez zvieratiek a automobilových nehôd?

„Ako kritický divák by som privítal, keby bolo menej bulvarizácie. Ale ľudia vo vedení, ktorí potrebujú vidieť zisk, majú iný názor a zrejme sa tomu nevyhneme.“

Aký máte názor na situáciu, keď televízia odvysiela záber na plačúce obete tragédií?

„Akceptujem takéto zábery v prípade, že majú poslúžiť verejnému záujmu. Ak novinár chce prostredníctvom takejto ľudskej tragédie upozorniť na problém, tak sa to dá akceptovať. Nie je to prijateľné, ak takúto tragédiu ukazujú prvoplánovo pri honbe za senzáciami. Pamätám si na prípad v americkom metre, keď muž po menšej potýčke skončil na koľajniciach. Odfotil ho profesionálny fotograf a publikovali to s titulkom v zmysle, že tento muž o pár sekúnd zomrie. Toto je zneužitie ľudskej tragédie na zvýšenie predajnosti.“

Myslíte si, že internet nahradí klasické televízne spravodajstvo, ako ho poznáme doteraz?

„Zatiaľ čísla nahrávajú v prospech televízií. Bude zaujímavé sledovať čísla po amerických voľbách, keďže Amerika je krajinou, kde je prístup na internet na úrovni 99 percent. Keď som sledoval čísla počas posledných volieb, tak stále tri najväčšie televízie boli pred internetom. Aj keď už to nebol taký veľký rozdiel ako v minulosti. Skôr je otázka, či ešte budeme vedieť rozlíšiť tradičné a nové médiá. Dnes už väčšina televízií má slušné spravodajské stránky a naopak spravodajské médiá majú videosekcie.“ 

Prečítajte si tiež: Markíza, Doma a Dajto končia v DVB-T, nedohodli sa s Towercomom Čítajte 

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 500
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 203
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 345
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 894
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 151
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 7 657
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 407
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 325
  9. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 253
  10. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 181

Téma: Pavol Rusko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia s rúškami na tvári v čínskom Wu-chane si robia zásoby. Pre šíriaci sa vírus väčšina zostáva doma.

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová.
Blog Transparency International

Čo je za úspechom kampane Kotlebovcov?

Kampaň majú lacnejšiu, no pritom efektívnejšiu ako ostatní.

Kotleba mal míting strany v Kultúrnom dome Samka Dudíka v Myjave.

Neprehliadnite tiež

Košickí starostovia opäť bojujú za viac vplyvu. Primátorovi poslali list

Okrem väčšej pôsobnosti chcú do mestských častí doniesť viac peňazí.

Chodníky a ich údržba zimná i letná je podľa mestských častí jedna z vecí, ktoré by chceli a mali spravovať.

Polaček o presune kompetencií na mestské časti: Je to nereálna úvaha

Za príklad dáva Bratislavu, kde to podľa neho rozvoj samosprávy brzdí.

Primátor Jaroslav Polaček nechce do témy prerozdelenia kompetencií vnášať emócie. Žiada reálne dáta a analýzy.

Mal to byť prvý wildpark v Československu. Košický experiment nevyšiel

Zoo Košice má za sebou štyridsaťročnú históriu.

Zoo Košice mala byť pôvodne americkým konceptom v sovietskom prostredí. Prišla zmena režimu a idea Wildparku padla. Dnes má košická zoo 40 rokov.

Schusterovi písala Brigitte Bardot, kritizovala predaj medveďov do cirkusu

Keď zo zoo ušiel emu, Vareha chcel zo svojho chovu jedného darovať.

V roku 1997 sa v košickej zoo narodili medvedie trojičky. Keď ich kúpil majiteľ cirkusu, do Košíc sa ozvala rozhorčená Brigitte Bardot.