SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Mediálny analytik: Televízie potrebujú zisk, bulváru sa nevyhnú

Množstvo rýchlo kvasených moderátorov po nástupe Markízy nebolo dobré pre diváka ani pre moderátorov samotných, tvrdí Rasťo Kužel z Memo 98.

Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. (Zdroj: Archív Rasťa Kužela)

Nebolo štandardné, aby jedna neparlamentná strana mala toľko mediálneho priestoru ako ANO v televízii Markíza, hovorí o období pred voľbami 2002 Rasťo Kužel z mimovládnej organizácie Memo 98. Tá mapuje objektivitu televízneho spravodajstva. Naopak, v posledných voľbách patrila televízia podľa neho medzi tie objektívnejšie.

Ako hodnotíte spravodajstvo v začiatkoch Markízy?

„Treba to hodnotiť v kontexte toho, že STV bola v tom čase politicky zneužívaná. Vtedy súkromná televízia Markíza poskytla divákom alternatívu, či už z hľadiska technickej kvality, ale aj obsahu. Televízia vtedy vyplnila priestor, ktorý tu bol. Navyše priniesla modernejší štýl, ktorý vidíme v iných krajinách.“

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Markízu chcel pôvodne Mečiar, prispela k jeho pádu Čítajte 

Bolo to vidieť aj na správaní moderátorov?

„Určite áno, bolo vidieť, že prešli inými školeniami a tréningami a bolo vidieť stopu zahraničného majiteľa. Z tohto pohľadu Markíza priniesla niečo iné a kvalitnejšie.“

Súhlasíte s tvrdením, že Pavol Rusko mal nos na kvalitných ľudí s potenciálom stať sa medzi ľuďmi celebritami?

„Ťažko povedať, či Pavol Rusko mal nos na ľudí, nakoniec, stačí sa pozrieť, kam sa neskôr posunuli. U nás vo všeobecnosti chýbala stredná generácia novinárov. Staršia generácia vyrastala ešte v socialistickom systéme a mladá sa potom veľmi rýchlo dostala na vyššie pozície. Napríklad aj v oblasti moderovania politických diskusií. Sú to pozície, ktoré sa v zahraničí napríklad v BBC dávajú ľuďom až pri konci ich kariéry. Musia najprv prejsť všetkými ostatnými pozíciami. U nás bolo veľa rýchlo kvasených moderátorov, a nie vždy to bolo vhodné, či už pre diváka, alebo pre tých samotných novinárov. Samozrejme, nedá sa poprieť, že veľa z nich má svoju kvalitu, ale ťažko to paušalizovať na to, že to bolo dielo jedného človeka.“

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy ste začali mať pocit, že spravodajstvo Markízy napriek Ruskovým tvrdeniam o nestrannosti sa začalo prikláňať k Mečiarovým oponentom?

„Prvé náznaky bolo vidieť počas volieb v roku 1998. Tam sa ukázalo, že alternatívne informácie neznamenajú automaticky aj to, že sú automaticky objektívne. Hoci bol dopyt po objektívnych informáciách a Markíza vyplnila dieru na trhu, už vtedy trochu poslúžila opozícii. Oveľa viac to bolo vidieť počas prezidentských volieb v roku 1999 pri podpore Rudolfa Schustera. To bolo obdobie, keď bola televízia využívaná na promovanie strany ANO. Mám pocit, že aj väčšina z tých známych tvárí Markízy nebola nadšená, že musia robiť príspevky, ktoré by za normálnych okolností nerobili.“

Strana ANO využívala na svoju propagáciu tváre Markízy. Bolo cítiť, že sa podpora tejto strane prejavuje aj v spravodajstve?

Skryť Vypnúť reklamu

„Určite áno, v tom čase sme robili dlhodobo monitoring. Mali sme faktické a empirické dáta, ktoré potvrdzovali, že na rozdiel od ostatných strán, ktoré boli vykresľované negatívne alebo neutrálne, strana ANO v tom čase (pred voľbami 2002, pozn. redakcie) dostávala väčší priestor a ten priestor bol pozitívny. A to bola ešte neparlamentnou stranou. My sme na to v tom čase poukazovali, keďže podľa nášho názoru išlo o jednoznačný konflikt záujmov. Jednoducho, nie je úplne štandardné, aby televízia takýmto spôsobom robila spravodajstvo o jednej strane.“

O Markíze sa písalo aj to, ako vykresľovala osoby blízke mafii v pozitívnom a viac ľudskom svetle. Takisto ste si to všimli?

„Netrúfal by som si to hodnotiť takto. Nevylučujem to, ale nestačí vidieť len zopár príspevkov, aby som prišiel s takýmto vážnym tvrdením.“

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako skončili známi Markizáci Čítajte 

Ako spravodajstvo Markízy ovplyvnilo jej ovládnutie spoločnosťou CME?

„Najlepšie obdobie slovenskej žurnalistiky bolo v čase, keď väčšinu médií vlastnili zahraniční investori. Prioritou pre tieto spoločnosti bolo vykázať zisk, takže sa nezasahovalo až tak do osobnej slobody médií. Po roku 2008, keď nastala finančná kríza a viaceré médiá sa dostali do rúk slovenských vlastníkov, sa to zmenilo. Už pri posledných voľbách sme videli, že niektoré médiá boli v politickom boji opäť použité. Naopak, spravodajstvo Markízy informovalo o voľbách objektívnym spôsobom a aj jej publicistika po voľbách bola atraktívna pre diváka.“  

Ako sa to odrazilo na bulvarizácii spravodajstva?

„Samozrejme, dá sa hovoriť o nástupe ľahšieho prístupu k spravodajstvu. Z tohto pohľadu si myslím, že treba mať verejnoprávne médium, kde by spravodajstvo nemalo pokrývať veci takýmto štýlom.“

Skryť Vypnúť reklamu

Môže televízia, ktorá chce ostať na trhu lídrom, robiť spravodajstvo bez zvieratiek a automobilových nehôd?

„Ako kritický divák by som privítal, keby bolo menej bulvarizácie. Ale ľudia vo vedení, ktorí potrebujú vidieť zisk, majú iný názor a zrejme sa tomu nevyhneme.“

Aký máte názor na situáciu, keď televízia odvysiela záber na plačúce obete tragédií?

„Akceptujem takéto zábery v prípade, že majú poslúžiť verejnému záujmu. Ak novinár chce prostredníctvom takejto ľudskej tragédie upozorniť na problém, tak sa to dá akceptovať. Nie je to prijateľné, ak takúto tragédiu ukazujú prvoplánovo pri honbe za senzáciami. Pamätám si na prípad v americkom metre, keď muž po menšej potýčke skončil na koľajniciach. Odfotil ho profesionálny fotograf a publikovali to s titulkom v zmysle, že tento muž o pár sekúnd zomrie. Toto je zneužitie ľudskej tragédie na zvýšenie predajnosti.“

Skryť Vypnúť reklamu

Myslíte si, že internet nahradí klasické televízne spravodajstvo, ako ho poznáme doteraz?

„Zatiaľ čísla nahrávajú v prospech televízií. Bude zaujímavé sledovať čísla po amerických voľbách, keďže Amerika je krajinou, kde je prístup na internet na úrovni 99 percent. Keď som sledoval čísla počas posledných volieb, tak stále tri najväčšie televízie boli pred internetom. Aj keď už to nebol taký veľký rozdiel ako v minulosti. Skôr je otázka, či ešte budeme vedieť rozlíšiť tradičné a nové médiá. Dnes už väčšina televízií má slušné spravodajské stránky a naopak spravodajské médiá majú videosekcie.“ 

Prečítajte si tiež: Markíza, Doma a Dajto končia v DVB-T, nedohodli sa s Towercomom Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 012
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 877
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 861
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 109
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 038
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 396
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 602
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 576
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 566
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Pavol Rusko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Covid-19 mapa a grafy: Ventiláciu potrebuje 277 pacientov

Ako sa vyvíja nákaza Covid-19 na Slovensku?

Podcast Mimóza

Mimóza: Kuchynský odpad, plast a Trump musia ísť preč

Janka Kovalčiková a Lenka Libjaková aj o triedení.

Mimóza - víkendový podcast, ktorý pripravujú herečka činohry SND Janka Kovalčíková a herečka divadla Stoka a DPM Lenka Libjaková.

Počet úmrtí stúpol o 55, zaočkovali viac ako 7-tisíc ľudí

Ochorenie COVID-19 prekonalo ďalších 3232 pacientov.

Ilustračné foto

V Banskej Bystrici pridali termíny, o testovanie je záujem

Dnes ráno sa otvorilo 12 odberných miest- Testovanie bude trvať dva dni.